door Bemerbenz » do jan 15, 2009 3:06 pm
Hallo Koelstra,
Zelf heb ik jaren belastingvrij gereden, voornamelijk W123. Zeker als de auto als 2e auto wordt gebruikt of puur voor hobby is belastingvrij rijden leuk. Vooral het idee dat je gratis rijdt. Vergis je echter niet in de onderhoudskosten van auto's die ouder worden en flink wat km op de teller hebben staan. De afschrijving van een auto is nog altijd de grootste onkostenpost. Het is maar de vraag wat minder kost een auto van 15 jaar oud met weinig km op de teller of een belastingvrije auto van 25 jaar en ouder met een paar ton op de teller.
Voorbeeld: ik had een W123 300D, verbruik 1 op 10 bj 1981 met 3 ton op de teller. Weinig onderhoudskosten. Toch heb ik deze auto geruild met een 190 met 39000km op de teller bj 1988. Ik heb er LPG ingebouwd (88 euro belasting). Het goedkopere LPG, met een zelfde verbruik per km, gaven bij 30000km per jaar dezelfde onkosten. 3000 ltr LPG = 1500 euro, 3000 ltr diesel = 3000 euro. (12x88 euro wegenbelasting = 1056 euro (totaal 2556 euro), dus zelfs nog goedkoper dan de belastinvrije 300D......
Voor de 300D had ik een 280CE op LPG. Verbruik 1 op 6. Ik gebruikte de auto puur voor hobby en als tweede auto. Zou ik 30000 km per jaar rijden, dan zou ik 5000 liter LPG verstoken en dat zou 2500 euro kosten. Dan heb ik het nog niet over het extra werk van kleppen stellen en het feit dat een M110 motor niet geheel probleemloos op LPG rijdt. En laat ik het roesten van de W123 niet vergeten......
Ik rij nu in een 14 jaar oude W124 E300D, kost 100 euro per maand aan wegenbelasting, ik rij 35000 per jaar en kan dat met deze auto (voor mij toch het beste wat MB gemaakt heeft) nog wel een paar jaar volhouden, zeker gezien de tellerstand. Verbruik 1 op 14 (rustig rijgedrag).
Laatste punt, ben nu toch bezig. De overheid gaat het bezit van een auto minder belasten en het gebruik meer belasten. Dit vanaf 2012. Elke auto die niet onder het belastinvrije regime valt, krijgt een km-heffintkastje in de auto. Het is dan aan de bezitter zelf hoe hoog de km-heffing (lees wegenbelasting) uitvalt. Dus tob niet te lang over het feit dat je niet belastingvrij kunt rijden, het meeste geld gaat op aan afschrijving en brandstof. Verder zie ik dat auto's die wel onder het belastinvrije regime gaan vallen, duurder beginnen te worden. Volgens mij meer een psychologisch effect, het is maar de vraag of de koper dit hogere bedrag terug gaat verdienen aan het niet uitgeven van wegenbelasting in de toekomst.