De reactie die ik op Autoweek heb geplaatst:
Als iedereen die geen verstand heeft van dit onderwerp nou eens een keer niet spreekt, zou dit erg fijn zijn.
Er wordt bijvoorbeeld geroepen: Die import Mercedes diesels betalen zich straks blauw.
Tegenargument:
-Nee, want ze worden weer massaal geëxporteerd
-Nee(de groep waar ik onder val), want ze kosten pittig veel minder MRB dan een vergelijkbare moderne auto.
Mijn 1986 Mercedes-Benz 250TD (2,5 liter 5 cilinder diesel station, tegenwoordig de e-klasse) is goedkoper in de MRB dan een nieuwe Ford Focus 1.6TDCI.
De voorloper van de bekende W124 was wel zwaarder en die zullen dus duur worden om te rijden, zeker als je er rekening mee houdt dat die ook veel meer verbruiken. De W124 is ook de enige e-klasse geweest die lichter was dan zijn voorganger!
Ik rijd er niet enorm veel mee voor een diesel (15.000 km) en het rijdt echt heerlijk comfortabel. Ik houd hem dus. Met een verbruik van 1:14 tot 1:15 is het niet de zuinigste auto maar ik rijd niet erg veel voor een diesel.
De MRB-vrij regeling is ooit in het leven geroepen om de extra onderhoudskosten van een klassieker te verminderen.
Ik houd mijn wagen goed bij en ik bespaar zeker niet op onderhoud.
Wel geef ik toe dat er ook roestbakken bij rijden puur voor de MRB vrijstelling. Dat betreur ik ook. Ik heb liefde voor mijn auto en ik vind het ook zonde dat dit nu zo komt. Hierdoor zal ik echt op onderhoud MOETEN besparen om rond te komen. Zonde, ook ik zou plijten voor de 30 jaar vrijstelling. In veel meer landen geldt de dertig jaren grens, daarom zullen ze daar ook meer in trek worden en zullen er weer oude Benzen worden geëxporteerd. Met een 30 jaar regeling lost het probleem zichzelf op. Zeker als je bedenkt dat die slecht onderhouden roestbakken er niet beter op worden en over een paar jaar wel afgeschreven zijn. Ik snap dus het probleem rond MRB vrijstelling niet!