door Jki8043 » zo dec 17, 2017 10:09 am
Hallo mede forumgebruikers W124
Afgelopen week zag ik een berichtje van de ANWB op Facebook langskomen dat over de stickers en milieuzones / Umweltzone in Duitsland ging. Aangezien de Weihnachtsmarkten in Duitsland vele malen leuker en lekkerder dan hier in Nederland zijn, wil ik binnenkort toch nog even die kant op met mijn Benz 200D uit 1985 (32.5 jaar oud).
Hebben jullie ervaring met het rijden in de grote Duitse steden? Ben afgelopen jaren wel een paar keer in Berlijn geweest, had daar dan een hotel vlak buiten de Umweltzone, verder geen probleem, aangezien je daar heel goed gaat met het OV. Met de kerstmarkt wil ik toch iets dichterbij het centrum.
Volgens onderstaand, zou een kopie van je kentekenbewijs achter de voorruit (Benz ouder dan 30 jaar) voldoende moeten zijn, iemand ervaringen ??
De ANWB schijft in hun bericht en op hun site:
Oude voertuigen met een Duits historisch kenteken hoeven geen milieusticker te hebben. Oldtimers met een buitenlands kenteken zijn ook vrijgesteld. Leg bij het parkeren in een milieuzone een kopie van het kentekenbewijs en bij voorkeur een FIVA Identity Card duidelijk zichtbaar achter de voorruit. Voorwaarden en informatie zijn te vinden op milieusticker.nl, over de FIVA Identity Card op fiva.org en fehac.nl
Fehac site schrijft het volgende : Milieuzones buitenland
In Duitsland geldt het strengste stelsel van milieuzones van heel Europa. Met name in Zuid Duitsland, de deelstaten Baden Würtemberg en Beieren voorop (waar de meeste Duitse autofabrikanten gevestigd zijn: Audi, BMW, Daimler, en Porsche, tevens MAN) zijn complete steden, zowel kleine als grote, tot Umweltzone verklaard. Maar onze Duitse zusterorganisatie DEUVET heeft een uitzondering voor in Duitsland geregistreerde voertuigen van 30 jaar en ouder met een zogenaamd H-kenteken weten te bepleiten. Voor buitenlandse voertuigen van 30 jaar en ouder geldt deze uitzonderingsregeling ook, op voorwaarde dat het om een voertuig in originele staat gaat (dus bijvoorbeeld geen verbouwingen of replica’s met moderne techniek) en daarmee aan de criteria voor het Duitse H-kenteken wordt voldaan. Bovendien moet de leeftijd aangetoond kunnen worden, bijvoorbeeld door het kentekenbewijs of een FIVA Identity Card. Een blauwe kentekenplaat is geen vereiste, maar maakt het wel makkelijker om de historische status van het voertuig aannemelijk te maken. Veel landen kennen immers geen aparte kentekenplaten voor oldtimers, zoals de FEHAC die in Nederland al tientallen jaren geleden wél heeft gerealiseerd. Omdat de regeling voor alle EU burgers gelijk moet zijn, kan de toegang tot de milieuzone echter niet afhankelijk zijn van het soort kentekenplaat alleen.
Graag jullie reactie/ervaring.