[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
Aansturing stappenmotor [300CE-24] : Techniek

W124Club.nl

Alles over de Mercedes W124

Het is nu vr apr 19, 2024 6:14 am

Aansturing stappenmotor [300CE-24]

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Aansturing stappenmotor [300CE-24]

Berichtdoor HakanC » ma jun 01, 2020 1:04 am

Beste mensen,

Zoals sommigen van jullie weten ben ik een 90er 300CE-24 aan het opknappen. Dankzij deze forum veel kunnen leren en uitvoeren.

Heb het volgende probleem:
Auto start met koude 1e start niet meteen. Moet dan best wel gas geven. Motortoerental is dan stationair rond de 2000-2500. Na half minuut en wat gas geven zakt het wel tot 1500 maar nog steeds te veel. Iedere start daarna gaat goed, zelfs zonder gaspedaal aan te raken. Toerental is dan ook normaler echter schommelt het wel een beetje. Als ik de versnellingsbak pook naar P of N haal (nadat ik D of R heb gekozen) gaat de toerental weer omhoog naar 1500.

Heb de overspanningsrelais vervangen (Zat nog de originele in van het jaar 1990). Dit heeft niet geholpen. Dus heb ik de stappenmotor gedemonteerd en schoongemaakt. Bij contact aan heb ik echter niks kunnen horen (dat ie ging reageren). Dus heb ik de stappenmotor een korte puls van 12V gegeven. En ja hoor, Hoorde het meteen werken.

Daardoor heb ik de stekker van de stappenmotor doorgemeten met een multimeter (contact aan). Deze gaf maar 1,7V aan. Veels te weinig dus om het aan te sturen. Mijn vermoeden is dat 1 van de temperatuursensoren defect is waardoor de stappenmotor niet de juiste aansturing krijgt. Of er is ergens een relais die zijn werk niet goed doet?

Wie kan mij hierbij een goed advies geven? Ook wellicht een tabel van welke sensor, meter etc welke waarde moet hebben bij contact aan?

Alvast bedankt ;)
The Flow Inside!
Avatar gebruiker
HakanC
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 216
Geregistreerd: vr apr 24, 2020 6:34 pm
Woonplaats: Utrecht
Roepnaam:
Type wagen: 300CE-24
Bouwjaar: 1990
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.:

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten