'Autobelastingen moeten eerlijker'
Brancheorganisatie Bovag wil dat er een nieuw systeem van autobelastingen wordt ingevoerd. De huidige regelingen verstoren de markt, zijn oneerlijk en leveren de overheid inkomsten op die de rijksuitgaven aan het wegverkeer ver overstijgen, stelt Bovag.
De marktverstoring wordt vooral veroorzaakt door de bijtellingen, aldus de organisatie. Zakelijke autorijders moeten meer inkomstenbelasting betalen voor het privégebruik van hun leaseauto naarmate die milieuonvriendelijker is.
Eén bijtellingstarief
Deze ,,doorgeschoten overstimulering van zuinige auto's in Nederland'' benadeelt de autobranche in ons land ten opzichte van die in andere Europese landen, zegt Bovag. De belangenclub pleit voor de snelle invoering van één ,,eenvoudig en vlak'' bijtellingstarief.
Afschaffing BPM
Voor de langere termijn maakt Bovag zich sterk voor de afschaffing van de BPM, de belasting die moet worden betaald bij de aanschaf van een nieuwe personenauto, bestelauto of motor. Niet de aanschaf moet worden belast, maar het gebruik. ,,Betalen voor gebruik sluit ook aan bij de maatschappelijke trend dat consumenten steeds meer op zoek zijn naar vrijheid.''
'Verhouding moet minder scheef'
Volgens de organisatie haalt de overheid jaarlijks 21 miljard euro binnen aan ,,autogerelateerde inkomsten'' terwijl er 8 miljard euro door het Rijk aan het wegverkeer wordt uitgegeven. Die verhouding moet minder scheef worden gemaakt: autobelastingen moeten niet worden gebruikt om gaten elders in de begroting te dichten, zegt Bovag. ANP
Bron:
http://kassa.vara.nl/actueel/consumente ... eerlijker/ANWB: 'Geef automobilist belasting terug'
ANWB-directeur Guido van Woerkom wil dat het kabinet volgend jaar de motorrijtuigenbelasting verlaagt. Het zou moeten gaan om een verlaging met 250 miljoen euro, wat neerkomt op 30 euro per automobilist. Dat zei Van Woerkom tegen BNR Nieuwsradio.
'Tijd voor verlaging'
Wat Van Woerkom vooral steekt is dat het kabinet de automobilist alleen weet te vinden als het geld nodig heeft. ,,Maar op het moment dat er een lastenverlichting gegeven kan worden is de automobilist in geen velden of wegen te vinden'', aldus de ANWB-topman. Hij vindt het logisch dat na 11 verhogingen in de afgelopen 5 jaar er nu een verlaging komt.
Begroting
Volgens Van Woerkom had de automobilist dit jaar al geld terug moeten krijgen, maar uiteindelijk schrapte het kabinet dat plan om de begroting sluitend te krijgen.
Bron:
http://www.anwb.nl/auto/autodebat?ovaherk=cross-sell