W124Club.nl

Alles over de Mercedes W124

Het is nu 26 apr 2017, 18:50

olielekkage automaat

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Mafkees

olielekkage automaat

Berichtdoor Benz Bossie » 09 aug 2013, 19:43

Hallo medeforumers,

Net met zwetende handjes teruggekomen uit zuid-Frankrijk ;)

Laat ik bij het begin beginnen.
Wij gaan dus op weg met een 300E op gas/benzine met en caravanetje beladen zo'n 1000 kg.
Drie volwassenen en de kofferbak bijna leeg :lol:
De snelheid rond de 90 a'100 km/uur
Nog geen 300 km op weg bij de eerste stop kom er een boel rook onder de auto vandaan !!
In eerste instantie dacht ik, hij vliegt in de hens zo knetteren en roken.
Ik moet erbij zeggen dat ik voor de stop een klimmetje moest doen, maar de motortemperatuur tussen de 80 en 90 bleef.
Na een pauze van een 20 minuten en het constant in de gaten houden van de onderkant van de auto weer op weg gegaan.
Volgende stop zelfde euvel.
Langere pauze gehouden en geconstateerd dat het versnellingsbakolie is wat op de middendemper lekt.
Als de uitlaat afgekoeld is, loopt er druppelgewijs olie (ergens) langs.
Zonder caravan, dus onbelast is de lekkage minder.
Totdat we een keer een bergpas namen om wat te bezichtigen.
Weer hetzelfde.
Het oliepeil (automaat) was na de eerste helft van de vakantie gedaald tot het minimum.(1400 km)
Op zoek naar een garage en daar de auto op de brug gehad, maar zoek daar maar eens in die vette bende een lekkage :shock:
En de lokale monteur ( jonge vent van rond de twintig) zag er geen heil in om er enigzins aan te gaan sleutelen.
ATF olie bijgevuld en een half liter meegenomen voor onderweg.
Op de terugreis geconstateerd dat de lekkage wel wat is toegenomen, maar door de snelheid maar rond de 90 km/uur te houden viel het mij achteraf toch nog wel mee.

Maar om een lang verhaal kort te houden :lol:
Heeft iemand een zelfde ervaring en waar zou de olie vandaan komen?
Een pakking / keerring of erger?

Paulo
Benz Bossie
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 94
Geregistreerd: 07 sep 2012, 20:31
Type wagen: E300T Turbodiesel 4-MATIC
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: olielekkage automaat

Berichtdoor Das Haus » 09 aug 2013, 21:38

Ik had precies het zelfde nadat wij op vakantie waren gegaan de dag dat ik de auto kocht. Onderweg kwamen we erachter dat er zich een plasje onder de auto vormde. Toen ik terug was heb ik samen met een kenner de onderkant van de bak helemaal schoongemaakt met remmenreiniger. Toen een rondje gereden en gekeken waar het vandaan kwam. Het bleek na enkele keren opnieuw testen een verkeerd gemonteerde o-ring van de vacuüm modulator te zijn. Heel goedkoop en zelf vervangen. Ik zou dat schoonmaken gewoon doen en dan zie je hopelijk waar het vandaan komt.
Waar komt de rook vandaan? Van de buitenkant van de uitlaat (is lek uit de bak) of uit de uitlaat zelf? Ik begreep namelijk dat het ook mogelijk is dat er olie door de vacuüm slang in de motor terecht kan komen bij een storing.
Avatar gebruiker
Das Haus
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 27 jun 2013, 14:34
Roepnaam: Charles
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1992
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: olielekkage automaat

Berichtdoor Benz Bossie » 10 aug 2013, 08:47

De rook is afkomstig van de olie die op de uitlaat drupt.
De hele onderkant van de auto is echt nat en vettig van de olie.
Benz Bossie
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 94
Geregistreerd: 07 sep 2012, 20:31
Type wagen: E300T Turbodiesel 4-MATIC
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: olielekkage automaat

