door Olav » vr jun 12, 2020 7:32 pm
De duoventielen en de kachelpomp werken niet op deelspanning. Het is domweg zo dat zolang er spanning op staat, een ventiel helemaal dicht is en zonder spanning helemaal open. De spanning op de ventielen en op de pomp wisselen elkaar dus af. Dat kan je doormeten. Bij de thermostaat op koud hoort er 12V op de duoventielen te staan (dicht) en op maximale temperatuur 0V. Daar tussen hoort de spanning afwisselend om de paar seconden aan en uit te gaan.
Je schrijft dat de kachel alleen warm wordt op maximaal. Dat betekent dat op een lager ingestelde temperatuur de ventielen dicht zijn en dus 12V hebben.
Ik ga ervan uit dat je gekeken hebt of de slang van de binnenverlichting naar de pomp of venturi achter je dashboardkastje vast zit. Dat kan ook allerlei storingen geven, vooral als je met een open raampje rijdt.
Als dat allemaal in orde is, dan zit het probleem in de elektronica. Na tientallen jaren kan het zijn dat er soldeerpunten zijn losgelaten, dat de potmeters zijn vervuild en dat de elektrolytische condensatoren de geest hebben gegeven en dan werkt het allemaal niet meer goed. Een elektronica-specialist kan je dan zo uit de brand helpen door de kachelbesturingsmodule onder handen te nemen, dan kan hij er weer 35 jaar tegen.