door Marcellus » ma maart 14, 2016 11:50 pm
Sterkte en succes ermee Patrick. Ik heb zelf ook eens zoiets meegemaakt toen ik mijn auto net had, vandaar dat ik wat fel reageerde. Hier het verhaal:
Toen ik mijn 280E net had (januari 2012) ging ik ook bij "een goede Mercedes specialist" langs. Dat was voor een klein probleem, de wagen hield heel af en toe een beetje in en sloeg (heel af en toe) ook wel eens af na het starten. Ik werd ook als een vorst ontvangen bij mijn eerste bezoek en de monteur was uiterst vriendelijk en behulpzaam en had het vermoeden dat het wel goed zou komen. Echter, hij kon het probleem niet zo gemakkelijk vinden als hij in eerste instantie dacht (dat kan natuurlijk). Vervolgens heeft mijn wagen er een week of drie gestaan. We hielden contact per sms en de monteur bleef altijd super vriendelijk. Na drie weken was de wagen klaar. Echter, toen ik weer naar huis reed was het probleem helemaal niet verholpen en zelfs veel erger geworden dan voorheen... Nu komt het: ik kreeg een rekening van €1939,23 (waarvan 75% arbeidsloon was), zonder me van tevoren in te lichten. Ik vroeg tussentijds nog wel eens naar de kosten maar ik heb geen bedragen gehoord. Alleen dat hij er niet constant mee bezig was, "dat het wel goed zou komen" en dat "de klok alleen zou lopen als hij er mee bezig zou zijn". Het enige bedrag wat ik hoorde was het relatief lage bedrag van €125,- voor een tweedehands motorstuurapparaat uit België.
Natuurlijk, ik had tussendoor veel duidelijker kunnen/moeten vragen wat de kosten waren of zouden worden. Echter, de monteur was altijd heel erg vriendelijk en ik had dan ook helemaal niet de indruk dat hij zo'n hoge rekening zou sturen. Wat ik wil zeggen is dat als er dus iets gerepareerd wordt of "onderzocht" wordt door een monteur, je wel goed moet vragen naar de verwachte kosten. Ik was zo dom om dat niet duidelijk genoeg te vragen en de astronomisch hoge rekening was het resultaat. Uiteindelijk ben ik niet akkoord gegaan met de factuur en heb ik niet meer dan €1000,- betaald, voor een wagen die niet gerepareerd was.
Al doende leert men... Overigens had het probleem met mijn wagen waarschijnlijk te maken met het feit dat hij langere tijd stilgestaan had in Duitsland voordat ik hem daar kocht. Hij moest gewoon een soort van "wakker worden" denk ik. Het probleem verdween namelijk vanzelf toen ik veel ging rijden! Vreemd maar waar. Ik had dus helemaal niet naar de garage hoeven gaan. Maar ja, ik wilde het toch even laten checken en ik ben zelf geen echte sleutelaar. Het grapje heeft me dus wel €1000,- gekost. Hij heeft naast het motor-stuurapparaat van €135,- overigens ook het overspanningsbeveiligings-relais en de bougies + bougiekabels preventief vervangen. Dat zat bij die hoge rekening inbegrepen. Ik kreeg wel voor de drie weken dat mijn auto daar stond een leenauto mee. De monteur zei achteraf ook nog dat ik nog "gematst" was omdat hij de huur van die leenauto niet eens had berekend aan me.. Ook moest ik blij zijn met de prijs van het stuurapparaat, want dat was eigenlijk een heel duur onderdeel (klopt, als je het bij de dealer besteld). Echter op Ebay vindt je ze tweedehands wel tussen de €100,- en €300,-.