Berichtdoor Gordi044 » 10 aug 2013, 10:06

Houd er rekening mee dat een automaat van een 300 en mijn 260 [volgens mij dezelfde] erg gevoelig is voor te veel olie in de bak deponeren plus dat de boutjes van de carter pan absoluut niet vaster gedraaid mogen worden als 8 Nm
Groet Erwin.
Avatar gebruiker
Gordi044
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 473
Geregistreerd: 16 jan 2011, 23:38
Woonplaats: IJsselstein
Roepnaam: Erwin
Type wagen: 260E
Bouwjaar: 1992
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Volvo S40 1997
Renault Twingo
Opel Corsa SDX 1996
BMW R80RT 1981
Honda CB400F 1976
Honda CB400N 1984
Renault Scenic 1,6 1999


Re: olielekkage automaat

Berichtdoor Benz Bossie » 10 aug 2013, 11:51

Erwin, zijn dat de twee boutjes zo'n beetje midden onder de auto ?
Die heeft die monteur in Frankrijk nog iets aangedraaid.
En niet met een momentsleutel.

Weet er iemand een adres waar ik hier goed mee terecht kan?
Het liefst in het oosten van het land (regio Almelo, Hengelo, Enschede)
Anders ben ik genoodzaakt om hier net over de grens naar Peters (Mercedes-Benz dealer) te gaan.
De dealers hier in Nederland weten helemaal van prijzen. :shock:
Benz Bossie
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 94
Geregistreerd: 07 sep 2012, 20:31
Type wagen: E300T Turbodiesel 4-MATIC
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: olielekkage automaat

Berichtdoor Gordi044 » 10 aug 2013, 12:55

Er zijn meer als 2 boutjes nodig voor het vastzetten van een carter pan maar goed, die rubberen pakking is vrij dik en bij te vast zetten kan het voor komen dat je die pakking er tussen uit draait.
Ik kan mij voorstellen dat die Franse monteur even aandraaien gedacht heeft maar dit kan averechts werken.
Die 8 Nm heb ik trouwens van de officiële MB dealer gekregen.
Houd er ook rekening mee dat je automaat bak olie zeer heet is geweest en gaat uitzetten wat niveaustijging teweeg brengt waardoor het voor kan komen dat je bij voorbeeld in Nederland niets merkt maar wel als je karretje 8 uur lang berg op en berg af zijn best staat te doen.
Ook de druk in het smeersysteem loopt hoger op bij een buitenlandse rit als bij normaal gebruik.
Geen paniek, ik denk dat het een en ander opgelost is als je een serieuze monteur het filter en de pakking laat vervangen, ff een lekker nieuw olietje erin en hij schakelt weer als een heet mes in de boter !!
Groet Erwin.
Avatar gebruiker
Gordi044
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 473
Geregistreerd: 16 jan 2011, 23:38
Woonplaats: IJsselstein
Roepnaam: Erwin
Type wagen: 260E
Bouwjaar: 1992
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Volvo S40 1997
Renault Twingo
Opel Corsa SDX 1996
BMW R80RT 1981
Honda CB400F 1976
Honda CB400N 1984
Renault Scenic 1,6 1999


Re: olielekkage automaat

Berichtdoor Benz Bossie » 10 aug 2013, 19:00

Daar zat ik ook aan te denken.
Gewoon schone olie, filter ed. door een expert laten doen.
Dat zal de hele wereld ook wel niet kosten.
En je hebt gelijk, het is natuurlijk heel anders als je met een caravan er achter uren met ruim 30 graden door de heuvels en bergen rijd ipv. die 30 km per keer naar mijn werk of een ritje van 200 km naar de kust.
Maar ik moet zeggen dat het schakelen altijd superzacht en lekker gaat.( behalve bij vorst en koude motor )

Ik zal mij eens orienteren waar te laten doen, en mij pas zorgen gaan maken als er wat anders aan de hand zou zijn.

Wordt vervolgd.
Benz Bossie
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 94
Geregistreerd: 07 sep 2012, 20:31
Type wagen: E300T Turbodiesel 4-MATIC
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: olielekkage automaat

Berichtdoor Gullwing » 10 aug 2013, 19:18

Verversen met een filter kost niet de hele wereld maar komt toch op 150-275 euro afhankelijk van waar je het laat doen.
Die 275 is de prijs die een Nederlandse dealer mij een flinke tijd geleden berekende.
Ik had geen keus omdat de automaat ineens niet meer opschakelde, meteen verversen was dringend noodzakelijk.
Die auto had ik net en wist niet wanneer de automaat voor het laatste was ververst.
Verversen moet volgens voorschrift van Mercedes iedere 60.000 kilometer.
Ik bedank allen die over deze kwestie niets te melden hadden en ondanks dat toch gezwegen hebben.
Gullwing
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 4166
Geregistreerd: 29 okt 2011, 17:06
Roepnaam: Paul
Type wagen: E250 Diesel
Bouwjaar: 1992
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: nnb


