Misschien wel aardig om hier even op voort te borduren. We zijn inmiddels bijna 3 jaar verder sinds mijn originele post. De Viscokoppeling is kort daarna vervangen. Enige maanden hiervoor is de auto APK-gekeurd met steekproef en goedgekeurd met een gat in de uitlaat waar je twee vingers in kon stoppen. Dat gat maakte natuurlijk herrie, maar het was niet zo heel opvallend tussen de herrie van de visco en de motor zelf. Toen heb ik halverwege 2016 maar eens een laag isolatiemateriaal onder tegen de motorkap geplakt en dat maakte al een een enorm verschil. In 2017 is ivm. de APK de uitlaat gelast en sindsdien is het geluidsniveau acceptabel maar niet zoals ik vind dat het hoort.
Maar voor ik me er over kon buigen reed mijn vrouw (!) met 80km/uur met de rechter wielen een stoprand op (een nogal hoge). Resultaat: beide banden aan die kant kapot (velgen wonder boven wonder niet). Maar daar bleef het niet bij. Met nieuwe banden was het notoire kapotte lager gesnor hoorbaar en sinds het voorval werd de auto erg zweverig in de achterophanging: bij 100km/uur en dan een beetje gas geven zwalkte de achterkant alle kanten op. UIteindelijk heb ik van de week nog net thuis gehaald met veel gebonk en gerammel (ik heb nog niet gekeken, dus ik weet niet wat het euvel was en wat het nu is, maar het lijkt wel of het hele differentieel niet meer vast zit aan het chassis (ik hoop dat dat niet zo is trouwens)). Een ongeluk komt nooit alleen: op 12 mei jl. zwaaide een achterpassagier voorvarend het achterportier open terwijl er een auto voorbij kwam: boeeeem!! achterdeur in elkaar geharmonicaat. Dan krijg je gezeik met de verzekering en na veel getouwtrek en vooral lang wachten komt er as. donderdag (dat is dus bijna twee maanden na dato) een schade-expert de schade opnemen. Net nu de auto helemaal niet meer rijdt. Lekker timing. Daarnaast begaf op de zelfde dag als de achterophanging ook het schuifdak het (gaat niet meer open, oke, is beter dan niet meer dicht, maar toch.) en is de centrale vergrendeling er twee weken geleden mee opgehouden.
Maar goed, toen ik dus eens even keek of er tweede hands differentielen te krijgen zijn veel mij ten eerste de prijs erg mee evenals de beschikbaarheid. Opvallend is echter het grote verschil in reductie (van 2,69 tot 4.06 ben ik tegen gekomen). Dus dacht ik, misschien heeft mijn Merc (die uit Zwitserland komt) wel een differentieel met een hoge reductie (vanwege de bergen) en draait ie daarom veel toeren (3000 bij 100 km/uur met 6 cilinders is mi. toch echt wel veel) en maakt ie daarom zo veel lawaai. Is er iemand die mij vertellen kan welke reductie er bij mijn aandrijflijn passend is en of ik straffeloos kan gaan rijden met een veel lagere reductie dan er nu in zit (hetgeen ik dus nog niet weet). Ik heb geen trekhaak en geen bergen en ik hoef niet als eerste bij het stoplicht weg te zijn, dus wat mij betreft zou het toerental bij zekere snelheid best wel drastisch naar beneden mogen (evenals de schakelmomenten overigens want die liggen ook onprettig hoog als je 't mij vraagt).
Breng dat ding toch naar de sloop hoor ik u denken. Maar weet je wat het is. Deze 300TE is op 3 mei 1985 op kenteken gezet (in Zwitserland) en daarmee thans een van de, zo niet de oudste 300TE van Nederland. En die doe je toch niet zo maar weg?