door Drummie » di jul 22, 2008 11:02 am
Hallo Jan,
Heb hetzelfde voorgehad, maar mijn idle-valve was zodanig ingelopen dat ze na reiniging nog steeds onbetrouwbaar was.
Hoop dat jij meer geluk hebt, want het is nogal een prijzig onderdeel. Je kan deze valve na reiniging ook testen met een regelbare labovoeding, door 0-12V op de klemmen zetten (Min aan onderste pin als het nokje v/d stekker links staat) De valve moet standaard gesloten zijn(eigenlijk is de schacht meer als gesloten en opent ze een beetje aan de andere kant) bij 0V en gaat geleidelijk open als je de spanning opvoert tot 12V, deze valve trekt -+ 1,5A stroom. Test ze zeker eens door direct 12V erop te zetten, de valve springt dan volledig open(=koude start) en meestal blijft ze dan hangen als je de spanning weghaalt. Mocht je geen voeding voorhanden hebben kan je de klep gewoon in de wagen pluggen, contact opzetten(niet starten) nu springt de valve open en je hebt de tijd om terug uit te stappen en te wachten(-+30 SEC) tot ze terug dicht springt. Kijk ook het rubberen U-buisje onderaan de valve na, deze moet zeer goed spannen aan de valve en de luchtmassameter en is een veel voorkomende plaats van vacuumverlies, de andere rubberen buisjes moeten natuurlijk ook volledig dicht zijn. Bijgevoegd een foto van mijn versleten idle-valve(zie groefjes in de schacht) + een foto van de connector Min-pool is onderaan.