Volgens mij zijn we allen hier omdat de oa de W124 een warm hart toedragen door zijn duurzaamheid en onverwoestbaarheid, heel duurzame en milieuvriendelijke uitgangspunten die vaak compleet buiten ogenschouw gelaten worden. Dus laten we vooral elkaars overeenkomsten daarin zien.
Wat ikzelf frustrerend vind, is dat de hele dieselsjoemel zaak heeft aangetoond dat de laboratoriumtesten erg theoretisch zijn en nul binding hebben met de realiteit....
Waar jaren terug de nadruk lag op fijnstof, ligt nu de nadruk op Nox.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Europese_emissiestandaardEchter er zijn daarme enorme variaties, met bij vele gevallen bij werkelijke tests op de weg een factor 3 tot ca 20 meer uitstoot dan toegestaan mn ook qua Nox....Uiteraard staat dit los van de fijnstofkwestie.
De euronormen zijn echter een andere orde van grootte en daar gaat het echt om verschillen achter de komma , mn bij NOx
Echter , zelfs in euro 6 diesel bouwde audi in 2017 in euro 6 diesels nog sjoemelsoftware in, iets wat nul media aandacht heeft gekregen en met veel moeite te vinden is. Dit maakte de desbetreffende audi tdi's tot de meest smerige recente euro 6 diesels ooit!
https://www.presseportal.de/pm/22521/3661672De les hieruit zou moeten zijn dat echte, werkelijke uitstootwaardes de norm zijn en geen lab tests geoptimaliseerd door uitgekookte fabrikanten. Dan kan ineens blijken dat de verschillen tussen enkele euro normen in de realiteit nihil zijn.... want kommawerk!... terwijl de overschrijdingen bij tests /realiteit vele factoren hoger liggen dan toegestaan.
Audi toont hiermee tevens onbedoeld aan, dat er feitelijk helemaal geen reden is uitzondering te maken voor euro 5 of 6 diesels in de steden, in de realiteit zijn de verschillen tussen de vele recente euronormen qua Nox waarschijnlijk heel gering.
Daarmee komen onze oude W124's weer in beeld, als zijnde relatief helemaal niet zo vuil of smerig, want zet het eens af tegen de euro 5 en 6 sjoemeldiesels, of alle recente turbo benzines /TSI'sdie volop fijnstof uitstoten ( en die qua fijnstof dus vuiler waren dan veel diesels met roetfilter) maar waar tot recent niemand naar omkeek
Probleem is nu dat onwetende politici (nu bij Arnhem), nu het hele sjoemelverhaal wat naar de achtergrond is geraakt...toch weer aan de haal gaan met de euronormen, die notoir onbetrouwbaar zijn... en geen echte informatie geven, en zelfs adviseren met een vingertje dat dit landelijk zou moeten worden uitgerold.
Helaas lijkt bijna alles in deze twitter en trump- en schreeuwtijd vooral om imago en beeldvorming te draaien, en de echte werkelijkheid lijkt helemaal niet zo interessant meer... waarom zoveel focus op nepnormen en euro 5 en 6 sjoemeldiesels, en niet op de werkelijkheid?. Misschien omdat bijna niemand het meer echt snapt? Geen overzicht?
En niemand durft dat toe te geven? Maar wel het imago willen geven van hard ingrijpen...