W124Club.nl

Alles over de Mercedes W124

Het is nu 20 nov 2018, 08:22

Problemen met achteruit automaat

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Mafkees

Problemen met achteruit automaat

Berichtdoor Frans D » 17 okt 2018, 17:40

Er is nogal een vreemd problem ontstaan.
Na de APK waarbij alleen motorolie is ververst en de CO is afgesteld, slipt ineens plots de achteruitversnelling door.
Koud wanneer de motor wat hoger in toeren loopt, dan wil hij direct pakken, maar krijg je een pompend effect met achteruit rijden. Met een warme motor moet ik wat gas geven en na een seconde of 10 pakt hij hem ook, alleen nog meer doorslippen en het pompend effect is dan ook groter. Ik heb zelfs al eens gehad bij een parkeerplek die schuin naar beneden liep, ik de wagen bijna niet meer weg kreeg. Het probleem is de dag na de APK ontstaan, dus we hebben gezocht in de co afstelling en nagekeken of per ongeluk toch de bakolie ook is gedaan, maar dat was niet het geval. Verder zijn de olie en het filter een half jaar geleden vervangen. Ik zit in twijfel wat te doen, hoop dat iemand me hierin een advies kan geven.
Avatar gebruiker
Frans D
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 147
Geregistreerd: 28 aug 2017, 19:27
Roepnaam: Frans
Type wagen: 300CE-24 Cabriolet
Bouwjaar: 1992
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Problemen met achteruit automaat

Berichtdoor Micha12345 » 17 okt 2018, 18:02

IMG_2261.JPG
IMG_2261.JPG (1.61 MiB) 296 keer bekeken


Meestal is de b3 kaal

Dit is de eerste versnelling die eruit gaat omdat de platen heel dun zijn tegenover de k1 en k2 die meestal zonder problemen 500.000 halen
Avatar gebruiker
Micha12345
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 972
Geregistreerd: 05 jan 2016, 20:46
Woonplaats: Venlo
Roepnaam: Michael
Type wagen: 300E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Nissan Micra 1989 1.2 k10
Lancia Lybra SW 2.0 20v Comfortronic 2000


Re: Problemen met achteruit automaat

Berichtdoor RolandKersten » 17 okt 2018, 23:49

hmm das best een dilemma.
Heb hetzelfde gehad, toch nog een tijdje mee gereden totdat hij echt niet meer achteruit ging.
En dan wordt het echt lastig.
Heb revisie bedrijven benaderd. Kosten om de nabij de 300/400 euro.
zonder demontage wel te verstaan! Dus de bak zo aanleveren.
Dus kosten voor de demontage, montage, nieuwe olie en filter zitten hier nog niet bij.
En dan wordt deze gemaakt, dus niet gereviseerd. Dit is nog duurder, schat tegen de 1000 euro?
Komt nog bij dat de wagen ergens op een brug moet staan voor een paar dagen.
Meenig garage houder is hier niet blij mee. Kan dit allemaal wel dan heb je daarna weer een goede bak.

Ik heb gekozen voor een gebruikte bak.
Wist toevallig een goed exemplaar te vinden waarvan de historie redelijk bekend was.
Bljft natuurlijk altijd een risico, maar ja het is ondertussen oud spul.
Koste mij toen, 225 euro. Thuis even schoon gemaakt, olie en filter gehaald voor 85 euro.
Kosten voor de bak wissel waren 225 euro incl testen en nakijken.
Resultaat, een weer perfect werkende bak,... tot nu toe hihi.
Oja, de oude bak verkocht voor 50 euro.
Dus, linksom of rechts om, het kost geld.

Heb je tijd, ruimte en de auto niet dagelijks nodig is misschien optie 1 het beste.
Kun je hem weer perfect krijgen.
Heb je die niet.. tja zou eens goed rondkijken.
Tip voor het laten maken, zou een bedrijf zoeken die bekend is met de oude type Mercedes bakken.
Weet zo even niemand bij jou in de buurt.
Misschien van klussers hier op het forum?

Zo dat was mijn ervaring met de automaatbak.
Ondertussen 40.000 verder en hij doet het nog top!
Succes verder met den automaat, ik hoop dat je iets opsteekt van mjin ervaring.

Ro
RolandKersten
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 281
Geregistreerd: 23 maart 2011, 23:00
Woonplaats: Geldrop
Roepnaam: Roland
Type wagen: E220T
Bouwjaar: 1996
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Suzuki gsx 1100 1981, zelfbouw


Re: Problemen met achteruit automaat

Berichtdoor Micha12345 » 18 okt 2018, 05:28

die platen vervangen is echt makkelijk zelfs voor mensen die het nooit hebben gedaan

De voorkant eraf (Pomp) en je bent er al originele bij Mercedes kosten 20 euro doe dat x 4/5 weet niet precies hoeveel meer

Duwt ze erin en misschien gelijk de pompseal vervangen en weer dichtmaken en klaar
Avatar gebruiker
Micha12345
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 972
Geregistreerd: 05 jan 2016, 20:46
Woonplaats: Venlo
Roepnaam: Michael
Type wagen: 300E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Nissan Micra 1989 1.2 k10
Lancia Lybra SW 2.0 20v Comfortronic 2000


Re: Problemen met achteruit automaat

Berichtdoor RNRS001 » 18 okt 2018, 11:25

Ik denk dat het toeval is wat betreft de APK. Ik heb hetzelfde probleem, soms kost knalt hij ineens in zijn achteruit, alsof hij hem er niet ingeperst krijgt. Het is niet zozeer slijtage maar ouderdom want mijn automaat had net 200.000 kilometer gelopen toen het probleem op kwam.

