door Weking » za feb 24, 2018 5:18 pm
Hallo iedereen,
Ik ben de eigenaar van een Mercedes 300E, 126000 km, bouwjaar 89, automaat.
De wagen is een totaalproject geworden (slecht voorbereid spuitwerk met roest eronder dat enkele jaren zijn werk heeft kunnen doen(=>lassen, herstellen en volledig nieuwe laklaag) Mechanisch moet alles onderhanden genomen worden, motor, uitlaat, rubbers, leidingen, vering,...
De wagen heeft enkele jaren zo goed als stilgestaan en voor ik verder werk aan de carrosserie en verder geld steek in de mechaniek (1 dorpel is al opnieuw gelast), wil ik de motor goed laten draaien. Daarna kan ik rustig verder het lijstje afwerken.
Het grote probleem momenteel is dat de wagen stationair slecht loopt en neigt tot afslagen.
Voorlopig is de olie + filter vervangen, luchtfilter, bougies, benzinefilter (klein onderhoud).
Ik heb ook al naar een Vacuümlek gezocht door kwistig met brakecleaner in het rond te spuiten, maar geen reactie.
De symptomen:
Koud start hij vrij goed, na enige tijd pingelt hij tussen 500 en 600 toeren
Vandaag na een testrit tot mijn vreugde ontdekt dat hij zijn vermogen grotendeels nog heeft (Driekwart van de gaspedaal=> vrij slakkerig, maar helemaal beneden en kickdown vloog ik naar achter) Ik dacht oorspronkelijk dat hij door de lange stilstand hier en daar wat vastzat (compressies zaten tussen 9 en 11,5) Later meet ik deze opnieuw uit na een inrijperiode en de motor met injectie en kleppenreiniger behandeld te hebben.
Verder 'schokt' de wagen stationair(zeker als hij warmer staat), waarvan ik me afvraag dat ik dat niet bij de transmissie moet zoeken. Maar hij heeft het ook in 'P' en als ik tot 2000 toeren ga mindert het serieus (vliegwiel? => maar dan zou alles daveren bij het rijden vermoed ik)
Waar ik aan denk is 'nullast regelaar', Vacuümlek, een probleem met de inspuiting,... Kent er iemand deze symptomen en is er van overtuigd wat het is? Uiteindelijk gaat alles vervangen worden (ook de verdeler, bougiekabels,...) Maar om nu toch eerst te weten te komen dat de motor gezond is, wil ik eerst dit eruit halen zonder al teveel kosten en stap voor stap alles verder afwerken. Voor zover ik het zie, is er geen koppakking probleem(koelvloeistof, uitlaat, geur olie,...)
Verdere vragen: ik heb vanwege de wagen nog niet op mijn babybrug gezet te hebben, enkel maar de transmissieolie afgelaten aan de aftapplug(en normaal moet ik er twee aflaten dacht ik) en er kwam maar anderhalve liter uit. Later vervang ik deze en de filter ook, maar nu was het gewoon voor de testritten. Er was voldoende olie in ervoor en nu dus terug ook(maar 1,5 lijkt me weinig als je weet dat er normaal 6 in moet), verstoppen deze filters vaak of is het problematisch dat ik ze niet onmiddellijk vervang?
En het andere waar ik aan denk, in mijn kofferbak zitten twee stabiliteitsstangen vastgeschroefd, precies om de koffer tegen te houden dat ze er niet afvalt, maar ik zie geen schade of herstellingen, wat kan hier de reden van geweest zijn (zal wel niet van Mercedes uit geweest zijn)
Ik kijk uit naar jullie antwoorden!
Gr,
Johan
PS: Tijdens het rijden, rijdt hij eigenlijk vrij goed, maar bij de lichten of in de file breekt het angstzweet me uit(ik zet hem in neutraal en geef gas tot 2000 toeren) en weeral, hoe warmer, hoe erger. Trouwens, toen ik de wagen ging halen draaide hij goed. Na de rit van 100km autostrade was het stationair probleem geboren.(of toch meer aanwezig)