Luke hallo,
Ook ik was redelijk onervaren met het vernieuwen cq reviseren van de achter rem klauwen van mijn 300SE. Een andere auto maar denk dat de remmen niet zo gek veel van elkaar verschillen. In principe zijn het allemaal klauwen met cilinders.
Kijk op mijn topic op het W126 forum
http://w126club.nl/handrem-afstelling-300se-t13271.htmlVoor het invetten van de cilinders mag je geen remolie gebruiken, je gebruikt hiervoor het speciale ATE vet. Dit is speciaal voor remonderdelen.
Je cilinders krijg je eruit door op 1 cilinder een lijmklem te zetten en lucht in het remleiding gat te blazen. Dit doe je om en om want als er 1 uit is krijg je de andere er niet uit omdat je teveel lucht verliest uit de gaatjes in het cilinder gat waar het cilinder uit is. Dat is wat geschipper maar goed te doen. Ik heb de klauwen er helemaal afgehaald, dit kun je zien op mijn bijgesloten topic. Laat als je aan het demonteren bent de klauw niet aan de leiding bungelen, hang hem even op aan een touwtje tot je hem helemaal los hebt, touwtje los en eraf nemen. Als je de boel netjes schoon wilt hebben moet je alles netjes ontvetten. Ik doe dat met benzine in een emmer. Als alles mooi ontvet is, doe ik de losse onderdelen van de klauw in een bak met azijn, daar wordt het prachtig schoon van. Ik zou als ik jou was revisie setjes bestellen, dan heb je nieuwe veertjes, nieuwe rubbers en ringen voor in het zuigerhuis en nieuwe plaatjes voor op de cilinders. Als je de klauwen in de azijn legt moet je dat niet langer dan 1 nacht doen en om en om. Ik wilde geen azijn in de holtes waar de remvloeistof inloopt hebben omdat in de klauwen nog afsluitrubbers zitten, en rubber zet uit door lange aanraking met azijn. Laat je niet verleiden de klauwen die uit twee delen bestaan uit elkaar te halen of te demonteren, dat is uitnodigen tot lekkage.
Dan even over het aanlopen van de remmen achter. Ik weet niet of het systeem van handremmen en klauwen bij jouw auto hetzelfde is. Bij mij zitten in de schijven de trommelremmen van de handremmen. Bij het afstellen van de handremmen stel je de remmen zo af dat je het wiel nog nauwelijks kunt ronddraaien en stel je daarna de remmen iets terug. Een heel klein beetje aanlopen doen ze al snel.
Als het rem systeem bij jou het zelfde is als bij mijn 300SE zou je kunnen overwegen om meteen ook de handremmen te vernieuwen, als je het allemaal zelf doet kost het je aan materialen echt de kop niet.
Succes met de klus.
Lex