door JosW124 » zo sep 19, 2021 8:11 pm
Vandaag de aanjager, ventilator vervangen van de Friesche dame '87
Had zijn overlijden reeds gemeld door meer en meer herrie te maken.
De beschermkap erboven bleek ook eens mishandeld te zijn, dus deze uit het wrak verwijderd en vervangen.
Deze kap zit eens niet vast met boutjes en moertjes, dus de popnagels uitgeboord en de goede eensgelijks weer bevestigd.
Alle meuk die zich tussen de rubbers had verzameld verwijderd en alles weer proper terugeplaatst. Hij blaast weer als vanouds.
Ook de afwateringskanalen links/rechts schoon geblazen, iets wat regelmatig dient te gebeuren, bij mij jaarlijks.
Al het gedane laswerk gecamoufleerd door de gehele wielbakken achter van een laag tectyl voorzien te hebben en daarna meteen een ritje over een stoffig bospad gemaakt, het ziet er uit alsof het altijd zo was.
Waarom zo?
Wel, de Belse keurjongens zijn nogal lastig, (auto staat op Belse platen), en als ze zien dat je gelast hebt aan je auto, willen ze zien hoe je dat hebt gedaan en mag je alle beschermingslagen die je ijverig hebt aangebracht weer verwijderen, hetgeen in mijn geval zo goed als onmogelijk is want goed gedaan.
(Rustol, Zinkspray, Skitalex uitgesmeerd over het nieuwe plaatwerk, Tectyl, Stoffig bospad)
Ik heb mijn lesje geleerd met de voorspâtborden een jaar of 2 geleden.
Kreeg van een vriend 4 stoffige wieldoppen, bleken zo goed als nieuw na een poetsbeurt.
Spuitwerk, eerst de kleur, daarna vernis is redelijk geworden, maar het blijft behappen met spuitbussen.
Ik vind metallic lak moeilijk te evenaren naar de originele toestand. Het neigt ernaar uiteindelijk de hele auto maar over te spuiten.
Morgen alle raamrubbers en plastic strips opwrijven met vloeibare paraffine en ze ziet er weer netjes uit.
Rest nog de middendemper vervangen, motorsteunen en de stabilateurs op de achteras.
En dan heb ik zo ongeveer alles wel weer gehad en kan ik weer verder met mijn antieke motorfietsen.
Friesche dame nadert de 600.000 maar mijn vrouw wil geen andere auto dan deze 250TD, vandaar al het werk.
Voor de liefhebbers, op Leboncoin staan een paar mooie coupé's aangeboden.
Jos, Frankrijk.
Geluk is een oude Mercedes met een volle tank.