Re: olielekkage automaat

Berichtdoor Gordi044 » 15 aug 2013, 13:21

Vandaag even nieuwe bakolie [SP2012] in mijn 260 automaat gedeponeerd, nieuwe originele MB rubberen pakking en filter gemonteerd en een kleine check up.
Carter pan weer vastgezet met 8 Nm.
Mooi is de aftapmogelijkheid [met inbus sleutel te realiseren] van de koppelomvormer, ff windtunnel weg halen en de motor met dop 24 tornen tot de aftap dop zichtbaar word aan de onderkant.
Voor deze klus heb ik wel even info gewonnen bij ATR automaatrevisie in Montfoort waar ik ook nog even een rondleiding kreeg, prima mensen met een eerlijk advies.
Deze melden mij dat de bak spoelen totaal geen zin heeft bij een automaat waar de koppelomvormer gewoon aftapbaar is.
Wel is het op tijd verversen van deze bakken met de juiste olie een must. [60000Km] ?
Er zit een klein overloop gaatje aan de linkerkant van de automaat heb ik gezien, als men te veel olie in de bak doet komt het er daar uit en stroomt zo via de windsnelheid onder de auto je uitlaat op dus nooit te veel olie in de bak deponeren !!
overigens is het checken van de olie wel lastig en slecht zichtbaar op de peilstok bij nieuwe olie.
Het laten draaien van de motor na het vullen van 2 liter olie in de bak is een must, de inwendige oliepomp pompt dan olie de koppelomvormer in en daardoor daalt het peil in het ventielen [kleppen] huis
Ook voorkom je hiermee dat er olie via dat overloopgat [door mij maar zo genaamd] de staat op loopt.
Dit waren mij ervaringen met het verversen van de olie.
Groet Erwin.
Avatar gebruiker
Gordi044
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 473
Geregistreerd: 16 jan 2011, 23:38
Woonplaats: IJsselstein
Roepnaam: Erwin
Type wagen: 260E
Bouwjaar: 1992
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Volvo S40 1997
Renault Twingo
Opel Corsa SDX 1996
BMW R80RT 1981
Honda CB400F 1976
Honda CB400N 1984
Renault Scenic 1,6 1999


Re: olielekkage automaat

Berichtdoor Benz Bossie » 15 aug 2013, 16:43

Zaterdagmorgen heb ik een afspraak bij Peters in Itterbeck, en gaan ze eerst kijken hoe of wat.
Daarna een prijsopgave.
We zullen zien.
Het gaat daar in ieder geval anders dan bij de nederlandse dealers.

Groet Paulo
Benz Bossie
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 94
Geregistreerd: 07 sep 2012, 20:31
Type wagen: E300T Turbodiesel 4-MATIC
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: olielekkage automaat

Berichtdoor Marcellus » 15 aug 2013, 22:41

Ik had ook rookvorming na de lange en snelle rit naar de minimeeting in Zeeland. Bleek dat er teveel olie in de automaatbak was gedaan door een MB-specialist... Deze monteur wist na de oliewissel dat hij er teveel in had gedaan maar vond het niet nodig om het teveel aan olie eruit te laten lopen. Hij zei dat het geen kwaad kon en dat "hij het er vanzelf uit zou gooien". Dit zou ik dan zien door rookvorming :? Ik wilde niet de wijsneus uithangen en heb het zo gelaten, het kon volgens de monteur immers geen kwaad. Ik ben naderhand toch terug gegaan want ik vond het niks op die manier met zo'n rookspoor achter mijn auto :cry: Het teveel aan olie eruit laten lopen was een fluitje van een cent. Vind het nog raar dat hij dat destijds niet gewoon meteen gedaan heeft, maar goed.

