W124Club.nl

Alles over de Mercedes W124

Het is nu 19 dec 2014, 00:42

Remklauwen achter reviseren

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Sterretje1968, Mafkees

Remklauwen achter reviseren

Berichtdoor Luke » 07 okt 2013, 10:23

Beste allemaal,

Heb m'n Benz laatst op de brug gehad en vond dat de achterwielen relatief zwaar liepen. Je kon ze nog wel even zelfdstandig laten draaien, maar vergeleken met de voorwielen(die lopen helemaal vrij) liepen ze toch wel aan. Nu is linksachter nog iets erger dan rechtsachter. Wanneer ik een tijd op de snelweg heb gereden voelt de schijf linksachter ook aardig warm. (zonder echt te remmen)
Nu wil ik misschien m'n achter remklauwen gaat reviseren/uit elkaar halen om het probleem op te lossen en dat ze beiden weer lekker remmen en vrij lopen. Heb nu namelijk het gevoel dat de klauw rechtsachter nauwelijk meedoet:s...

Is dit echter goed zelf te doen? Ik vond al wat revisisetjes op internet voor de Ate remklauwen, echter zonder remzuiger... Heb al wel enige ervaring met remklauwen van motoren..

Hoe krijg je bijvoorbeeld de remzuiger uit de klauw? Vervolgens alle rubbers pakkingen vervangen en weer in elkaar zetten met speciaal vet?

Zag dat er ook nieuwe te koop zijn voor 89 euro ongeveer? Is dit een betere optie?
Graag hoor ik jullie reacties
Avatar gebruiker
Luke
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 19 apr 2012, 18:16
Woonplaats: Westland ZH
Roepnaam: Luke
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Remklauwen achter reviseren

Berichtdoor EdH » 07 okt 2013, 14:49

De zuigers eruit halen kan op verschillende manieren, de remdruk van de auto gebruiken wanneer de klauw nog aangesloten zit is het makkelijkst. Je moet dan om en om een zuiger eruit laten komen en de ander tegenhouden (met bijvoorbeeld een lijmtang), als er eenmaal eentje uit is kan je geen druk opbouwen om de ander eruit te duwen. Het laatste stukje kan je dan met de hand of VOORZICHTIG met een tang op het uiteinde en een stevige doek doen, als er krassen in komen ben je verder van huis. Op de werkbank schijnt het ook te kunnen, met een goede nippel op de vetspuit, maar dat heb ik nog nooit geprobeerd. Zou hetzelfde verhaal moeten zijn, beheerst druk opbouwen om weer stukje voor stukje de zuigers naar buiten te werken. En dan de klauw natuurlijk goed schoonmaken, maar met deze methode heb ik geen ervaring.

Nieuwe zuigers heb ik ook niet kunnen vinden, alleen maar complete klauwen. Wanneer je huidige zuigers ingepit zijn zit er niets anders op dan complete klauwen te kopen, nieuw is inderdaad niet duur maar 2e hands wordt er ook voldoende aangeboden.

Zelf wilde ik ook de achterklauwen reviseren maar heb uiteindelijk een goede 2e hands set gevonden die niet vast stonden. Ik zie dat je ook in het Westland woont, ik heb nog een oude klauw liggen die je mag hebben om op te proberen. Hij is voor een Kombi en zal dus niet op je sedan passen (andere schijfdiameter), maar om te oefenen is het wel bruikbaar. PB maar als je hem wilt hebben.

Erik
Avatar gebruiker
EdH
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 264
Geregistreerd: 11 apr 2012, 10:36
Woonplaats: Westland
Roepnaam: Erik
Type wagen: 250TD
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Remklauwen achter reviseren

Berichtdoor JoerivM » 07 okt 2013, 16:44

Dit is best een makkelijk klusje. Remzuigers kreeg ik eruit door ze (al los van de auto en uit elkaar) een nachtje op de werkbank te laten liggen, vol gespoten met WD40. Daarna met de compressor even op het gaatje blazen. Alles netjes schoon maken, oude rubber eruit, nieuwe (met beetje remolie) weer erin, remzuigertje erin, nieuwe stofhoesjes erom en weer met een beetje kopervet op de auto monteren.

Hierna even ontluchten, ik heb meteen het hele systeem gedaan. dus even de voorste ontluchtingsnippels los draaien, olie eruit pompen en weer dicht draaien. nieuwe olie erin, en beginnen met ontluchten bij het rechter achterwiel (deze heeft de langste leiding), en zo verder naar het linker achterwiel, rechts voor, links voor. Nu zijn ze weer als nieuw.

Bij het ontluchten moet het vaatje echt helemaal tot de rand vol met olie, dus niet op 'maximum', anders pakt hij geen olie en kan je maar blijven pompen.

Joeri
Avatar gebruiker
JoerivM
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 13 sep 2013, 18:23
Woonplaats: Prov. Zuid-Holland
Roepnaam: Joeri
Type wagen: 300E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Opel Astra


Re: Remklauwen achter reviseren

Berichtdoor JoerivM » 07 okt 2013, 16:45

Ik had trouwens twee revisisetjes voor 20 euro per stuk. Mijn remzuigers waren ook stuk, maar heb ik bij een Mercedes sloper tweedehands kunnen kopen.

Joeri
Avatar gebruiker
JoerivM
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 13 sep 2013, 18:23
Woonplaats: Prov. Zuid-Holland
Roepnaam: Joeri
Type wagen: 300E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Opel Astra


Re: Remklauwen achter reviseren

Berichtdoor Bram Jansen » 07 okt 2013, 18:38

Luke hallo,

Ook ik was redelijk onervaren met het vernieuwen cq reviseren van de achter rem klauwen van mijn 300SE. Een andere auto maar denk dat de remmen niet zo gek veel van elkaar verschillen. In principe zijn het allemaal klauwen met cilinders.

Kijk op mijn topic op het W126 forum http://w126club.nl/handrem-afstelling-300se-t13271.html

Voor het invetten van de cilinders mag je geen remolie gebruiken, je gebruikt hiervoor het speciale ATE vet. Dit is speciaal voor remonderdelen.
Je cilinders krijg je eruit door op 1 cilinder een lijmklem te zetten en lucht in het remleiding gat te blazen. Dit doe je om en om want als er 1 uit is krijg je de andere er niet uit omdat je teveel lucht verliest uit de gaatjes in het cilinder gat waar het cilinder uit is. Dat is wat geschipper maar goed te doen. Ik heb de klauwen er helemaal afgehaald, dit kun je zien op mijn bijgesloten topic. Laat als je aan het demonteren bent de klauw niet aan de leiding bungelen, hang hem even op aan een touwtje tot je hem helemaal los hebt, touwtje los en eraf nemen. Als je de boel netjes schoon wilt hebben moet je alles netjes ontvetten. Ik doe dat met benzine in een emmer. Als alles mooi ontvet is, doe ik de losse onderdelen van de klauw in een bak met azijn, daar wordt het prachtig schoon van. Ik zou als ik jou was revisie setjes bestellen, dan heb je nieuwe veertjes, nieuwe rubbers en ringen voor in het zuigerhuis en nieuwe plaatjes voor op de cilinders. Als je de klauwen in de azijn legt moet je dat niet langer dan 1 nacht doen en om en om. Ik wilde geen azijn in de holtes waar de remvloeistof inloopt hebben omdat in de klauwen nog afsluitrubbers zitten, en rubber zet uit door lange aanraking met azijn. Laat je niet verleiden de klauwen die uit twee delen bestaan uit elkaar te halen of te demonteren, dat is uitnodigen tot lekkage.

Dan even over het aanlopen van de remmen achter. Ik weet niet of het systeem van handremmen en klauwen bij jouw auto hetzelfde is. Bij mij zitten in de schijven de trommelremmen van de handremmen. Bij het afstellen van de handremmen stel je de remmen zo af dat je het wiel nog nauwelijks kunt ronddraaien en stel je daarna de remmen iets terug. Een heel klein beetje aanlopen doen ze al snel.
Als het rem systeem bij jou het zelfde is als bij mijn 300SE zou je kunnen overwegen om meteen ook de handremmen te vernieuwen, als je het allemaal zelf doet kost het je aan materialen echt de kop niet.

Succes met de klus.
Lex
Avatar gebruiker
Bram Jansen
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 478
Geregistreerd: 04 okt 2013, 10:13
Type wagen: E300T Turbodiesel
Bouwjaar: 1994
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W126 300SE 1988
W201 190E 2.6 1991


Re: Remklauwen achter reviseren

Berichtdoor Luke » 07 okt 2013, 18:49

Kijk, dat zijn reacties waar ik wat aan heb. Ben nu wel van plan om de klauwen eraf te halen en de rubbers te vernieuwen. Echter nachten in de azijn gaat lastig worden, daar ik de garage vaak maar 1 dag tot m'n beschikking heb. Goed schoonmaken, nieuwe rubbers en goed in het Ate vet moet afdoende zijn lijkt me?

Ik heb al een origineel revisiesetje gevonden (online), echter hier zitten geen veertjes/plaatjes in. Enkelt de rubbers (afdichting en stofkap). Over de handrem heb ik geen klachten, deze functioneert perfect. Een aangezien de schijf zelf echt warm wordt lijkt mij dat de klauw zelf echt de boosdoener is. Ook heeft het betreffende wiel altijd verdacht weinig remstof vergeleken met de rest..
Avatar gebruiker
Luke
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 19 apr 2012, 18:16
Woonplaats: Westland ZH
Roepnaam: Luke
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Remklauwen achter reviseren

Berichtdoor Harley » 07 okt 2013, 19:59

als een auto een tijd stil heeft gestaan kan er een oxidatie randje ontstaan.
daar blijft de zuiger dan op hangen,door een paar keer de zuiger terug te drukken weer op druk duwen met de rem pedaal
en herhalen,bij mij werkte het perfect .
alleen het wiel eraf en de rest lekker laten zitten.
succes harley
Harley
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 123
Geregistreerd: 14 jun 2011, 21:39
Woonplaats: eindhoven
Roepnaam: harry
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1990
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: vw polo
hd roadking


Re: Remklauwen achter reviseren

Berichtdoor Arie en Nico » 07 okt 2013, 21:11

beste

deze manier is meestal van tijdelijke aard
uiteindelijk gaan de zuigertjes toch weer vast zitten

er zit vuil van tiental jaren opgehoopt
remvloeistof hoor je om de 2 a 3 jaar te vervangen

wil je er voor lange tijd vanaf zijn zou ik ze reviseren
of setje goede gebruikte reviseren en die er onder zetten
dan is het in een dag te doen

wij kunnen ze ook reviseren voor je

Groet A & N
A & N wenst alle forumleden een gedegen oldtimerbeleid
Arie en Nico
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 84
Geregistreerd: 12 jun 2012, 09:19
Woonplaats: Zoetermeer / Pijnacker
Roepnaam: Arie en Nico
Type wagen: 260E 4-MATIC
Bouwjaar: 1988
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Remklauwen achter reviseren

Berichtdoor Luke » 26 okt 2013, 17:28

Vandaag aandacht besteed aan de achterremmen. Wat bleek, bij een van de remblokken was de remvoering losgekomen van het blok zelf. Hierdoor zat het desbetreffende remblok vast en liep deze wat aan. Na het demonteren van de blokken de remzuigers gestest, deze liepen vrij:).
Meteen nieuwe schijven gemonteerd i.v.m. roestvorming aan de binnenkant van de schijf. Beide onderdelen van Bosch. Remt een heel stuk fijner zo, geen gebrom meer bij flink remmen en een beter reactiegedrag. Alsnog hartelijk dank voor jullie reacties.

PS tevens vandaag nieuwe achterbanden gemonteerd: Fulda Ecocontrol 195/65/R15 91V. Erg te spreken over deze banden, goed en niet duur.
Avatar gebruiker
Luke
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 19 apr 2012, 18:16
Woonplaats: Westland ZH
Roepnaam: Luke
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Remklauwen achter reviseren

Berichtdoor Johannes » 26 okt 2013, 17:57

Remcilinders vewijder ik altijd op de werkbank. Ik draai een vetnippel in de remeidingaansluiting en pomp met de vetspuit de cilinders eruit. Wanneer de lichtstlopende cilinder er bijna uit is zet ik hem vast met een liimklem, zodat de andere er uitkomt.
Dit gaat uiterst rustig en beheerster dan met perslucht.
Avatar gebruiker
Johannes
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 217
Geregistreerd: 30 nov 2010, 16:12
Woonplaats: Prov. Noord Holland
Roepnaam: Johannes
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: VW Transporter Mercedes C-180
Yamaha BT1100
Yamaha XS650 ( XS-1, XS-2, TX650


Re: Remklauwen achter reviseren

Berichtdoor Gullwing » 26 okt 2013, 18:43

Wanneer je geen ervaring hebt met revisiewerkzaamheden kun je dit werk beter overlaten aan een vakman.
Het remsysteem is niet geschikt voor hobbyisten al zijn de bedoelingen nog zo goed.
Ik bedank allen die over deze kwestie niets te melden hadden en ondanks dat toch gezwegen hebben.
Gullwing
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 3510
Geregistreerd: 29 okt 2011, 17:06
Roepnaam: Paul
Type wagen: E300 Turbodiesel
Bouwjaar: 1992
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 500SEL AMG
300TD
BMWR100S 1977
BMW R1100GS


Re: Remklauwen achter reviseren

Berichtdoor Hulzie » 26 okt 2013, 19:01

En als je er wel mee bzig gaat, spul gaat maar eens in de zoveel tijd los, neem dan wel kopervet erbij, daar heb je later weer profijt van. Ik heb vandaag nieuwe remmen op mijn motorfiets gezet en alles ging net zo lekker makkelijk los doordat ik er drie jaar geleden goed kopervet bij had gebruikt. Motor is van 1994, maar die houd ik gewoon eigenlijk nieuw, ik verchroom zelf ook aluminium, zo ook vandaag delen gemonteerd.

Kopervet is echt nuttig, ik dip er alle draadeinden altijd even in, zo ook de bougie's, ik wil ze niet graag doormidden draaien wat anderen wel eens overkomt, bij de auto de gloeispiralen ook aan de draad.
300 Turbo Diesel Automaat.

Afbeelding
Hulzie
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1366
Geregistreerd: 23 dec 2011, 16:57
Woonplaats: Staphorst
Roepnaam: Henk
Type wagen: 300D Turbo
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 350 cgi cls;
Fiat Cinquecento 2009
2x Suzuki Intruder VS 1400


Re: Remklauwen achter reviseren

Berichtdoor Gullwing » 26 okt 2013, 21:24

Bougies in een lichtmetalen kop monteren met kopervet?
Dat is nu precies wat je niet moet doen.

Sleutelen aan auto's en motoren is maar beperkt iets voor een DHZ er.
Begin niet aan zaken die je niet kunt overzien.
Met overmoed aan het remsysteem gaan prutsen nadat je hier gevraagd
hebt hoe het moet is echt onverantwoord.
Ik bedank allen die over deze kwestie niets te melden hadden en ondanks dat toch gezwegen hebben.
Gullwing
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 3510
Geregistreerd: 29 okt 2011, 17:06
Roepnaam: Paul
Type wagen: E300 Turbodiesel
Bouwjaar: 1992
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 500SEL AMG
300TD
BMWR100S 1977
BMW R1100GS


Re: Remklauwen achter reviseren

Berichtdoor GekkeHenkie » 26 okt 2013, 21:32

Mij is geleerd elke vorm van schroefdraad die op moment vast moet NOOIT te voorzien van enige soort vet.
Mvg Thijs

Afbeelding
Avatar gebruiker
GekkeHenkie
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1591
Geregistreerd: 03 jul 2012, 17:09
Woonplaats: Waalwijk
Roepnaam: Thijs
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Mitsubishi, maar wel met MB motor


Re: Remklauwen achter reviseren

Berichtdoor DJS » 26 okt 2013, 21:43

@Gekkehenkie. Er is een speciaal vet speciaal voor bougies zal Gullwing nu waarschijnlijk willen zeggen. :D
Nee, bij het vervangen van de gloeibougies ook speciaal vet van Beru gebruikt. ;)
Avatar gebruiker
DJS
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 3312
Geregistreerd: 31 dec 2011, 09:12
Woonplaats: Zuid-Oost Friesland (provinciepunt FR-GR-DR)
Roepnaam: Daniël
Type wagen: 250TD
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Remklauwen achter reviseren

