Nog niet zo lang geleden was er een .
Het rubber van het schuifdak paste niet meer goed waardoor het schuifdak niet meer goed afsluitte.
Dat is een situatie die zich ook voordoet bij mijn schuifdak (E300T Diesel 1994).
De vraag daarbij is: Moet er dan een nieuw rubber (pak em beet 100 euro bij de dealer) in of is er ook een mogelijkheid het rubber weer soepel te maken zodat het schuifdak weer netjes sluit?
De mogelijkheden die ik daarvoor op het web heb gevonden zijn:
1) Biotex: Je stopt de (hele, niet kapotte) rubber delen in een ligeriezak/kussensloop oid en geeft dit een kort wol was beurtje met Biotex. Het maakt het niet nieuw, maar wel beter behandelbaar.
Dit wordt nl heel vaak gebruikt bij deur/raam rubbers ed bij klassieke/oltimers.
2) "Raamrubbers: raamrubbers en andere rubber onderdelen, zoals pompmembranen en ruitenwisserbladen kunnen zacht en soepel gehouden worden door ze eenmaal per jaar licht in te smeren met glycerine. Caravanverkopers adviseren paraffine-olie of... babyshampoo. Oudere reeds verweerde raamrubbers kunnen tijdelijk opgepept worden met polytrol. Het middel werkt alleen op poreuze ondergronden. Op nieuw rubber zal het dus niets doen - niet intrekken en conserveren - en slechts een schilferende filmlaag achterlaten."
Bron:
http://www.vaartips.nl3) Swissvax SealFeed:
Graag jullie mening/bevindingen over bovenstaande oplossingen of andere suggesties