overigens vond ik een tijd geleden op youtube een mooie how-to voor de automaatbak-oliewissel bij een E320 (in twee delen):
http://www.youtube.com/watch?v=QkZUt2Is ... wuYRREpgJQ
http://www.youtube.com/watch?v=UDfxaKXE6fw
Avatar gebruiker
Marcellus
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1030
Geregistreerd: 12 sep 2011, 14:23
Woonplaats: Amsterdam
Roepnaam: Marcel
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1992
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: olielekkage automaat

Berichtdoor Gordi044 » 16 aug 2013, 09:06

Dat verhaal van jou is een mooie afspiegeling van de hedendaagse monteurs Marcellus, makkelijk, snel, en desinteresse zie ik geregeld langskomen in de vorm van pechgevallen, overigens is rond de 2 % van de incidenten die ik langs de weg repareer rechtstreeks van de garage afkomstig en dan reken ik nog niet eens de incidenten mee van de mensen die al een keer voor een storing op de stoep van een garage hebben gestaan, een behoorlijk aantal als je weet dat wij rond de 1,2 miljoen incidenten per jaar afwerken, vandaar dat alleen mijn handen aan mijn Benz komen, ik dwaal af, automaatlekkage was het toch ? hahaha
Groet Erwin.
Avatar gebruiker
Gordi044
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 473
Geregistreerd: 16 jan 2011, 23:38
Woonplaats: IJsselstein
Roepnaam: Erwin
Type wagen: 260E
Bouwjaar: 1992
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Volvo S40 1997
Renault Twingo
Opel Corsa SDX 1996
BMW R80RT 1981
Honda CB400F 1976
Honda CB400N 1984
Renault Scenic 1,6 1999


Re: olielekkage automaat

Berichtdoor Marcellus » 16 aug 2013, 09:15

Gordi044 schreef:Dat verhaal van jou is een mooie afspiegeling van de hedendaagse monteurs Marcellus, makkelijk, snel, en desinteresse


Sterker nog, met het gros van de monteurs kun je ook geen normaal intelligent gesprek voeren, het zijn vaak rauwdouwers/boeren, zonder enig besef van verfijning. Natuurlijk, om monteur te worden hoef je niet naar de universiteit maar soms denk ik wel eens dat de LTS nog veel te moeilijk voor ze is geweest...
Avatar gebruiker
Marcellus
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1030
Geregistreerd: 12 sep 2011, 14:23
Woonplaats: Amsterdam
Roepnaam: Marcel
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1992
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: olielekkage automaat

Berichtdoor Benz Bossie » 17 aug 2013, 19:49

Vanmorgen bij de garage geweest.
Na een inspectie zei de monteur dat voorste gedeelte van de bak lekte,
Bij de aansluiting op de motor.
Hij gebruikte een woord wat ik niet begreep en hij kon het niet vertalen in het nederlands. :lol:
Maar goed, de bak moet er dus onder weg wat ik begreep.
Maandag even bellen wat het allemaal gaat kosten.
Benz Bossie
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 94
Geregistreerd: 07 sep 2012, 20:31
Type wagen: E300T Turbodiesel 4-MATIC
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: olielekkage automaat

Berichtdoor Benz Bossie » 19 aug 2013, 17:13

Was wel even schrikken vandaag.
Totale kosten zo'n 700 euro terwijl de onderdelen zo'n 70 euro kosten.
Bak moet er onder weg.
Hij lekt bij de price-as?
In ieder geval tussen de motor en de bak.
Ik heb geen idee hoe het werkt.
Volgens een kennis (vrachtwagenmonteur), was het zo'n 6 a' 7 uur werk.
Hij had dat in het verleden ook eens gedaan met een automaatbak.
Wat vinden jullie er van?
Ik wacht in ieder geval de APK-keuring af deze week.
Graag hoor ik jullie mening.