Berichtdoor Luke » 27 okt 2013, 09:21

Ik waardeer jullie (zorgzame) reacties. Gisteren is het probleem dus opgelost zodat ik niet meer hoef te reviseren. Het probleem bleek nl. in een van de remblokken te zitten. Wilde slechts in het topic wat ik had geopend er even op terug komen. Ben het met jullie een dat je aan een remsysteem niet moet 'hobbyen'. Heb er dan ook een monteur bijgehad die heel mooi heeft geholpen. :)
Avatar gebruiker
Luke
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 19 apr 2012, 18:16
Woonplaats: Westland ZH
Roepnaam: Luke
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Remklauwen achter reviseren

Berichtdoor Johannes » 27 okt 2013, 09:47

Uitkijken met kopervet.
Destijds heb ik veel op onderzeeboten gewerkt en toen duidelijk werd dat kopervet invrat op de metalen werd het meteen verboden. Daarvoor in de plaats kwam Lok Ceas van Certified, een Amerikaans product wat niet invreet. ( zilverkleurig product mogelijk aluminium wat er erg laag staat in de spanningsreeks)
De koperdeeltjes van het kopervet veroorzaakten een spanningspotentiaalverschil tussen de verschillende metalen. In plaats van gemakkelijk losneembaar, vrat het a.g.v. spanningscorrosie op wat langere termijn in, en werkte het averechts.
Er zullen gerust goede toepassingen zijn voor kopervet, maar op auto en motorfietsen ( categorie onedele metalen) gebruik ik het persé niet.

http://www.certifiedlabs.com/certified/ ... =LOK+CEASE
Avatar gebruiker
Johannes
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 217
Geregistreerd: 30 nov 2010, 16:12
Woonplaats: Prov. Noord Holland
Roepnaam: Johannes
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: VW Transporter Mercedes C-180
Yamaha BT1100
Yamaha XS650 ( XS-1, XS-2, TX650


Re: Remklauwen achter reviseren

Berichtdoor Johannes » 27 okt 2013, 09:58

GekkeHenkie schreef:Mij is geleerd elke vorm van schroefdraad die op moment vast moet NOOIT te voorzien van enige soort vet.


Wanneer je schroefdraad invet, loopt de schroefdraadverbinding lichter en haal je strakker aan.
Soms kun je idd beter niets gebruiken, maar meestal is een beetje vet niet verkeerd. Wanneer je niet invet, gaat er "aanhaal" energie zitten in de schroefdraadverbinding, en zit de boel minder vast.

Dus zeg nooit nooit, maar bekijk het per situatie zou ik zeggen.
Avatar gebruiker
Johannes
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 217
Geregistreerd: 30 nov 2010, 16:12
Woonplaats: Prov. Noord Holland
Roepnaam: Johannes
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: VW Transporter Mercedes C-180
Yamaha BT1100
Yamaha XS650 ( XS-1, XS-2, TX650


Re: Remklauwen achter reviseren

Berichtdoor Gullwing » 27 okt 2013, 21:53

@ Luke,

Verstandig gehandeld door er een vakman bij te halen. Ik ben blij dat het probleem is opgelost.
Welk merk remblokken was het waarvan het frictie materiaal losliet?

@ Johannes,

Gelukkig is er nog wat meer kennis van zaken aanwezig op het forum. Keurige uitleg, niets aan toe te voegen.
Je hoeft niet onder water te zitten om mee te maken wat kopervet doet wanneer het op de verkeerde plaats
wordt gebruikt.

Pas nog gezien dat wielbouten met kopervet werden ingesmeerd bij een auto. Dat is echt niet de bedoeling.
Wielbouten alleen droog aanbrengen, dan maar wat meer kracht gebruiken wanneer ze weer los moeten.
Ik bedank allen die over deze kwestie niets te melden hadden en ondanks dat toch gezwegen hebben.
Gullwing
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 3510
Geregistreerd: 29 okt 2011, 17:06
Roepnaam: Paul
Type wagen: E300 Turbodiesel
Bouwjaar: 1992
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 500SEL AMG
300TD
BMWR100S 1977
BMW R1100GS


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten