Sinds ik de 300TDT heb gaat de koudstart steeds rauwer. Ik wil de verzamelde kennis hier op het forum om advies vragen welk stappenplan ik best af ga of in welke richting ik best begin te checken.
kleine voorgeschiedenis, ik heb de wagen nu een paar maanden in bezit en al enkele stappen gezet om achterstallig onderhoud weg te werken. De voorgeschiedenis van de wagen is nagenoeg onbekend en al zeker niet gedocumenteerd.
om603 turbo met 263.000km op de klok, waarvan 2,5 tank door mij gereden in pakweg 4 maanden. Nog niet teveel dus.
Bij aanschaf was de koudstart al op 5 cylinders, maar pakte mooi op na enkele seconden en een heel rustige, regelmatige loop. Lampje van de voorgloei ging niet altijd aan en lichtte op na het starten voor enkele minuten.
-> Ik dacht toen een gloeier stuk, easy fix.
(verstuiver 1 staat wat vochtig, zag ik bij de aankoop keuringsblik onder de kap)
Aan de motor dan door mij, nieuwe filters gestoken (lucht, olie, diesel en diesel prefilter) en de olie vervangen van 15w40 die erin zat naar Kroon 10W40 semi-senthetisch.
Sindsdien nagelt ze nogal bij de koudstart en komt er een pluim blauwe rook naar buiten. Ook stationair rookt ze een beetje en vooral veel stank. SWMBO loopt snel naar binnen als ik de Benz 's ochtends start.
Eens warm is de loop rustiger, maar niet meer zo stil als op de 15w40 en zijn er ook geen uitlaatgassen meer waarneembaar.
Ik heb een filmpje gemaakt van de koudstart na een week stilstaan, dan heeft ze er echt niet veel zin in:
https://youtu.be/aUYrsFVJ_1s
Na 10 minuutjes rijden:
https://youtube.com/shorts/OkFyzqQA-fY
Dit lijkt me nu meer dan enkel een kapotte gloeikaars.. Maar ik weet niet goed in welke richting denken.
Slechte verstuivers? Lekkende kleppenstoters?
De olie die ik afliet was niet vervuild door koelvloeistof of diesel, de koelvloeistof is ook niet vervuild door olie, bubbelt niet, houdt mooi zijn temperatuur,... Dus een koppakking vermoed ik nog niet aan de orde.
Wat zouden jullie eerst aanpakken?
De gloeiers komen sowieso aan de beurt.