door Marcellus » ma sep 05, 2016 4:59 pm
Als je bij een handelaar koopt kun je vragen of hij je helpt met de administratieve zaken die nodig zijn voor de uitvoer. Je zou ervoor kunnen zorgen dat je in ieder geval een wagen koopt met verse APK (in D heet dat HU (HauptUntersuchung) en AU (AbgasUntersuchung)). Deze Duitse APK of Tüv-keuring is twee jaar geldig en wordt gewoon overgenomen door de RDW. Dus nieuwe apk-keuring in NL is niet nodig. Is sowieso goed om een wagen met recente Tüv-keuring te kopen want zo kom je weer minder voor verassingen te staan met je aankoop.
Verder heb je best wat zaken nodig die je mee moet nemen zoals uittreksel van het bevolkingsregister, paspoort. Je moet naar twee instanties toe in D. Enfin, beetje te veel om het hier allemaal stap voor stap neer te zetten nu. En ik weet het niet meer precies, kan het wel eens opzoeken. Ik importeerde mijn wagen eind 2011 ook uit D met een vriend samen. Ik liet van tevoren een Duitse klant van mij die in Nederland woont bellen naar de betreffende handelaar. Maar importeren kost niet de hoofdprijs en is uiteindelijk ook best leuk om te doen. Ga wel met iemand samen die ook wat met auto's heeft en kennis heeft, dat is altijd handiger.
Feit is wel dat in D, en vooral CH, de beste exemplaren te koop zijn. Daar halen alle handelaren niet voor niets hun wagens vandaan. Dat doen ze maar om één reden: de kwaliteit. De cultuur hoe mensen hun auto's onderhouden is in die landen gewoon veel en veel beter dan in het zuinige Nederland, waar het allemaal niks mag kosten...