W124Club.nl

Alles over de Mercedes W124

Het is nu 19 jul 2018, 12:53

niveau regeling

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Mafkees

niveau regeling

Berichtdoor Gerards » 08 apr 2018, 10:12

Beste Mensen,

Ik heb het volgende vreemde probleem,mijn auto W124 (S124) combi uit 1989 heeft laatst een nieuwe uitlaat gekregen bij een garage, daarbij gebruikten zij een lift waarbij alle wielen vrij van de grond komen.na dat de auto weer op de grond stond stond hij erg laag, krijg hem zelf niet meer goed.Ben naar een Mercedes garage gegaan, ik woon overigens in Zuid-Spanje, daar hebben ze een diagnose gemaakt maar dat hield uiteindelijk in dat ze alle van het systeem wilden gaan vervangen.Ik heb het idee dat ze ook niet weten wat het probleem is.
Zij hebben wel iets losgemaakt van het systeem maar niet gerepareerd. Toen ik de auto ging ophalen stond hij dus ook nog steeds laag. Twee banden moesten wat lucht hebben en dat heb ik daar gedaan,er werd ongeveer 20 meter mee gereden en toen stond de auto ineens helemaal hoog,erg hoog waardoor hij nu nauwelijks nog veert en stuiterd op elke bobbel. Iemand een idee wat nu niet goed zou werken?
Vast dank voor het meedenken.

Groet, Gerard
Gerards
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Roepnaam: Gerard
Type wagen: 250D Turbo
Bouwjaar: 1989
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 250D

Re: niveau regeling

Berichtdoor Gombal » 08 apr 2018, 10:33

Stuiteren en keihard veren duidt meestal op kapotte veerbollen.
Gemiddeld verbruik 200D 1986 5 bak
Afbeelding
Gombal
Erelid
Erelid

Roepnaam: Arjen
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1986
Opmerkingen / andere wagens.: Mercedes W124 300D, Citro├źn Xsara Picasso 1.6 2000

Berichtdoor Shostakovich124 » 08 apr 2018, 12:01

Bij de achteras zit een niveauregelaar en die zit met stangetjes aan de stabilisatorstang vast.
Die stangetjes, een hevel en verbindingsstang, zijn gekoppeld met kogelscharnieren.
Check eens of die nog goed scharnieren en niet los of vastgeroest zitten. Of zaten, waardoor de boel nu is verbogen.
Als dat verstoort is en de regelklep helemaal open wordt gestuurd, worden de hydraulische schokdempers vol
gepompt met olie en de zuigerstang wordt maximaal uit geperst. De vering/demping zal dan idd slecht zijn.

mvg
Geert
Shostakovich124
Expert Boarder
Expert Boarder

Roepnaam: Geert
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1995

Berichtdoor Gerards » 09 apr 2018, 08:54

Dank Geert , dit ga ik bekijken!
Gerards
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Berichtdoor RD500sec » 10 apr 2018, 11:21

Zij hebben wel iets losgemaakt van het systeem maar niet gerepareerd.

Waarschijnlijk is het verbinding stangetje waar Geert het over heeft losgehaald en is de niveauregelaar zo gezet dat de auto in de hoogste stand komt. (F op het huis, Fuellen, vullen, onder op het huis staat een L, Leeren, legen)
Met de regelstang van de niveauregelaar ongeveer in het midden van de slag, tussen F en L in, er is dan een 4 mm boring zichtbaar, hoort de auto op rijhoogte te staan. Staat hij dan te laag, zijn waarschijnlijk de veerbollen defect, de gasdruk is eruit. Maar kijk ook de stalen veren na, ook deze kunnen een breuk hebben.
De regelstang kun je borgen met een 4 mm bout, zodat hij niet verdraait t.o.v. het huis van de niveaurregelaar.
De verbinding stang met de kogelkopjes kun je nu eventueel op lengte maken (als de monteurs eraan gedraait hebben) en vastzetten in het laatste gaatje van de regelstang. Het gaatje in het midden van de stang is voor de W201. De auto moet hierbij wel op de wielen staan, is de auto opgekrikt geweest, rol de auto dan een paar meter heen en weer, de vering zet zich dan. In deze stand het verbinding stangetje monteren.
Haal dan het 4 mm boutje er weer uit, niet vergeten!, laat de motor draaien, leg 150 kg in de achterbak, of ga met twee personen in de opening zitten, en kijk (voel) of de auto op rijhoogte komt.

Doordat de auto met de wielen vrij heeft gehangen zullen de schokdempers leeg zijn gelopen waardoor je probleem is ontstaan, nu zijn ze weer gevuld en heb je een goede kans dat het weer werkt als voorheen na het terug plaatsen van het regelstangetje zoals boven aangegeven.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam: Richard
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Ouder
Automaat: Ja
Opmerkingen / andere wagens.: 190E 2.6
500SEC

Berichtdoor Gerards » 10 apr 2018, 15:05

De regelaar is bijgedraaid en de auto staat nu weer normaal. En hopelijk blijft dat ook zo.
Bedankt mannen voor de hulp.

Groet Gerard
Gerards
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Berichtdoor Gerards » 10 apr 2018, 15:14

Ik zal de tips van je overnemen Richard ,ik had je berichtje nog niet gezien...maar goed idee om dit te borgen. Bedankt

Groet, Gerard
Gerards
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Keer terug naar Techniek