door JantjeV8 » do apr 04, 2019 7:18 am
Ik geloof niet zo in bovenstaand verhaal, zeker niet hoe Lex zijn remmen heeft ontlucht: door de pedaal te trappen. Als je zo'n bleeder toepast zou dat nog wel kunnen, maar dan nog lijkt het me sterk.
Door de pedaal te trappen, trap je bij iedere beweging de plunjers strak, en dan ook heel strak naar buiten, die dingen hebben zich dan allang 'gezet'. Dat dat na een paar km oplost is denk ik dat je er zelf aan gewend raakt.
Als de pedaal wegzakt, er zit geen vloeistof aan de buitenzijde, te controleren bij alle klauwen, op het T-stuk bij de achterbrug, dan zijn de manchetten in de hoofdremcilinder aan het verslijten, zo simpel is het.
Sponzige pedaal is geen controlepunt voor de APK in NL, valt het teveel op en merkt de keurmeester dus iets, kan hij op algemene veiligheid alsnog afkeuren of als opmerking een adviespunt er van maken. Bij de APK wordt enkel de remkracht, en dan eigenlijk nog met name het verschil tussen links en rechts gemeten. Al zijn je remblokken tot op het staal versleten, maar de remkracht blijft goed, dan is er niets aan de hand voor de APK.
Los van het remmen mag er niet teveel roest op de schijven zitten. Als een klauw blijft hangen, of een blok schuin afslijt, komt er vanzelf een roestspoor op de schijf, dus niet de vliegroest die er iedere ochtend op zit, maar een echt spoor.