Nieuwe motorkabelboom + brandstofverdeler (gereviseerd) zitten erop. Voordat ik naar de garage ga (heb nog een en ander te doen) heb ik het voorlopig met de duty cycle principe het mengsel afgesteld.
Met een multimeter met Hz functie moet je dus op 50% -+5% zitten. Ik heb liever van iets rijker mengsel dus heb ik het op ong 47% afgeregeld.
Voor multimeters zonder Hz functie moet je een berekening op loslaten:
Spanning tussen de pins 2 en 3 (ronde connector doos bij de onstekingsmodule in mijn geval 7.5V) gedeeld door boordspanning bij lopend motor (in mijn geval 14.08V). Uitgekomen getal trek je af van getal 1. En dat maal 100 kom je op de procenten uit. Onder de 50% is rijker en boven de 50 is armer.
in mijn geval voorbeeld:
7.5 / 14.08 = 0.533
1 - 0.533 = 0.467
0.467 x 100 = 46.7%
Let op. Dit geldt alleen voor wagens met lambda/oxygen sensor. En schommelt erg omdat het zichzelf steeds corrigeert. Dus zo veel mogelijk de juiste waarde pakken.