W124Club.nl

Alles over de Mercedes W124

Het is nu 22 jul 2019, 22:06

Remmen ontluchten

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Mafkees

Remmen ontluchten

Berichtdoor bob » 05 apr 2019, 20:46

Hallo, zag dat Bram toevallig ook een topic had hierover. Besloot om het toch gescheiden te houden vanwege het verschil.
Vandaag zou ik even mijn achterremmen onluchten, nadat ik ra de klauw had gereviseerd. Heb twee ontlucht systemen. Een die vacuum trekt op de ontluchtings nippels. Was dus geen succes.
Tweede systeen , dus overdruk op het rempotje. Dat leek goed te gaan ..?.... tot ik nog een laatste belletje eruit wilde hebben, toen leek het of de hele leiding leeg was. Kwam alleen maar lucht uit. Rem Potje was nog 3/4 vol ???
Nu ook links geprobrobeerd. Exact hetzelfde.......ook eerst goed toen alleen maar lucht ???
Toen moeders maar aan het rempedaal gezet , dit leek goed te gaan, kreeg op beide zijde weer olie eruit. Maar nog niet overtuigend.
Moeders vol op de remmen (zelfs met gestarte motor, dus rem bekrachtiger) , kon ik de achterwielen gewoon met de hand draaien. Voor-wielen blokkeren wel.

Wel, wie het weet mag het zeggen , zou m'n hoofdrem cil. naar de gallemieze zijn, die maakt ook de voor achter scheiding ?
Of zou de ABS roet in het eten gooien, en hoe zou ik dat moeten aanpakken.

Graag advies, ben de gehele dag aan het ontluchten geweest pfffffff...?.
bob
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 79
Geregistreerd: 18 sep 2016, 20:19
Roepnaam: Bob
Type wagen: 300TE
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W123 230TE


Re: Remmen ontluchten

Berichtdoor Silverstar » 05 apr 2019, 22:17

alleen maar lucht is vreemd!

Of zou de ABS roet in het eten gooien, en hoe zou ik dat moeten aanpakken.

als het remsysteem helemaal leeg is geweest moet je anders ontluchten.
door druk op het remvloeistof potje te zetten.
en dan 1 voor 1 de remleiding voor de ABS losdraaien tot er remvloeistof uitkomt.
dit doe je nog een keer maar dan bij de uitgaande leidingen bij de ABS.
en als laatste bij de remklauwen.

succes
Silverstar
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 17 feb 2017, 17:12
Roepnaam: Pedro
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1993
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W201


Re: Remmen ontluchten

Berichtdoor bob » 07 apr 2019, 18:21

Na al deze oorverdovende reactie,s uiteindelijk het probleen gevonden.
Via naspeuren op het forum kwam ik een opmerking tegen dat het rem-potje overdreven goed vol gehouden moest worden (specifiek ivm de achterremm).
Eerst m'n easybleed opgeknapt (lekte), (voorheen ook met de easybleed, maar zonder olie via de easybleed alleen met lucht), nu met de easybleed vol olie.

En waarrempel , fluitje van een cent , dus het potje half leeg laten gaan, voor opnieuw bijvullen, gaf het probleem !
Laatst bijgewerkt door bob op 08 apr 2019, 07:49, in totaal 1 keer bewerkt.
bob
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 79
Geregistreerd: 18 sep 2016, 20:19
Roepnaam: Bob
Type wagen: 300TE
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W123 230TE


Re: Remmen ontluchten

Berichtdoor John.M » 07 apr 2019, 20:53

Volgens deze methode moet het toch echt goed gaan, heb afgelopen week mijn dochters W202 nog gedaan met een ABS pomp dat gaat zoals hierboven omschreven heel goed, dus eerst de ABS pomp dan rechtsachter, linksachter, rechtsvoor en als laatste linksvoor.
http://www.w124club.nl/johnny-s-w124-250d-t13851-240.html#p142074
Die plantenspuit is inmiddels goud waard en heeft z'n dienst al vele malen bewezen
Avatar gebruiker
John.M
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1532
Geregistreerd: 08 okt 2012, 13:29
Woonplaats: Prov. Utrecht
Roepnaam: John
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W116 280SE 1974
Ford Fiesta 1.0
W201 190D 1986


Re: Remmen ontluchten

Berichtdoor bob » 08 apr 2019, 08:00

#John, # Silverstar, bedankt voor jullie reactie. Als ik via de druk methode op het rem reservoir ontlucht, dan ontlucht je automatisch toch ook het ABS systeem ??

Hoewel het ontluchten nu bevredigend is gedaan, ben ik nog niet laaiend enthousiast over de rem capiciteit. Met hard remmen is de vertraging redelijk maar slippende wielen is er niet bij .
Kan me niet aan de indruk ontrekken dat dit bijteriger kan. Bij mijn W123 is dat veel beter. Zo zou de W124 toch minstens ook moeten zijn ??.
bob
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 79
Geregistreerd: 18 sep 2016, 20:19
Roepnaam: Bob
Type wagen: 300TE
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W123 230TE


Re: Remmen ontluchten

Berichtdoor RD500sec » 08 apr 2019, 10:59

Ja, dat lijkt mij wel.
Zit er toch nog wat lucht in?
Heb je nieuwe blokken en of schijven? Dan moeten die ingeremd worden.
Vanaf 50 km/u rem je stevig, naar mate de snelheid afneemt kun je het pedaal harder indrukken, tot de auto stil staat. Wielen niet laten blokkeren. Doe dit een aantal maal, een keer of 3, laat de remmen weer koelen en doe het opnieuw.
Hierna zou je verbetering moeten voelen.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 675
Geregistreerd: 03 okt 2014, 16:27
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Ouder
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 190E 2.6
500SEC


Re: Remmen ontluchten

Berichtdoor bob » 08 apr 2019, 12:03

Heb voor nieuwe klauwen, blokken en schijven. Achter alleen nieuwe blokken. Zal nog wat " in-remmen" . Woensdag APK, kijk het nog even aan.
Zou het kunnen dat bv (door minder goede hoofdrem cilinder) het pendaal druk houdt op de voorremmen en achterminimaal meeremt. Of misschien wel anderom.
Zou je dus eigenlijk op op een remmen-bank moeten kunnen zien, toch ??
bob
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 79
Geregistreerd: 18 sep 2016, 20:19
Roepnaam: Bob
Type wagen: 300TE
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W123 230TE


Re: Remmen ontluchten

Berichtdoor Silverstar » 09 apr 2019, 19:45

Hi Bob,
ja dat zou je denken! ik denk dat op een of andere manier toch een luchtbel blijf zitten.
als de rem toch nog slap blijft, kan je eerst met de hoofdrem cilinder beginnen te ontluchten..
dit doe je op dezelfde manier als bij de ABS pomp.
de volgorder is.
1 hoofdremcilinder
2 ABS pomp
3 remkauwen
eerst voor of achter maak niet veel uit!
voor en achter zijn gescheiden

succes
Silverstar
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 17 feb 2017, 17:12
Roepnaam: Pedro
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1993
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W201


Re: Remmen ontluchten

Berichtdoor bob » 11 apr 2019, 10:18

Hallo Silverstar, het idee is duidelijk. Maar van de ABS ....wat is de procedure ? Zie geen ontluchting nippels. Dus de ingang druk op zetten en om beurten RV, LV en achter ontluchten met de easybleed ? Alhoewel, bereik je dit ook niet dmv ontluchten via de klauwen ?
Hoor graag van je.

Gr. Bob
bob
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 79
Geregistreerd: 18 sep 2016, 20:19
Roepnaam: Bob
Type wagen: 300TE
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W123 230TE


Re: Remmen ontluchten

Berichtdoor JantjeV8 » 11 apr 2019, 15:03

Druk op de pedaal houden, leidingsleutel op de wartels bij het abs-blok en 1 voor 1 die wartels los en direct weer vast draaien, net als op de ontluchtingsnippels bij de klauwen. Wel tod er onder leggen om de viezigheid op te vangen en direct schoonmaken naderhand.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 834
Geregistreerd: 16 apr 2010, 06:34
Woonplaats: Haarsteeg
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: Ouder
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: s210 430TE 1998, Fiat 500 1967'Unimog 416 1971, Holder B12 1958,
W123 230TE 1981


Re: Remmen ontluchten

Berichtdoor bob » 11 apr 2019, 16:21

Bedankt voor je reactie, ik ga het proberen en laat je weten.

Terzijde, hij is net terug v/d APK en was afgekeurd op CO te hoog. Kon ook niet terug bijgeregeld worden. Uiteindelijk de truc toegepast door een extra lek te creeren waardoor de meting aan de eisen voldeed :x . Na afmelden situatie weer hersteld :o .
Nu dus uitzoeken wat er loos is. Nieuwe uitdaging !!
bob
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 79
Geregistreerd: 18 sep 2016, 20:19
Roepnaam: Bob
Type wagen: 300TE
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W123 230TE


Re: Remmen ontluchten

Berichtdoor RD500sec » 13 apr 2019, 17:20

Kon ook niet terug bijgeregeld worden.


Weet je ook hoe er gesteld is?
CO schroef indrukken, licht draaien totdat hij ingrijpt, dan linksom draaien geeft een armer mengsel.
Wat was de gemeten waarde?
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 675
Geregistreerd: 03 okt 2014, 16:27
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Ouder
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 190E 2.6
500SEC


Re: Remmen ontluchten

Berichtdoor bob » 13 apr 2019, 18:56

De gemeten waarde was 7,3 (mag max 4.5 zijn).
Inderdaad hebben geprobeerd aan de " midden-schroef " te draaien maar kon alleen maar hoger (rijker) uit komen.
Zodoende de noodgreep uitgevoerd. Nog tijd gehad om verder te kijken.
bob
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 79
Geregistreerd: 18 sep 2016, 20:19
Roepnaam: Bob
Type wagen: 300TE
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W123 230TE


Re: Remmen ontluchten

Berichtdoor RD500sec » 13 apr 2019, 22:41

Volgens de APK eisen inderdaad max 4,5%, volgens MB 0,5 - 1,5%.

Hoe is het met de injectoren, koude startverstuiver?
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 675
Geregistreerd: 03 okt 2014, 16:27
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Ouder
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 190E 2.6
500SEC


Re: Remmen ontluchten

Berichtdoor JantjeV8 » 14 apr 2019, 10:09

Rubber aan de onderzijde van de van het injectiehuis/luchtwegerhuis (of hoe heet dat ding) kapot?
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 834
Geregistreerd: 16 apr 2010, 06:34
Woonplaats: Haarsteeg
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: Ouder
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: s210 430TE 1998, Fiat 500 1967'Unimog 416 1971, Holder B12 1958,
W123 230TE 1981


Re: Remmen ontluchten

Berichtdoor Bayram » 14 apr 2019, 21:14

https://www.youtube.com/watch?v=deQviXpYBgY

Ik ga het binnenkort op deze manier proberen.
Setje gekocht voor 20 euro, ziet er wel veelbelovend uit
Avatar gebruiker
Bayram
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 66
Geregistreerd: 06 maart 2012, 10:59
Woonplaats: Overijssel
Roepnaam: Bayram
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W126 300SE


Re: Remmen ontluchten

Berichtdoor bob » 15 apr 2019, 07:49

Mijn ervaring is dat je rekening moet houden met " valse lucht " . Je trekt ook buitenlucht langs de geopende nippel. Je blijft dan kleine belletjes zien. Op zich niet erg, maar je weet niet of dat vanuit het rem systeem komt of niet.
Dus eigenlijk ook met het pendaal na-ontluchten.
bob
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 79
Geregistreerd: 18 sep 2016, 20:19
Roepnaam: Bob
Type wagen: 300TE
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W123 230TE


Re: Remmen ontluchten

Berichtdoor RD500sec » 15 apr 2019, 11:17

Dat is waar, maar met de schroefdraad van de nippels in het (koper)vet voorkom je dat zo veel mogelijk, tevens is de kans op vastroesten van de nippel een heel stuk kleiner.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 675
Geregistreerd: 03 okt 2014, 16:27
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Ouder
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 190E 2.6
500SEC


Re: Remmen ontluchten

Berichtdoor bob » 15 apr 2019, 11:22

Goede oplossing. Ik had de schroefdraad afgetaped. Maar voelde me daar toch niet helemaal lekker bij .
bob
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 79
Geregistreerd: 18 sep 2016, 20:19
Roepnaam: Bob
Type wagen: 300TE
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W123 230TE


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast