door Eric99 » di jun 07, 2022 7:42 pm
Hallo,
Ik weet bijna zeker dat de 200 en 230 dezelfde bakdrukinstelling hebben. Ik vond mijn oude bericht zojuist terug.
De vacuummodulator regelt de druk in de bak.
Bij volgas is er nauwelijks vacuum. De oliedruk in de bak is dan het hoogst waardoor de plunjers de rembanden stevig kunnen aantrekken bij het schakelen. Dit is bij volgas nodig anders zouden de rembanden doorslippen.
Bij weinig gas geven is het motorvacuum groot. De vacuummodulator regelt met dit vacuum de oliedruk terug waardoor de plunjers de rembanden minder stevig aantrekken. Dit voorkomt het bonkerig schakelen.
Ik denk dat je een witte vacuummodulator hebt. Hoort bij een 722.411 bak.
Naast de vacuummodulator zit een plugje M8x1. Als je deze verwijdert kun je hier een slang met manometer op aansluiten welke je aan je linker buitenspiegel knoopt.
Als je vervolgens het vacuumslangetje van de vacuummodulator losneemt en gaat rijden, hoort de manometer 2,6 bar aan te geven bij 50km/h. (De 2,6 bar hoort bij een 722.411 bak met witte modulator, als je een andere bak en modulator hebt kan ik de waarden voor je opzoeken) Niet schrikken de bak schakelt door de losse slang even met bonken.
1 hele slag tegen de klok in draaien van het stelstaafje verlaagd de druk circa 0,4 bar. 1 hele slag met de klok mee verhoogd circa 0,4 bar.
Na een paar korte ritjes heb je hem dan op 2,6 bar afgeregeld.
Hierna de Vacuümslang er weer op en dan moet de bak bij alle omstandigheden goed schakelen.
Bovenstaand is de procudere volgens Mercedes. Als basis heb ik mijn bak ook zo afgesteld. Hij schakelde daarna zijdezacht van 3 naar 4 en met een klein hikje van 2 naar 3. Ik heb toen op gevoel de modulator nog 2 keer een kwartslag tegen de klok in teruggedraaid. Circa 0,2 bar minder dus. Bij goed warme motor ben ik nu tevreden.
Probeer 2.6 bar maar eens. Kan in ieder geval nooit te veel zijn voor de bak.