door HakanC » do nov 12, 2020 1:11 am
Beste leden,
Sinds april ben ik bezig om mijn 1990er 300CE-24 op te knappen. Er zit op dit moment genoeg tijd en geld in… En ben nog lang niet klaar.
Ik heb al heel veel opgelost/hersteld, ook dankzij informatie die ik hier kon vinden. Alleen het volgende kan ik maar niet oplossen:
Auto start wel om vervolgens na 1 seconden af te slaan. Daarna moet ik 7 tot 15 seconden doorstarten om het aan de praat te krijgen. Dan loopt ie 2-3 seconden op minder cilinders (dat gevoel heb ik) om vervolgens perfect te lopen. Warm of koud maakt niet uit. Tijdens het rijden ook niks aan de hand. Loopt perfect met genoeg vermogen en gas response. Wel vind ik het verbruik met 1op 7,5 waarbij 30% snelweg kilometers betreft iets aan de hoge kant. Met koude start als die eenmaal loopt werkt netjes de automatische choke (1000 rpm) om vervolgens te zakken naar 700 rpm.
Wat betreft dit probleem en eerder opgetreden andere problemen zijn reeds vervangen:
• Beide brandstofpompen inclusief terugslagklep
• Brandstoffilter
• Druk accumulator bij de motor
• EHA druk regelaar bij de spinnenkop (Niet de pakkingen maar behuizing lekte)
• Nullast micro switch
• Alle temparatuur sensoren incl luchtfilterhuisbuis (preventief ivm leeftijd)
• OVP
• Luchtmassametersensor
Voor de rest de stappenmotor schoongemaakt en getest met diverse spanningen. Het doet wat ie moet doen. Bij de buitenkant van de spinnenkop of in het bakje onder de Luchtmassameterklep ligt er geen brandstof wat vaak voorkomt.
Ik heb de temperatuursensor (4 polig) die naar de ECU gaat doorgemeten: Koud motor bij 10 graden kom ik uit op 3.75 KOhm en bedrijfstemperatuur op 0.3 KOhm. Dus dat klopt aardig. Ook andere sensoren geven normale waarden aan. Als ik het contact aanzet hoor ik de benzinepompen paar seconden zoemen, dus dat lijkt ook OK. CO2 en Lamda waarden zijn ook OK bij bedrijfstemperatuur.
Luchtmassametersensor is netjes afgesteld op 0.7 Volt bij bedrijfstemperatuur stationair draaien met alle verbruikers uit. Brandstofsysteem heb ik gereinigd met reiniger. Ontsteking spullen lijken in orde te zijn. Bougies zien er gezond uit.
Ik heb echter de volgende problemen ontdekt:
Als ik contact aan zet meet ik aan de stekker van de stappenmotor aan de ene kant 1.8 V en aan de andere kant 0 V. Ik heb gelezen dat er aan de ene kant altijd 12V moet zijn. Er is dus niet genoeg spanning om de stappenmotor open te zetten tijdens het starten. Wat wel raar is als de motor eenmaal loopt heb ik een spanningsverschil van 7.8 V wat ook de waarde is bij koud motor en bij warm motor rond de 4,5V wat ook exact klopt. Dus met contact aan reageert ie er niet op.. Met bedrijfstemperatuur als ik de stekker van de stappenmotor eraf trek loopt de motor erg beroerd en gaat dan bijna afslaan.
Voor de rest heb ik geconstateerd dat zodra ik het contact aan zet, de koudestart ventiel constant de boord spanning krijgt (11,8 zonder lopen motor, 13,8 met lopen van de motor). Het hoort maar 2 seconden of zo te werken bij koude start maar krijgt dus continue spanning. Ook bij bedrijfstemperatuur zonder onderbreking. Deze heb ik dan ook losgekoppeld.. Maar voor het start probleem maakte dit niet uit.
Ik heb geen brandstofpomp relais maar een MAS module. Dus doorverbinden van de poten gaat niet lukken. Zo’n module regelt ook veel meer naast de ECU.
Ik weet niet meer waar ik moet zoeken. Ik verdenk op dit moment een defecte MAS, ECU of een kortsluiting in de kabelboom. En heel misschien inwendig lekkage van de spinnenkop maar die kans acht ik heel klein.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen met de gegeven gegevens.
- Bijlagen
-
- 120734596_10158894462889122_6223728584409974068_o.jpg (910.1 KiB) 2851 keer bekeken
-
- 120737729_10158894462004122_5473164941903200165_o.jpg (676.83 KiB) 2851 keer bekeken
-
- 120749677_10158894463299122_2232635384772117627_o.jpg (642.58 KiB) 2851 keer bekeken
-
- 120814894_10158894463744122_1101070503026699455_o.jpg (595.16 KiB) 2851 keer bekeken
The Flow Inside!