Beste allen,
Ik ben vandaag kort bezig geweest met de auto, dit topic kan in principe ook in het andere rubriek maar omdat er meerdere problemen zijn en ik de komende dagen ook bezig zal zijn om de problemen "hopelijk" op te lossen, vind ik het nuttig om hier een topic aan te zetten en mischien anderen met een soortgelijke probleem te voorzien van extra info.
Het is een 300E uit 1986 met automatische transmissie
Ik heb de auto afgelopen januari gekocht en toen is mij door verkoper verteld dat de auto met koud motor goed aanslaat en loopt maar met warme motor afslaat. Tijdens het bezichtigen van de auto liep die ook met koude motor goed maar met het schakelen van de keuzehendel van P naar D sloeg die af. Ook bleef het ABS lampje branden. Toen ik de zelfde avond de auto wilde ophalen startte die met pijn en moeite en veel gedoe (motor koud) maar eenmaal warm, heb ik zonder problemen 25km over de snelweg gereden naar mijn huis.
Ook heeft de verkoper verteld dat de auto langere tijd stil heeft gestaan, en dat was ook duidelijk te zien door het groene mos aanslag op verschillende plekken, verstopte waterafvoerbuisjes en heel veel takken en bladeren onder het voor en achterruit.
Maargoed, auto is op dit moment geschorst en zonder APK. Alvorens die naar de APK keuring gaat wil ik hem wel technisch in orde hebben. Alle onderdelen voor reguliere onderhoud heb ik besteld en die zijn binnen. Aankomende dagen ga ik ze vervangen.
Maar ik heb ook de hele ontsteking onder handen genomen en vandaag alvast vervangen. Dat zijn:
Bobine (Bosch)
Verdeler (Bosch)
Rotor (Bosch)
Bougiekabelset (Bosch)
Bougies (NGK V-line)
Alle bovenstaande onderdelen zijn uiteraard nieuw.
Auto start nog steeds heel moeilijk, wat bedoel ik met moeilijk; motor slaat vrij makkelijk aan maar na 1 SEC slaat ie weer af. Extra gas geven is geen optie want dat slaat ie juist nog sneller af. Na ongeveer 10e poging kan ik hem beetje op toeren houden. Niet alle cilinders draaien mee, dat is duidelijk voelbaar en bij het gaspedaal snel indrukken houdt de motor eventjes in en dan maakt die hogere toeren maar ook dan lopen niet alle cilinders mee. Zodra de motor op 80graden is loopt hij heel mooi en zuiver. Geen gepruttel of geschud en ook bij het snel/spontaan intrappen van het gaspedaal reageert hij direct en alle cilinders doen mee.
Maar in alle gevallen dus met koud, middelwarm, en op bedrijfstemperatuur slaat de motor af zodra ik de gaspedaal los laat.
Ik vermoed dat er op een of andere manier geen genoeg brandstof komt om het te kunnen verbranden. Ik had ook 6 nieuwe injectoren (Bosch) besteld en die zijn ook binnen. Zodra de rubbers van de injector afdichtingen binnen zijn ga ik ze vervangen. Vandaag bij de dealer geweest maar die zijn helaas niet meer leverbaar. Dus straks even op internet zoeken en bestellen.
Ook het ovp relais heb ik vandaag vervangen met een nieuw exemplaar inzake het ABS lamp en met het hoop dat de motor enigzins beter zou lopen, maar helaas.. ABS lampje blijft branden en motor loopt er niet beter op.
Ik ben de komende dagen nog bezig met de auto en zal dan uiteraard alles hier posten omtrent de werkzaamheden. Er is nog in iedergeval genoeg te doen..