Paulo
Benz Bossie
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 94
Geregistreerd: 07 sep 2012, 20:31
Type wagen: E300T Turbodiesel 4-MATIC
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: olielekkage automaat

Berichtdoor Gordi044 » 19 aug 2013, 20:15

Normaal gesproken lekt daar een motorkeering wat betekend dat er motorolie op de grond lekt maar jij hebt het over versnellingsbak olie uit de automaat, als de monteur het over een onderdelenkostenpost heeft van rond de 70 euro aan onderdelen [ik denk dan aan een motorkeering] dan is het dus motorolie en daar moet dus wel een versnellingsbak voor uitgebouwd worden om deze te vervangen, ik kan mij geen onderdeel van rond de 70 euro aan de voorzijde indenken van een Mercedes automaat.
Groet Erwin.
Avatar gebruiker
Gordi044
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 473
Geregistreerd: 16 jan 2011, 23:38
Woonplaats: IJsselstein
Roepnaam: Erwin
Type wagen: 260E
Bouwjaar: 1992
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Volvo S40 1997
Renault Twingo
Opel Corsa SDX 1996
BMW R80RT 1981
Honda CB400F 1976
Honda CB400N 1984
Renault Scenic 1,6 1999


Re: olielekkage automaat

Berichtdoor Benz Bossie » 20 aug 2013, 21:05

Erwin,
Hij had het toch echt aan de bak-kant.
Hij zij ook dat het aan de kant van de motor het meest voorkomt.
Het is ook echt versnellingsbakolie wat er lekt.
Maar is 700 euro te duur?
Ondertussen zoek ik nog even verder naar andere bedrijven die het ook kunnen.
Benz Bossie
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 94
Geregistreerd: 07 sep 2012, 20:31
Type wagen: E300T Turbodiesel 4-MATIC
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: olielekkage automaat

Berichtdoor Benz Bossie » 09 sep 2013, 21:06

Hallo allemaal,

Even een update.
Ik ben dus verder gaan zoeken naar een goed transmissiebedrijf.
Ik kwam uit bij Ganzeboom in Almelo.
Daar hebben ze eerst vrijblijvend een diagnose gedaan.
Dat duurt ongeveer een 40 minuten.
Ook zij kwamen uit op zo'n 700 euro ex btw.
Afgesproken dat ze alle pakkingen en keeringen mee zouden pakken.
Tevens wordt de bak gespoeld en voorzien van een nieuw filter of filters.( ik weet niet hoeveel en in zitten :?: )
Toch maar doorgepakt en een afspraak gemaakt.
Auto drie dagen kwijt geweest, omdat ze na reparatie de auto nog een dag willen testen ed.
Bleek dat de oliepomp van de bak ook kapot was.
Maar goed, om een lang verhaal kort te maken...........
Ik heb 'm weer, incl.nieuwe pomp en hij schakeld beter dan ooit. :handgestures-thumbup:
Kosten 800 euro incl.btw. :shock:
Een rib uit mijn lijf, maar blij dat ik 'm heb laten repareren.

Groet Paulo
Benz Bossie
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 94
Geregistreerd: 07 sep 2012, 20:31
Type wagen: E300T Turbodiesel 4-MATIC
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: olielekkage automaat

Berichtdoor DJS » 10 sep 2013, 07:35

Zo te horen zijn dat voornamelijk manuren aan kosten geweest. Een paar keerringen/pakkingen en olie en filter vervangen is niet zo duur. Ik denk dat je minimaal 500 euro aan manuren daar kwijt bent.
Maar fijn dat hij weer goed schakelt! Een lekkende automaat is niets waard.
Avatar gebruiker
DJS
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 3619
Geregistreerd: 31 dec 2011, 09:12
Woonplaats: Zuid-Oost Friesland
Roepnaam: Daniël
Type wagen: 250TD
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: olielekkage automaat

Berichtdoor Gijske » 16 feb 2017, 19:00

Ik heb lek van AFT onder mijn radiator.
Daar zit een koppeling waar dus 2 slangen aan elkaar geschroeft worden.
Op eerste zicht niks mis met slangen en druppels vormen zich ook echt op de koppeling enkel wanneer motor draaid.
Voordat ik een nieuwe slang bestel wil ik vragen als iemand weet als er een pakking of rubbertje tussen de twee slangen moet zitten?
Indien ja dan hoef ik enkel nieuw rubbertje te kopen.
Ik kan natuurlijk ook gewoon de aansluitkoppeling losschroeven en kijken als er rubbertje tussen zit maar dat vind ik nogal gek aangezien de olie dan uit mijn automaat zomaar de grond op loopt.
Gijske
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 02 feb 2017, 12:25
Woonplaats: Odessa Oekraine
Roepnaam: peter
Type wagen: 300TD
Bouwjaar: 1992
Automaat: Ja
LPG: Nee

Volgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten