door Gombal » do sep 21, 2017 12:30 pm
Zoals al eerder gezegd, bij een W124 (en nog meer oudere Benzen) komt de volledige veerdruk op de draagarm/fuseekogel.
Verschil met modernere auto's is dat die 9 van de 10 keer een McPherson veerpoot hebben (veer over de schokdemper, alle kracht komt op de poot en niet op de draagarm/fuseekogel).
Bij ons staat de veer op de draagarm en die trekt dus met een kwart (zal meer zijn ivm motorgewicht) van het gewicht van je auto aan een stalen kogel van 2 - 2,5 cm welke ook nog "gelagerd" is in een kunststof huls.
Simpel rekensommetje, stel dat de gewichts verhouding voor - achter 60 - 40 is en je auto weegt met bestuurder 1400 kg dan trekt aan elke fuseekogel dus simpelweg 420 kg. En dat is stilstaand, bij rijden en dus stevig inveren zal dit snel het dubbele zijn.
Dus idd, ze kosten een paar tientjes per stuk (origineel ongeveer 50 euro aftermarket iets minder) dus bespaar daar alstjeblieft niet op. Buiten eventuele schade is persoonlijk leed dit niet waard.
Symptomen van versleten fuseekogels (als er niet toevallig speling geconstateerd wordt bij een APK) zijn negen van de 10 keer kraken/piepen bij inveren en sturen.
Wees hier bedacht op als ze nog nooit vervangen zijn!
(Bij de APK mag je als ik het goed heb maximaal 1 mm speling hebben, dit is leuk bij een McPhersonpoot omdat daar waarschijnlijk maar 10 % van de kracht op een fuseekogel komt in vergelijking met onze auto's. APK meesters komen ook het meeste die bewuste McPhersonpoot tegen en daar is idd 1mm helemaal geen probleem. Verwacht echter niet dat hij snapt dat bij onze auto's dit eigenlijk al veel teveel is vanwege het enorme verschil in krachten die op de fuseekogel komen.)
Doe jezelf (en mogelijk ook andere weggebruikers) dus een plezier en let goed op op de symptomen of bij een APK, het kan je (veel) geld en mogelijk leed besparen!