[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
interessante informatie van BS Autotune m.b.t. K-jetronic : LPG Specifiek

W124Club.nl

Alles over de Mercedes W124

Het is nu do maart 28, 2024 4:52 pm

interessante informatie van BS Autotune m.b.t. K-jetronic

Specifieke zaken omtrent het rijden op LPG kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent LPG hier verzameld hebben staan.

interessante informatie van BS Autotune m.b.t. K-jetronic

Berichtdoor lolke » wo nov 24, 2010 8:52 am

Hallo allen,

Ik heb een mailwisseling gehad met Jeroen Bosma van BS Autotune. Zeer informatief. Daarom dacht ik jullie van dienst te zijn door deze hier te plaatsen.

M.v.g.
Lolke


in chronologische volgorde:

Doen jullie ook volledige installatie (LPG) en afstelling? Zo ja, wat zijn de kosten voor een W124 300E (103)? Is dit dan een G3 installatie?
Kan deze installatie ook worden gebruikt/ingeregeld voor aardgas? Naar ik begrepen heb zijn de werkdrukken met CNG aanmerkelijk hoger dan met LPG.
M.v.g.
Lolke Dijkstra


Hallo Lolke,

Ja, dat doen wij.
Als het een sedan is, dan komt deze auto op 3250 euro incl. BTW. De installatie is te vergelijken met een G3 installatie, het is alleen niet mogelijk deze auto G3 afgemeld te krijgen.

Het motor-gedeelte is gelijk aan aardgas. Indien de auto op aardgas moet rijden moet de tank veranderen. De tank moet een veel hogere druk aan kunnen en er komt een reductieklep bij de tank. Mogelijk moet de auto dan anders worden afgesteld, maar dat is snel te doen (circa 1 uur werk).

Met vriendelijke groet,

Jeroen Bosma
BS-AutoTune



Bedankt voor je bericht. Eerst gaat mijn auto in opslag (tot
belastingvrij 12/86), vervolgens laat ik 'm helemaal nalopen en
afstellen op benzine. Dan is LPG aan de beurt. Is wel een flink dure
installatie... maar dan heb je ook wat mag ik hopen ;-)

Houd me maar op de hoogte van evt. ontwikkelingen.
Ik heb jullie gegevens ook doorgespeeld aan greenes.nl. Deze zijn
gespecialiseerd in CNG installaties.

Met vr. groet,
Lolke Dijkstra


Ik denk niet dat ze een dergelijke auto op CNG kunnen zetten zoals ik dat doe :-)
Leuk, er zijn al heel veel andere bedrijven komen kijken naar mijn "oplossing".
Het "probleem" is dat er nogal wat montagewerk aan te pas komt.
Naast de LPG (of CNG) tank, de verdamper, injectoren. En dan begint het:
Toerental opnemer, koelvloeistof temperatuur sensor, lucht temperatuur sensor, Lambda-sonde.
Daarnaast moet een kabelboom worden gemaakt. Ik maak deze voor iedere auto opnieuw.
Feitelijk monteer ik een modern benzine injectiesysteem in de auto met als verschil dat deze LPG injectoren aanstuurt in plaats van benzine injectoren.
Dit systeem kan ik met de laptop volledig inregelen. Dus het is nogal een ingreep. Daarnaast gaat er dus voor ongeveer 2000 euro aan materiaal in de auto (ECU, lambdasonde, LPG set, sensoren).
Overigens blijft de huidige installatie gewoon werken zoals ze het doet: enkel de brandstofpomp wordt onderbroken. Verder vinden er geen wijzigingen plaats. Dus zelfs als er een storing is met de LPG installatie (komt eigenlijk niet voor), dan kan er gewoon op benzine verder gereden worden.
De ombouw van de auto duurt meestal 1 week. Ik zit meestal 3-4 weken van te voren vol, dus hou daar rekening mee, laat hem mij op tijd inplannen.

Voor wat betreft het afstellen: er zit straks een lambda-sonde in (breedband type) en daarmee is de installatie perfect te controleren / af te stellen. Niet alleen stationair, maar ook onder belasting.
Pas dus op met wat je laat doen aan de installatie: er zijn veel mensen die beweren dat ze wat van K-jettronic afweten, maar in werkelijkheid niet weten wat ze doen. Normaal werkt een K-jet systeem al erg zuiver. De staat van de injectoren en injectorrubbers is wel belangrijk. De injectoren kunnen lekken (dit merk je als je overschakelt op LPG) en de rubbers kunnen valse lucht geven. Laat ook het brandstoffilter vervangen. Dit gebeurd bijna nooit. Verder moet het ontstekingssysteem in goede staat zijn. Dit is niet vanwege backfires want dat kent dit systeem niet, maar LPG heeft 5000 volt meer nodig om tot ontbranding te komen. Verse bougiekabels, rotor, verdeelkap en bougies (NGK met R in de typeaanduiding !) of zelfs LPG bougies (ze werken echt) werkt wel lekker. Eventueel kleppen laten stellen als de motor geen hydraulische lifters heeft.
En de rest van het onderhoud: als ik een nieuwe auto koop trek ik alle vloeistoffen er uit: remvloeistof, bakolie, motorolie, koelvloeistof (vervangen door de roze SP12 ivm anti corrosie). Ik duw er nieuwe remblokken en banden onder, dan ben je er weer voor jaren mee klaar. Tegen de tijd dat alles versleten is ben je mogelijk wel toe aan een andere auto. Maar dan heb je wel altijd lekker in het nieuw gereden.

Groet,

Jeroen Bosma
BS-AutoTune
Laatst bijgewerkt door lolke op za nov 27, 2010 11:08 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
lolke
 


Re: interessante informatie van BS Autotune m.b.t. K-jetronic

Berichtdoor Hans » wo nov 24, 2010 1:08 pm

Heel interessant, bedankt!
Op verzoek account gewijzigd
Avatar gebruiker
Hans
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 296
Geregistreerd: wo aug 12, 2009 12:41 pm
Woonplaats: Dordrecht
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: interessante informatie van BS Autotune m.b.t. K-jetronic

Berichtdoor Pena » wo nov 24, 2010 5:15 pm

hoi Lolke,

Kan je misschien de kleur veranderen in bv. geel. Het is slecht leesbaar (voor de oudjes :) ).

Verder is dit natuurlijk de mooiste oplossing. Er is binnen de W126 club één die dit heeft omgebouwd.
Herman
250D
300D
Avatar gebruiker
Pena
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 872
Geregistreerd: wo sep 08, 2010 10:36 am
Woonplaats: Delft
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.:


Keer terug naar LPG Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten