Mijn auto was uitgerust met witte richtingaanwijzers. Maar eindelijk zie ik liever oranje. Daarom al,had ik eens mijn pinkers gedemonteerd om dat bevestiging systeem te bestuderen. Een drietal weken later reed ik over iets, zonder eerst iets te hadden gezien. Aangekomen zag ik dat een volledige pinker was verdwenen en onmiddellijk begon er een lampje te branden. En het was niet dit van de richtingaanwijzer. Dit was nu het moment om oranje richtingaanwijzers te plaatsen.
Er zat ook al een tijdje een plan in mijn hoofd om de lampen te vervangen door leds, omdat die meer licht geven. Zodoende heb ik dan ook de gloeilampen vervangen door leds. Hierbij het verhaal waar ik terug mijn school theorie heb mogen oprakelen.
Indien men enkel maar de lampen vervangt door led krijgt men als resultaat. Richtingaanwijzers vooraan werken niet
Richtingaanwijzers achteraan pinken zeer vlug
RICHTINGAANWIJZERS LED
Ik heb mijn richtingaanwijzer gloeilampen vervangen door LED. Dit is iets dat je niet zomaar ondoordacht doet. Als uw wagen niet is aangepast, zal je dat niet lukken. Hierbij een woordje uitleg.
Een elektromechanische knipperrelais van een niet moderne wagen verwacht een bepaalde belasting. In een led zit minder weerstand (minder belasting) en dus knippert het relais sneller (net of een lamp defect is) als je deze in een ouder knipperlicht circuit monteert. Maar een parallel geschakelde weerstand in het circuit zal meer stroom afnemen met gevolg dat we terug een grotere stroomverbruik hebben en dus het led ook met de normale frequentie doen knipperen.
Maar we hebben nu wel terug het zelfde energieverbruik als met gloeilampen.
De felheid van licht (lichtsterkte) kan men meten met een luxmeter. Dit zowel van een gloeilamp of een ledlamp. Deze lichtsterkte drukt me dan uit in lumen. (1Lux = 1lumen/m²) Maar in de autowereld blijft men nog altijd spreken van een gloeilamp met een elektrisch vermogen van 21w voor richtingaanwijzers. Terwijl verschillende types van gloeilampen met een vermogen van 21w een verschillende lichtsterkte(lumen) kunnen geven. Maar het gebruik van gloeilampen nu, wordt toch afgebouwd voor de energievriendelijke LED. Een wereldakkoord om hoeveel lumen een lamp max. weet ik niet. Misschien is het er al, maar ik ken het niet.
Normaal heeft één knipperlicht gloeilamp met een vermogen van 21w. Dat maakt (P=U x I) 21w : 12v = 1.75A. Met dan de weerstand in Ohm(Ω): (U=I x R) 12v : 1.75A = 6.56Ω. Verder hebben we dan twee richtingaanwijzers en een zij of dashboardlampje. Die zijn dan 21w+21w+5w+3w = 50w
Bij AliExpress vond ik dan vermogensweerstand van 50w/6Ω speciaal voor led richtingaanwijzers. Hierbij hoefde ik dan enkel één vermogensweerstand parallel in het circuit langs iedere zijde te monteren. Verder vond ik bij AliExpress ook oranje LED met soket BA15S en een Lux van 2100LM. (ik weet niet hoeveel lux een pinker mag/moet zijn)
Het eindresultaat is dat ik de gloeilampen vervangen heb door led. Daar ik de knipperrelais niet vervangen heb door een elektronische pinkdoos, die geschikt is voor LED, heb ik moeten vermogens weerstanden parallel op deze LED plaatsen. In een vermogens weerstand wordt de energie omgezet naar warmte (Joule effect). Dus weet waar je die weerstand plaatst, want die krijgt warm bij uren gebruik.
Het gevolg van deze werkwijze is dat je knipperlicht installatie niet milieu vriendelijker is omdat er nog altijd een groter energie verbruik is. Maar hierdoor geven de richtingaanwijzers wel meer lichtsterkte, wat dan positiever is voor de verkeersveiligheid.
Ik wou gewoon eens mijn Benz van vorige eeuw uitrusten met lichtsterkere led richtaanwijzers van deze eeuw. Dit allemaal zonder dat er iets aan mijn wagen moest worden ingeleverd.
Hieronder zie je foto’s met beschrijving van het verloop van werken. In mijn uitleg is er nogal veel theorie van mijn school elektriciteitsleer van 45 jaar geleden. Maar hierdoor weet ik hoever mijn dementie reeds aanwezig is en wat jullie er verder van vinden is jullie zaak. Maar het eindresultaat is, je kunt wel degelijk licht sterkere richtingaanwijzers hebben zonder je auto te moeten verbouwen.