door JantjeV8 » di jun 22, 2010 11:25 am
De cardan werd destijds bijna voor het leven gesmeerd. Ik geloof dat de verversingsintervallen op 65.000km aangegeven werden. Veel monteurs verwierpen dat advies met de boodschap: Puh, dat is voor het leven gesmeerd, hoef je niet naar om te kijken.
Maar dat deze auto's zo oud zouden worden had ook niemand gedacht, en dan verouderd de olie toch door o.a. condens. Daardoor zijn veel cardannen gaan janken in de loop van de jaren.
Verse olie scheelt wel, maar heft opgelopen speling niet op. Een revisie is erg moeilijk, je moet over erg nauwkeurig meetgereedschap beschikken om de juiste uitvulringetjes e.d. te kunnen bepalen. Dan nog heb je op de flanken van de kroontandwielen inloopsporen, zeg maar de afdrukken van de tandwiel ernaast erbij gekregen en dat zal altijd bijgeluiden teweeg brengen.
ALs je er olie ophoudt zal een cardan nooit kapot lopen, hooguit lever je dus wat (geluids)comfort mee in...