door schil1 » ma maart 01, 2010 6:07 pm
Hallo Peter
Met het op tijd zetten bedoeld je dan de distributie of de brandstofpomp.
De ditributie is: Krukas 1e cilinder in bovenste dode punt zetten (BDP) nokkenas kleppen van de 1e cilinder dicht dan staat er op de 1e kap van het 1e lager een streep die moet gelijk aan de streep op de nokkenas dan staan deze 2 goed.
Dan de brandstofpomp daar heb je speciaal afstel apparatuur voor nodig een voeler voor in de pomp en daaraan gekoppeld 2 lampjes.
De voeler moet in de zijkant van de pomp worden gedraaid, dopje 17 mm verwijderen aan de linker zijkant van de pomp.
De pomp moet gemonteerd worden terwijl de as van de pomp is geblokkeerd.
Wanneer je de genoemde dop 17 mm hebt verwijdert zie je een as zitten en daarop zit een nok.
De vergrendeling moet de as vergrendelen wanneer de nok in het midden van het gat staat.
Dan zet je de krukas ( bij mij n 250D) op 15 graden voorbij het BDP ( bij een 300D weet ik het niet) en zo monteer je de pomp.
Dan staat deze redelijk op tijd in ieder geval zo dat de motor daarop gewoon loopt.
Daarna draai je de voeler in de pomp en verdraai je deze zover dat de beide lampjes gaan branden dan staat deze pomp exact op tijd.
ik heb wel wat voorbeelden voor je maar die krijg ik niet geplaatst, bij interesse geef je mailadres dan mail ik ze naar je.
Groet Jan