W124Club.nl

Alles over de Mercedes W124

Het is nu zo okt 01, 2023 1:47 pm

nukkige koudstart, advies gevraagd

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

Moderator: Mafkees

nukkige koudstart, advies gevraagd

Berichtdoor stinus » di aug 01, 2023 10:18 pm

Sinds ik de 300TDT heb gaat de koudstart steeds rauwer. Ik wil de verzamelde kennis hier op het forum om advies vragen welk stappenplan ik best af ga of in welke richting ik best begin te checken.

kleine voorgeschiedenis, ik heb de wagen nu een paar maanden in bezit en al enkele stappen gezet om achterstallig onderhoud weg te werken. De voorgeschiedenis van de wagen is nagenoeg onbekend en al zeker niet gedocumenteerd.

om603 turbo met 263.000km op de klok, waarvan 2,5 tank door mij gereden in pakweg 4 maanden. Nog niet teveel dus.
Bij aanschaf was de koudstart al op 5 cylinders, maar pakte mooi op na enkele seconden en een heel rustige, regelmatige loop. Lampje van de voorgloei ging niet altijd aan en lichtte op na het starten voor enkele minuten.
-> Ik dacht toen een gloeier stuk, easy fix.
(verstuiver 1 staat wat vochtig, zag ik bij de aankoop keuringsblik onder de kap)

Aan de motor dan door mij, nieuwe filters gestoken (lucht, olie, diesel en diesel prefilter) en de olie vervangen van 15w40 die erin zat naar Kroon 10W40 semi-senthetisch.

Sindsdien nagelt ze nogal bij de koudstart en komt er een pluim blauwe rook naar buiten. Ook stationair rookt ze een beetje en vooral veel stank. SWMBO loopt snel naar binnen als ik de Benz 's ochtends start.
Eens warm is de loop rustiger, maar niet meer zo stil als op de 15w40 en zijn er ook geen uitlaatgassen meer waarneembaar.

Ik heb een filmpje gemaakt van de koudstart na een week stilstaan, dan heeft ze er echt niet veel zin in:
https://youtu.be/aUYrsFVJ_1s

Na 10 minuutjes rijden:
https://youtube.com/shorts/OkFyzqQA-fY

Dit lijkt me nu meer dan enkel een kapotte gloeikaars.. Maar ik weet niet goed in welke richting denken.
Slechte verstuivers? Lekkende kleppenstoters?
De olie die ik afliet was niet vervuild door koelvloeistof of diesel, de koelvloeistof is ook niet vervuild door olie, bubbelt niet, houdt mooi zijn temperatuur,... Dus een koppakking vermoed ik nog niet aan de orde.

Wat zouden jullie eerst aanpakken?
De gloeiers komen sowieso aan de beurt.
Avatar gebruiker
stinus
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 24
Geregistreerd: ma apr 03, 2023 9:31 am
Woonplaats: Kapellen
Roepnaam: Stijn
Type wagen: 300TD Turbo
Bouwjaar: 1992
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: nukkige koudstart, advies gevraagd

Berichtdoor resultit » di aug 01, 2023 11:02 pm

Het kan ook een combinatie zijn van een of meerdere slechter wordende verstuivers met een slechte gloeibougie's
nu is het nog lekker warm buiten ik vermoed als het dadelijk gaat vriezen dat het probleem alleen maar erger wordt
Als ik zo'n mooie auto zou rijden zou ik het meteen goed aanpakken
verstuivers er uit
compressie meten als de compressie goed is volgende stap
verstuivers laten testen reviseren of meteen gereviseerde er in zetten (omwissel systeem)
gloeiers maar meteen vervangen kosten de hoofd prijs ook niet
als je de kleppendeksel los maakt kun je ook meteen de klepstoters en distibutieketting controleren.
als er 1 of meerdere klepstoters slecht zijn ook meteen maar allemaal vervangen en dan kan ie er weer even tegen
de km stand op de klok is zegt niet zo veel de tellers gaan bijna allemaal wel een keer kapot en hebben mischien jaren niet gedraaid of ooit vervangen en zijn ook eenvoudig te ehmm te corrigeren.
De compressie bij een diesel zal je de ware conditie vertellen van de motor een slechte verstuiver kan er voor zorgen dat je een verhoogd slijtage krijgt en uiteindelijk dan minder compressie omdat een verstuiver moet nevelen ook bij koude motor een slechte verstuiver blaast of sproeit diesel druppels en kan je olie smering verminderen aan de cylinder wand met uiteidelijk slijtage slecht en compressie als gevolg.
Dus in principe kan een motor met 5 ton die goed onderhouden is beter compressie hebben als een motor met 3 ton die een paar jaar met slechte verstuivers heeft gereden.


Succes Peter
resultit
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 5
Geregistreerd: za jul 03, 2021 9:47 pm
Roepnaam: Peter
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: nukkige koudstart, advies gevraagd

Berichtdoor verkuilm » wo aug 02, 2023 7:02 am

Eerst die gloeibougies nameten en/of vervangen. En dan eens verder kijken.
Avatar gebruiker
verkuilm
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 189
Geregistreerd: zo jul 14, 2019 10:23 am
Roepnaam: Marco
Type wagen: E200 Coupé
Bouwjaar: 1994
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 2cv6
mehari
vanclee


Re: nukkige koudstart, advies gevraagd

Berichtdoor Shostakovich124 » zo aug 06, 2023 8:15 pm

Vraag mij af of bij koude motor de verhoogde stationair toerental wel in werking treed.
Toerental bij koude motor zou bij mijn weten rond de 900-1000 toeren/min. moeten zijn.
Nadat deze een aantal minuten heeft gedraaid en motor temperatuur is opgelopen dan behoord deze te zakken naar het toerental welke te zien is op het filmpje.
Motor zal bij koude motor dan ook een beter beeld geven lijkt mij.
Alles wat geschreven wordt, hoe goed bedoeld ook, hoeft geen waarheid te bevatten.
Shostakovich124
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 402
Geregistreerd: za mei 25, 2013 6:42 pm
Woonplaats: prov. Groningen
Roepnaam: Geert
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
LPG: Nee


Keer terug naar Diesel Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten