Bij dit soort dingen is het toch wel heel erg belangrijk dat iemand die het thuis kan brengen, het zelf hoort.
Zoals ik het lees, denk ik helaas toch aan drijfstang lagers.......
Is het tikken, of tokken? Ik bedoel twee knikkers tegen elkaar of klop op een houten tafel? Die laatste hoort bij drijfstang lagers, die eerste bij (bijvoorbeeld) kleppen?
Maar wanneer je het geluid hebt (belasting) zeg ik het is een tok en drijfstang (krukas, kan ook, minder kans).
Wanneer je de auto in drive zet, is de motor iets meer belast als stationair, als je op de snelweg rijdt, ook iets meer dan bij 70 km/h.
Jij noemt snelweg hoge toeren, maar we houden het even op "valt wel mee"
Ik bedoel; ik neem aan dat je dan rond de 3500 rpm zit en dat is nog lang geen 6500 rpm.
Lage toeren en "hoge" belasting geeft extra kracht op bovenste drijfstang lagers en de onderste krukas lagers (daar waar echt hoge toeren en relatief lage belasting, juist omgekeerd geven).
Doet er eigenlijk niet toe; als het je drijfstang lagers zijn, doe je ze toch geheel natuurlijk en idem voor de krukas.
Een redelijke stootrand in de cilinders kan ook nog, maar dat geeft vaak een wat hogere tik......
Moeilijk dus; is het voor jou mogelijk om het aan iemand te laten horen die "al dat soort tikken al eens gehoord heeft"?
Je zou nog kunnen testen voor de drijfstang- krukas lagers; lage toeren, belasting verhogen. Wordt het dan erger?
Bergje op rijden misschien? Vrij veel gas geven (géén kick-down, teveel toeren dan).
Nogmaals; is echt iets wat gehoord moet worden.......waar woon je ongeveer? Misschien woont er iemand redelijk bij jou in de buurt die het kan horen?