door -SK- » wo jun 20, 2018 11:33 am
2bar tijdens het rijden is i.d.d. fout, goede zaak dat je dan niet verder rijdt.
Als jij zegt dat er diesel in de motorolie zit dan geloof ik dat. Dat ruik je goed en bovendien, het oliepijl stijgt niet vanzelf. Je haalt zelf al de brandstofpomp aan, deze wordt gesmeerd door de motorolie.
Zelf heb ik het nog nooit meegemaakt of gezien bij een van de vele dieselsvoertuigen die ik ken/kende. Maar het is een mogelijkheid dat er bij de brandstofpomp iets niet goed gaat. Dan moet de pomp er af.
Nog een mogelijkheid van diesel in de motorolie zijn verstuivers die niet meer vernevelen maar pissen.
Het eenvoudigste is om die eerst te testen voordat je met de brandstofpomp aan de gang gaat.
Hopelijk zijn je zuigers/zuigerveren/cilinders niet naar de vaantjes doordat er te weinig smering was.
Met mijn huidige kennis zou ik het zo aanpakken:
1) Verstuivers controleren en zo nodig reviseren;
(brandstof retourleidingen vervangen en eventueel gloeibougies meenemen);
2) Als de verstuivers er af zijn, met een camera de cilinderwanden inspecteren (eventueel daarna een compressietest om zeker te zijn dat de motor inwendig nog fris -genoeg- is.);
3) motorflush, oliedruksensor controleren/vervangen (let op, vervang ook het platte ringetje om olielekkage te voorkomen), olie en oliefilter wisselen;
4) testen / rijden / goed in de gaten houden of er diesel in de motorolie komt (je hebt van die testpapiertjes te koop, zo ben je er vroeg bij);
5) brandstofpomp er afhalen en controleren.