Omdat mijn 300TE al een tijdje last had van keiharde koelvloeistofslangen heb ik deze week de cilinderkop eraf gehaald.
Oorzaak bleek een doorgeslagen koppakking tussen de vijfde en zesde cilinder.
Koppakking was ook helemaal verrot en vergaan dus echt tijd voor een nieuwe.
- oude kopakking 1.JPG (608.47 KiB) 1467 keer bekeken
- oude kopakking 2.JPG (509.24 KiB) 1467 keer bekeken
- oude kopakking 3.JPG (482.68 KiB) 1467 keer bekeken
Ik heb de kop laten vlakken en meteen ook de klepzittingen laten inschuren, maar doordat de oude koppakking flink aan het aluminium heeft lopen vreten, is er toch nog een plekje waar ik zo mijn bedenkingen bij heb.
- gevlakte cilinderkop
- gevlakte cilinderkop.JPG (552.64 KiB) 1467 keer bekeken
- aangetast plekje cilinderkop 1.JPG (504.98 KiB) 1467 keer bekeken
- aangetast plekje cilinderkop 2.JPG (496.46 KiB) 1467 keer bekeken
Ook het gietijzer van het onderblok heeft flink last van putcorrosie tussen de koelkanalen in.
- corrosie onderblok 1.JPG (631.97 KiB) 1467 keer bekeken
- corrosie onderblok 2.JPG (283.13 KiB) 1467 keer bekeken
Ik vraag me af of de nieuwe koppakking dit wel kan opvangen.
Wie heeft hier ervaring mee ?
Of is het misschien verstandig op de aangevreten plekken wat extra vloeibare pakking aan te brengen ?
Of gaat het materiaal van de koppakking niet samen met vloeibare pakking en is een andere middel beter geschikt ?
Alvast bedankt voor het advies.