Hallo allemaal,
Ja, das een hele mond vol: koelvloeistofreservoirsensor. Een leuke score als je Scrabble speelt (dubbele woordwaarde).
Minder leuk als je, op weg van huis naar werk, in het dashboard ineens het waarschuwingslampje van de koelvloeistof ziet oplichten. Ik was bijna op de plaats van bestemming en heb de auto direct geparkeerd. Daarna garage ge-appt en mijn vaste 'hulplijn' (Arjen aka Gombal) geraadpleegd. Kon duiden op een lekkage in het koelvloeistofsysteem maar een volledige test zou uitsluitsel moeten geven. Mijn garage adviseerde om reservoir te checken en, indien nodig, wat koelvloeistof bij te gieten. Heb ik gedaan maar lampje bleef helaas branden.
Volgens Arjen kon het ook aan de (electrische) sensor liggen. Die sensor zit aan de voorzijde van het reservoir van de koelvloeistof (zie foto) en fungeert als een sensor en vlotter inéén. Van Arjen heb ik het onderdeelnummer gekregen (A1245400244) en direct een nieuwe sensor bij de Mercedes-dealer besteld. Voor een paar tientjes doe ik niet moeilijk. Die sensor lag 'gewoon' in het Mercedes-magazijn in Keulen. Mind you...deze auto wordt al 20 jaar niet meer geproduceerd en originele onderdelen liggen 'gewoon' op voorraad in een magazijn. Ge-wél-dig!
Gehele koelvloeistofsysteem is inmiddels bij mijn garage onder druk gezet en getest. Uitkomst: geen lekkages. Lampje in dashboard bleef echter branden. Daarna de sensor vervangen en waarschuwingslampje ging direct uit. Inmiddels alweer een dikke 150 km gereden en het waarschuwingslampje in het dashboard licht niet meer op. Kortom: probleem opgelost. Met veel dank aan Gombal, met recht de V.I.P. van dit forum. Want hij heeft een enorme kennis van de W124 en altijd bereid om die kennis te delen. Klasse!
Groet,
Nan.