Of de auto als daily driver geschikt is? Jazeker, zolang je auto zelf maar goed is. Als je iedere 10.000-20.000 kilometer onderhoud laat uitvoeren start hij altijd, hoe koud het ook is of hoe hard het ook waait. De pech die ik gehad heb met mijn auto is allemaal vanwege achterstallig onderhoud geweest.
Ik heb zelf ook een 300E, eentje uit 1986, en deze is altijd goed onderhouden. Natuurlijk hebben ze waarschijnlijk wat meer kwaaltjes dan een nieuwe auto maar het blijven dan ook auto's van 25+ jaar oud. Je kunt mijns inziens niet verwachten er 25.000 kilometer zonder problemen mee te rijden of geen standaard kwaaltjes te krijgen tenzij je zelf iedere week de motorkap open hebt om al het onderhoud zelf te doen. Aangezien ik a-technisch ben lijkt mij dat geen goed idee. Zoiets moet je immers liggen.
Standaard roestplekken? De voorschermen, de krikpunten, en de achterschermen. Alle wielkasten roesten op den duur bij de W124 tenzij je een auto vindt die altijd binnen heeft gestaan en iedere week van onder tot boven is gewassen. Dat gaat je dus niet lukken. Het komt omdat er vuil tussen het metaal gaat zitten, en vuil is vocht dus ja, je snapt hem wel. Verder zijn de krikpunten altijd een gevoelig punt, voornamelijk omdat er zijkappen op zitten waar dus vervolgens weer vuil achter komt te zitten en dan heb je dus hetzelfde verhaal als bij de wielkasten.
Ik vind zelf Klaas de Poel behoorlijk aan de prijs maar dat is persoonlijk. Voor het geld wat je bij hem extra uitgeeft kun je echter een flinke W124 van Marktplaats plukken en over laten spuiten + repareren wat noodzakelijk is. Ik ben meer van het type "Ik koop een auto van Marktplaats en laat dan de boel opknappen" maar goed, iedereen voert zijn of haar hobby op de eigen manier uit. Als je via Marktplaats wat koopt moet je echt wel iemand meenemen die er verstand van heeft, mijn eerste W124 heb ik van Marktplaats geplukt en met de wetenschap die ik nu heb zou ik het nooit gedaan hebben. Toen ik er weer eentje vanaf gehaald heb ben ik een stuk kritischer geweest want er staat echt een hoop bagger op wat aangeprezen wordt alsof hij net uit de fabriek komt, inclusief amateuristische reparaties die verkocht worden alsof het heel professioneel gedaan is. De leek ziet het niet, maar de meesten hier wel.
Voordat mensen over mij heenvallen dat ik Klaas de Poel afval, dat is niet mijn bedoeling. Bij Klaas de Poel heb je daarentegen wel garantie en dergelijke, maar daar betaal je dan ook voor. Ben je iemand die niet wil omkijken naar zijn auto dan is dat wel het juiste adres om er eentje te kopen. Ik denk ook niet dat wanneer je een auto bij hem koopt je enige vorm van roest of achterstallig onderhoud zult vinden. Daar zijn zijn auto's veel te netjes voor.
Wat betreft onderhoud kan ik geen antwoord geven want ik woon in de omgeving van Rotterdam. Succes met de aankoop, koop er eentje die vol in de opties zit en je zult verbaasd zijn over het comfort van de auto. Houdt echter in gedachte dat een auto uit die tijd een heel ander karakter heeft dan de auto van nu. Het moet je wel liggen.