Beste lezer(s),
Ik zit met problemen die mijn algemene gezondheid aantasten sinds ik - in 2016 (juli-augustus) - de eigenaar werd van een 250 Diesel, bouwjaar 1986 (W124.125), met een automatische versnellingsbak (722.4). Ik pieker, ik weet niet wat doen, ik ben triest, kwaad en gefrustreerd. Ik heb een miskoop gedaan, maar eigenlijk is de wagen wel een pracht, én het is ook mijn eerste wagen; kan ik die zomaar opnieuw verkopen? En dat verkopen gebeurt sowieso met een pak verlies; gezien ik er nauwelijks mee gereden heb, kan ik stellen dat ik een maand voor niets zou gewerkt hebben...
Deze wagen had toen ongeveer 313 000 KM op de teller gereden. Ondertussen, zo goed als een jaar later, zijn we nog niet op de 314 000 KM gekomen. En daar wil ik uiteraard iets aan doen.
Ik heb lang getwijfeld om mij hier te registreren en de poging te wagen om mijn verhaal te doen, maar na heel wat denkwerk lijkt het me aangewezen om even de experten te laten praten - jullie dus.
Het (hoofd)probleem van de wagen:
- Bij koude start komt er witte rook uit de uitlaat.
- De wagen heeft geen enkel vermogen als hij koud staat. Hij gaat letterlijk voorruit als een slak. Een wandelend kind (ernstig!) gaat sneller vooruit. Enkel als je de pook in stelling "2" zet, kan het zijn dat de wagen vertrekken kan - levensgevaarlijk dus. Als de wagen warm heeft, rijdt hij wel met het vermogen die hij zou moeten hebben.
- Wanneer de wagen op temperatuur gekomen is, rijdt hij vlot. Schakelt ook vrij vlot, al zij het met soms een "boenk" (daarmee bedoel ik dat als de RPM van de wagen niet hoog genoeg ligt, en de versnellingsbak te 'vroeg' schakelt, dat de wagen naar voor gekatapulteerd wordt en plots 3 à 5 KM/u sneller rijdt). Hoe dat dat verholpen kan worden, weet ik zelf niet, maar dat is op zich geen gigantisch probleem.
- Er is geen 'mayonaise' te zien. De koelvloeistof mengt zich dus niet met de olie, voor zover ik kan zien.
Ik heb zelf de diagnose gesteld, na het keurig reinigen van de motorblok en versnellingsbak: Bij de koude start komt er een streepje koelvloeistof uit de koppakking. Het verlies is op zich niet heel groot dus. Zodra de wagen op temperatuur komt (in dit weer kan dit al na minder dan een KM rijden; op een 'gewone' dag zit je na 3 KM al op goede temperatuur), rookt de wagen niet meer en lekt hij ook niet meer. Mijn vermoeden is dus dat er een klein lekje bij de koppakking zit en dat de koppakking vanzelf toe gaat door de warmte.
Vandaar de vraag: Wat kan ik hieraan doen? Ik zie vier opties:
- De koppakking vervangen. Ik heb echter weinig technische kennis en het gereedschap hiervoor, buiten de momentsleutels, heb ik niet direct liggen. Moet de wagen opgekrikt worden, of kan dit ook zonder de wagen op te tillen? Een motortakel kan ik wel huren, dus dat kan geregeld worden op zich.
- Een product uit Amerika importeren die zegt dat het product het kleine lek zal dichten. We weten echter allemaal dat dit verkoperspraat is en dat dit geen oplossing zou zijn.
- Rondom de koppakking silicone aanbrengen en zo een externe pakking creëeren. Echter, is er dan geen gevaar dat de koelvloeistof zich vermengd elders, bvb. met olie? En dan hebben we een groter probleem, toch?
- De wagen verkopen en net zoals de vorige eigenaar de nieuwe eigenaar niets laten weten. Is niet echt mijn stijl, zo wens ik geen zaken te doen met anderen.
Kan iemand me met raad voorzien? Ik hoor jullie allen denken: Koppakking vervangen. Dat ligt voor de hand... Maar opnieuw, ik heb Duits-Zweeds gestudeerd en ben op zich geen handige Harry. Dat is dus niet echt voor de hand liggend. Een collega beweert overigens dat een oldtimer met een koppakking-probleem best gewoon verkocht wordt. Dat lijkt mij toch een straffe uitspraak, niet?
Ik bedank allen voor hun bijdrage, hoe klein die ook moge zijn.
Met vriendelijke groeten uit Gent, België,
Lennert De Backer.