door Rikus » za apr 19, 2008 8:20 pm
Vandaag was het dan zover, tijd om de stuurstang met de defecte kogel te vervangen. Het betrof hier dus de stuurstang tussen de 2 draagarmen, parallel aan de stuurdemper.
Allereerst heb ik de auto op bokken gezet en de voorste- en achterstebodemplaat verwijderd. Vervolgens heb ik de bout van de stuurdemper vewijderd zodat deze los is van de stuurstang. De moeren op de kogels zijn vanaf onder lastig los te draaien omdat er eigenlijk geen ruimte is om bv een sleutel op de zetten. Die aan de bestuurderskant is redelijk eenvoudig los te draaien van bovenaf met een ratel een bv twee flinke verlengstukken. Aan de passagierskant dien je hiervoor eerst een schildje onder de turbo te verwijderen (weet eigenlijk niet of alle W124 modellen dit schildje hebben). Dit is heel eenvoudig, het laat zich verwijderen door de twee moertjes los te draaien. Nu kun je ook deze kant van bovenaf los draaien.
Het is overigens net mogelijk om de bouten met sleutel 19 vanaf onderen (met die beperkte ruimte) los en vast te draaien, maar vooral voor die eerste slag waar je even kracht voor nodig hebt is het aan te raden om een ratel met verlengstukken de gebruiken).
Goed, ik had de stang nu van alle bouten ontdaan, maar nu komt het eigenlijk, de kogels moesten los en deze zitten vaak goed vast geklemd. Daarvoor heb je normaal een aantal oplossingen. Meestal gebruikt men een vork die tussen het gewricht wordt geslagen. Of een speciaal gereedschap die de kogel er ahw uit trekt. Mijn gereedschap was vandaag "de hamer'. Met een paar flinke repeterende wel geplaaste klappen schrikken de kogels zo los. Niet op de kogels zelf slaan maar op het metaal waar ze in vast zitten. (evt kun je nog van bovenaf met een flinke pen de kogel los slaan). Warm stoken en dan los slaan is ook een optie, maar ook dit was niet voorhanden.
Goed de stang had ik nu in zijn geheel verwijderd. De nieuwe terug monteren was een stuk eenvoudiger. Je hangt hem op zijn plek, draaid de moeren er handvast op en schroeft de stuurdemper alvast weer vast. Nog 1 lastigheidje zijn de meedraaiende kogels bij het aandraaien van de moeren. Om dit te voorkomen heb ik de krik onder de kogels gezet met een blok hout er tussen. Op deze manier zet je de kogel vast en kun je de moeren weer goed aandraaien. Voor dat de bodemplaat er weer onder kon moest ik nog wel even het schildje onder de turbo terugmonteren en klaar was die weer!
Groeten, Rikus