Nog wat gegoogled.
In onze motoren moet MB spec 229.1
(Las ook ergens dat Mercedes elke auto nieuw afvulde met 15W40, ongeacht naar welk klimaat hij ging)
Zou zelf zoals al hier eerder geopperd is gewoon voor een 15W40 gaan, is ook uitermate geschikt voor jouw klimaat.
(Zijn je hydraulische stoters al eens vernieuwd anders zou dat ook geen overbodige luxe zijn trouwens)
Bijgevoegde PDF is wat Mercedes zelf zegt, zoals je in het staatje ziet is 15W40 geschikt voor dezelfde buitentemperaturen als 20W50. 10W40 en 5W40 ook gewoon trouwens dus het is nergens voor nodig om zulke dikke olie erin te gooien.
Zou geen vol syntheet erin gooien (dus 5W40 of lager), is lekker dun, smeert net zo goed alleen dan krijg je vanzelf extra lekkages naar buiten, niet omdat er wat kapot gaat maar omdat het zo lekker dun is. Ik spreek uit ervaring, zit nu een klein jaar alleen steeds maar 5W40 in, vol syntheet maar motor heeft aan beide kanten oliezweten/lekkage.
Gooi ik er 10W40 in dan ben ik daar vanaf, is semi syntheet. Ondanks dat de vol syntheet zo dun is heb ik geen olieverbruik dus dat is dan weer wel netjes.