Bij mij zat het originele materiaal er niet meer op om het mee te vergelijken, maar goede geluidsdemping is erg complex. Het best werkt een enorm zware (loden) kast er luchtdicht omheen maken. Het geluid van de motor in de doos moet het oppervlak van de doos in trilling zien te brengen, wat vervolgens weer de omgevingslucht in trilling moet brengen, dat dan als geluid ons oor bereikt. Hoe zwaarder het oppervlak van de doos, hoe moeilijker het in trilling kan worden gebracht en dus geluid doorgeeft.
Een dichte loden doos is niet praktisch haalbaar omdat de motor buitenlucht nodig heeft en het gewicht niet handig is voor de mobilieit. Daarom zijn geluiddempende voorzieningen altijd een compromis, gebaseerd op:
1 het absorberen van geluid zodat het niet van wand naar wand heen en weer ketst maar wordt geabsorbeerd
2 het verminderen van geluid naar buiten toe door het verzwaren van omgevingspanelen, waardoor deze minder makkelijk in trilling kunnen worden gebracht en geluid doorgeven naar buiten.
De betere matten hebben een oliebestendige buitenlaag met gelijmd stevig materiaal erachter. Het zijn zware en vrij dikke matten dat geluid goed dempen kan. Eenvoudigere matten zijn lichter van gewicht en heel open van structuur, deze zorgen voor iets absorbtie van geluid in de motorruimte, en omdat het aan de motorkap geplakt zit, voor een kleine verzwaring en daarmee demping van de motorkap. Niet heel noemenswaardig, maar zeker merkbaar t.o.v. geen isolatie. De betere matten zitten ook gelijmd en vormen door het zwaardere materiaal een veel effectievere demping van het geluid.
De mooiste oplossing (vind ik, niets zo subjectief als meningen), is de motorkap aan de binnenkant verzwaren met stukken zware anti-dreun-matten en daar dichte (brandveilige) matten op plakken. Anti-dreun-matten dempen het geluid niet direct, maar zorgen dat de motorkap het minder makkelijk door kan geven naar buiten. Anti-dreun-matten waren vroeger van bitumen gemaakt, net als wat in de binnenkant van onze 124-deuren zit, tegenwoordig is veel degelijker materiaal beschikbaar (ook bij ADMS). Niet heel de motorkap hoeft met anti-dreunplaten beplakt te worden, hier en daar een vlak in het midden van panelen is al erg effectief.
Motorgeluid tegenhouden is nooit 100% te doen omdat een motor in verbinding moet staan met de buitenlucht, maar met degelijk materiaal is wel een hoop tegen te houden en te dempen. Minder geluid onderweg maakt rijden minder vermoeiend en comfortabeler. En ik heb geen aandelen in ADMS, ik ben wel goed te spreken over de kwaliteit van de producten
Succes met de keuze,
Erik