door AdamCabrio » zo aug 27, 2017 12:38 pm
Ziet er inderdaad origineel en mooi uit. Die extra reflectoren op de kofferklep kunnen natuurlijk worden verwijderd voor wie dat niet mooi vindt. Ik zie een 5-bak automaat, tempomat, stoelverwarming, multikontur-rugleuningen op beide stoelen, handmatige airco. Zou heel goed een originele zwitserse kunnen zijn: dat zou uit de vele aanwezige documentatie ook kunnen blijken. Of eventueel bij de verkoper een fotootje opvragen van de plaatjes onder motorkap: daar zou een plaatje "importiert/importee Mercedes-Benz (Schweiz) AG" kunnen zitten (dat is bij mijn eigen zwitserse cabrio het geval), en verder zou op het plaatje met de optiecodes (ook onder de kap) eventueel ook code 823 kunnen staan, wat betekent dat de auto is geproduceerd voor de zwitserse markt.
Wel rekening mee houden dat er bij inklaring bij de douane in Nederland 21% b.t.w. moet worden betaald over de verkoopprijs plus het transport (als een expediteur/transporteur wordt ingeschakeld). Die verkoopprijs moet blijken uit een officieel Kaufvertrag, waarop trouwens ook het zogenoemde Stamm-nummer moet staan (een belangrijk nummer dat nodig is bij de export uit zwitserland). Te proberen is of de verkopende partij (een officiele auto-dealer, zo te zien) bereid zou om de auto te leveren voor export, dus zonder de 8% (zwitserse) b.t.w. in rekening te brengen; niet iedereen wil daaraan meewerken, in principe betaal je namelijk bij aankoop de goederen gewoon incl. de zwitserse (8%) b.t.w.. Mocht die 8% achterwege kunnen blijven, dan betaal je de 21% b.t.w. (bij NL-import) over het (lagere) bedrag (excl. die 8% zwitserse b.t.w. tenminste als je die inderdaad niet hebt betaald). Verder is het wel essentieel dat je (ofwel van de verkoper, ofwel van een lokale expediteur) een zwitsers EUR1-document krijgt, wat nodig is om te voorkomen dat je in Nederland ook nog eens 10% invoerheffing moet betalen. EUR1 kan je even googelen op EUR1.ch; dat slaat op her-importen naar de EU, die zijn vrijgesteld van invoerheffing. In dit geval is dat van toepassing, want de auto is immers aantoonbaar geproduceerd in Duitsland (er zijn diverse manieren om dat aan te tonen, en dan bekom je dus dat belangrijke EUR1 document). In NL zijn er verder nog wat kosten voor de RDW, die een schouwing moet verrichten voordat je Nederlandse kentekenplaten kan krijgen. Is allemaal niet zo duur.
Per saldo denk ik dat deze auto (ondanks die extra invoer-kosten) nog steeds niet duur is. Omdat invoer van buiten de EU wel specifieke kennis en ervaring vereist zou ik adviseren om dat niet zelf te doen. Dat houdt in dat je dan ook voor het transport moet betalen, en voor de handelingskosten van zo'n specialist, maar ook die kosten zijn beperkt. Er zijn trouwens op het gebied van import/export wel wat beunhazen online (die helemaal geen verstand hebben van import van buiten de EU).