Ik heb Peter de Koning uit Oud-Beijerland benadert en die gaat ze bij mij voor 600 Euro vervangen. Hij staat heel erg goed bekend in de wereld van versnellingsbakken, als je zijn naam Googelt kom je die op verschillende fora tegen. Hij had ook net de automaat van een andere W124 vervangen. Naar aanleiding van zijn verhaal zou ik je ook geen ruilbak aanraden.
Avatar gebruiker
RNRS001
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 389
Geregistreerd: 03 jun 2013, 11:57
Woonplaats: Numansdorp
Roepnaam: Sebastiaan
Type wagen: 300E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Andere wagen: 300CE
Vorige wagen: 230CE


Re: Problemen met achteruit automaat

Berichtdoor Rob Hackert » 18 okt 2018, 11:38

Peter de koning is een perfect adres voor het oplossen van problemen met automatische bakken!
Rob Hackert
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 316
Geregistreerd: 27 jan 2014, 22:18
Roepnaam: rob
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: w111 1959
W123 1980, 1983
W124 1986


Re: Problemen met achteruit automaat

Berichtdoor Frans D » 11 nov 2018, 21:41

Sorry voor het lang uitblijven van een reactie, maar om de één of andere reden krijg ik geen emails meer als er berichten worden geplaatst.

Ik heb contact gezocht met m'n Poolse maat en die heeft exact hetzelfde probleem gehad met een W124.
Hij heeft nagevraagd bij zijn vaste garage (met veel MB ervaring), hoe het probleem destijds is opgelost.
De garagist vermelde dat het een vervuiling probleem met de plunjer was voor het achteruit olie circuit.
De bak hoefde er niet onder uit, het zou een kwestie zijn van een plaat aan de onderzijde van de bak verwijderen, waarin de betreffende plunjer zit. Alles goed schoonmaken en dan zou het weer moeten werken.
Door het vuil schijnt de plunjer niet goed af te sluiten, waardoor je het pompende effect in de achteruit krijgt.
Nu staat hij bij een garage en naar hij vermoed bedoeld degene dat het "brein" eronder moet.
Deze persoon is echter bang dat er allemaal losse onderdelen meekomen met het verwijderen.
Weet iemand wat de Poolse garage hiermee bedoeld, en of er losse onderdelen mee kunnen komen met het verwijderen van het "brein"?
Avatar gebruiker
Frans D
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 147
Geregistreerd: 28 aug 2017, 19:27
Roepnaam: Frans
Type wagen: 300CE-24 Cabriolet
Bouwjaar: 1992
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Problemen met achteruit automaat

Berichtdoor Micha12345 » 11 nov 2018, 21:48

Nope de valve body kun je er zo uithalen maar zolang hem zelf niet uit elkaar haalt komt er niks los
Avatar gebruiker
Micha12345
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 972
Geregistreerd: 05 jan 2016, 20:46
Woonplaats: Venlo
Roepnaam: Michael
Type wagen: 300E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Nissan Micra 1989 1.2 k10
Lancia Lybra SW 2.0 20v Comfortronic 2000


Re: Problemen met achteruit automaat

Berichtdoor RD500sec » 11 nov 2018, 21:56

Als je het oliecarter verwijdert van de automaat, vervolgens het filter, kijk je tegen het brein aan, een aluminium huis met kanaaltjes, veertes en kogeltjes erin. Aan de zijkant van het brein (eigenlijk de voor- en achterkant die naar de koppelomvormer wijst en naar de aandrijfas) zitten metalen klepjes vastgeschroefd, daarachter zitten de plunjers, een kunststoffen cilinder met een tweetal o-ringen eromheen, een veer erachter, mogelijk nog een ringetje en of een staafje kunststof in de veer.
Om de plunjers eruit te halen hoeft het brein niet los.
Met de nodige voorzichtigheid het deksel verwijderen en de plunjer met veer en andere delen op volgorde houden.
Niets om bang voor te zijn.
De plunjers met hun onderdelen wel in dezelfde boring houden, niet verwisselen.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 574
Geregistreerd: 03 okt 2014, 16:27
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Ouder
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 190E 2.6
500SEC


Re: Problemen met achteruit automaat

Berichtdoor Micha12345 » 11 nov 2018, 22:03

kan ook zijn dat je alleen de teflon seals hoeft te vervangen kosten rond de 60 euro heel setje
Avatar gebruiker
Micha12345
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 972
Geregistreerd: 05 jan 2016, 20:46
Woonplaats: Venlo
Roepnaam: Michael
Type wagen: 300E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Nissan Micra 1989 1.2 k10
Lancia Lybra SW 2.0 20v Comfortronic 2000


Re: Problemen met achteruit automaat

Berichtdoor Frans D » 11 nov 2018, 22:27

Bedankt heren.
En die seals zitten dan in dat Brein, of?
Avatar gebruiker
Frans D
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 147
Geregistreerd: 28 aug 2017, 19:27
Roepnaam: Frans
Type wagen: 300CE-24 Cabriolet
Bouwjaar: 1992
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Problemen met achteruit automaat

Berichtdoor Micha12345 » 11 nov 2018, 22:42

Jep simpelste is dat ding eruit halen en dan kun je overal heel simpel bij
Avatar gebruiker
Micha12345
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 972
Geregistreerd: 05 jan 2016, 20:46
Woonplaats: Venlo
Roepnaam: Michael
Type wagen: 300E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Nissan Micra 1989 1.2 k10
Lancia Lybra SW 2.0 20v Comfortronic 2000


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast