[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
Als de brandweer : Techniek

W124Club.nl

Alles over de Mercedes W124

Het is nu vr apr 19, 2024 11:21 pm

Als de brandweer

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Als de brandweer

Berichtdoor Ben L410 » di mei 26, 2020 12:56 pm

Beste ervaringsdeskundigen,

Ik heb een L410 uit 1986 met een m102 motor op LPG. Het is een ex-brandweer met slechts 50.000 op de teller. Nu is hij ooit geleverd als vrachtauto, wat 80 km/h voldoende maakte. De vorige eigenaar heeft er ook een iets te kleine maat banden onder gezet. Hij kan nu volgas wel over de 100, maar dat doe ik nooit, omdat hij dan erg veel toeren maakt.

Mijn vraag is eigenlijk, hoeveel toeren zou deze motor zonder problemen voor langere tijd kunnen maken op de snelweg zonder overmatige slijtage?

En wat zouden jullie mij als onbekende in mercedesland kunnen/willen vertellen over deze motor?

Dank alvast voor het meedenken.
Ben L410
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 7
Geregistreerd: di mei 26, 2020 12:46 pm
Roepnaam:
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Ja


Re: Als de brandweer

Berichtdoor OM603 » di mei 26, 2020 7:52 pm

Een M102 met een 4 bak of automaat maakt bij 120 ongeveer 3500 toeren en 4000 bij 140.
Dat zijn de snelheden die je tot maart mocht rijden. En de motoren blijken na 30 jaar wel degelijk.
W201Class @ W201club.
OM603
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 99
Geregistreerd: di jul 17, 2012 12:42 am
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1994
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.:


Re: Als de brandweer

Berichtdoor -SK- » di mei 26, 2020 8:16 pm

Misschien trok de vorige eigenaar karren ermee, wat de kleinere maat banden zou verklaren?
Voor snelweggebruik sowieso de juiste maat banden eronder voor iets minder toeren.
**toevoeging** Aangezien je er een camper van maakt, kies voor banden met veel draagkracht als je nieuwe koopt. Te lichte banden of banden die net goed genoeg zouden moeten zijn, krijgen vroeg of laat een canvasbreuk. **einde toevoeging**

Vuistregel voor LPG-gebruik in het algemeen is om bij voorkeur tot 3500tpm te gaan (code oranje als het ware), maar om zeker niet hoger dan 4000tpm te gaan (code rood als het ware). E.e.a. om de uitlaatkleppen te beschermen tegen verbranden. Waarschijnlijk zijn de kleppen van deze motor nog wel natrium gevuld, dus zijn ze goed bestand tegen LPG-gebruik en zal het niet zo snel kapot gaan. Maar als je lang van het blok wilt genieten, dan het beste bovenstaande vuistregel naleven.

Verder de logische zaken uitvoeren :
- De juiste en beste olie toepassen met goede kwaliteit oliefilter **toevoeging**Voorheen koos ik Mann, tegenwoordig Hengst of Knecht. Als je de keuze hebt tussen een lang en kort filter voor deze bus, kies bij voorkeur een lang filter **einde toevoeging**, onderhoudsintervallen niet overschrijden en houd rekening ermee om de onderhoudsinterval te verkorten bij hogere belasting (flink gasgeven/planken, karren en caravans trekken, korte ritten, bergritten etc.);
- Zorg voor een goede koeling (radiateur lamellen schoon en niet kapot van de corrosie en goede doorstroming, goede kwaliteit koelvloeistof), afhankelijk van gebruik eventueel oliekoeler bijplaatsen indien gewenst (Mediterraan gebruik bijvoorbeeld, waar het zomers 40 graden Celsius of meer kan worden en dat is tegenwoordig niet zo bijzonder meer...). **toevoeging** Verder uiteraard een goede koelwaterpomp en juiste werking van de (onbeschadigde!) fan. Wanneer je vooral zomers gaat rijden in hete gebieden en/of bergen dan is een thermostaat aan te raden die 5 graden Celsius eerder open gaat dan de standaard 85 graden Celsius (kortom: kies dan een 79 a 80 graden thermostaat).**einde toevoeging**;
- Op tijd LPG onderhoud (voorfilter en hoofdfilter, eventueel afstellen);
- Lucht- en benzinefilter(s) op tijd vervangen;
- Tanken van goede kwaliteit benzine (naast je LPG), dus geen E10 (=ellende voor je auto). Tank liever echte benzine RON98 of BP ultimate, Shell VPower en dat soort premiumbenzines waar geen ethanol in zit.

Als je bovenstaande aanhoud, dan hoef je echt niet bang te zijn om toeren te draaien met dat blok.
Dergelijke inmiddels oudbakken atmosferische blokken zijn gemaakt om toeren te draaien. Doe je dat met beleid (netjes warmrijden en een verstandige rechtervoet) en goed onderhoud, dan kan het in principe nog lang mee.

Naast de motor, kan je ook denken aan het verversen van de transmissie-en differentieelolie.

**toevoeging** Als het goed is heb je een M102.942 motor. De opvolger is de M102.945 met wat meer vermogen en belangrijker, meer koppel over een breder toerengebied. Je kan eens uitzoeken wat er voor nodig is om je .942 te upgraden naar een .945

Op het www is veel informatie te krijgen over jouw voertuig met M102.942, zie bijvoorbeeld:
https://en.mercedesclub.cz/engines_family.php?id=24
Als je mij PB stuurt met je emailadres dan heb ik nog wel wat voor je :geek:

Ontsteking goed op orde is een must. Altijd topkwaliteit (liefst origineel) ontstekingsdelen toepassen, bij aftermarket ontsteking zijn er vaak veel klachten ook al is het nieuw. Eventueel investeren in een electronische ontsteking (ik denk dat je L410 dat nog niet heeft?), altijd een fijne upgrade indien mogelijk. Goede kwaliteit bougiekabels en bougies (ik neem altijd NGK, daarvan de gewone nemen en niet speciale LPG versie) en laat het niet te oud worden en wissel op tijd bougies (Op LPG max 30.000km) . Misschien moet je een of twee graden kouder bougies i.v.m. LPG, dat zou je zelf kunnen onderzoeken bij LPG en/of M102 specialist.

Inlaattraject controleren en zorg voor hoge kwaliteit luchtfilter.

Carterontluchting checken/ eventueel vernieuwen

Tank checken op troep/ roest

Inlaatkleppen eens bekijken of die mooi schoon zijn (en niet zwarte kool / geteerd). Sowieso een goed idee om een volle tank benzine weg te rijden, benzine is een oplosmiddel op de inlaatkleppen en poetst ze mooi schoon B) Mocht je een brandstofadditief overwegen, dan kan je eens kijken naar een product van Forté: https://www.forte-benelux.com/producten
Goede ervaring mee en goede reviews.

Checken op olieverbruik.
Overmatig olieverbruik/blauw walmen ligt meestal aan de klepseals of olieschraapveren.
Bij (overmatig) olieverbruik kan je 1) de klepseals vernieuwen (is wel een klusje) of als quick fix een polymeeradditief aan je olie toevoegen wat de rubbers regenereert. Dat laatste kan je proberen als je geen zin hebt om (veel) geld in dit motorblok te investeren. Dit additief kan ook de krukaskeerringen regenereren als die lekken. 2) Het boveneinde van je motor uit elkaar halen en een milde revisie geven met nieuwe zuigerveren. Alternatief hiervoor wat je kan proberen is om een vloeistof bovenop de zuigers te 'leggen' zodat dit de olieschraapveren los weekt. Dit heb ik zelf bij een (ander merk) auto geprobeerd met een eigen middeltje en met succes :dance: Het was de eerste keer en ik was verbaasd over het resultaat. Geen garantie op succes en je moet zorgvuldig te werk gaan, maar als het lukt is het een fantastische ervaring.

Aangezien je op vakantie ermee gaat en geen verrassingen wilt, check ook:
Of de koppakking goed dicht is, de werking van de dynamo (spanningsregulator moet goed zijn en neem altijd een reserve mee in de auto waarvan je weet dat dat goed is) en de accu (met een tester, check ook het starten). Accu's worden vooral slecht door hoge temperaturen (zomer!). Met bepaalde acculaders kan je een accu regenereren bijvoorbeeld de CTEK MXS 5.0 https://www.acculaders.nl/ctek-mxs-50-12v-08a-5a.html#

**einde toevoeging**
Laatst bijgewerkt door -SK- op wo mei 27, 2020 9:42 am, in totaal 12 keer bewerkt.
-SK-
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1255
Geregistreerd: za jan 21, 2012 11:48 pm
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Als de brandweer

Berichtdoor Ben L410 » di mei 26, 2020 9:05 pm

Dankjewel, dit is hele fijne info.

Ik heb een bosch-oliefilter geplaatst. Goed genoeg? Of beter origineel? Ik las al dat het filter iets te klein is en vol kan raken waardoor de oliedruk afneemt. Heb ik dat juist begrepen?
Ik heb de kleppen gesteld en ik tank BP ultimate.
Natrium gevuld? Dat klinkt stoer. Hoe weet ik dit zeker?
Temperatuur blijft mooi contant, maar ik zal de koelvloeistof nog vervangen
Diff olie heb ik ook vervangen. Bakolie nog niet.

Ik heb een universele toerenteller gekocht, binnenkort even een ritje maken om te zien wat hij bij welke snelheid doet.
Ben L410
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 7
Geregistreerd: di mei 26, 2020 12:46 pm
Roepnaam:
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Ja


Re: Als de brandweer

Berichtdoor Ben L410 » ma jun 01, 2020 1:52 pm

Ik heb een 102943. Wat zegt die code mij?
Ik heb gekeken naar het toerental, bij 80 doet 3600, bij 90 4050, en bij 100 4500.

Misschien op zoek naar hogere banden om die 4000 naar 100 km/h te krijgen. En dan met gps bepalen wat echte snelheden zijn.
Ben L410
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 7
Geregistreerd: di mei 26, 2020 12:46 pm
Roepnaam:
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Ja


Re: Als de brandweer

Berichtdoor Ian » di jun 02, 2020 10:25 am

Da's stevig! En ik die dacht dat m'n 230TE al abnormaal veel toeren draaide. :D
Ian
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 215
Geregistreerd: za mei 05, 2012 10:09 pm
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.:


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron