[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4828: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4830: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4831: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4832: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
Road trip naar het Mercedes-Benz museum + fabriekstour : Op reis met mijn W124

W124Club.nl

Alles over de Mercedes W124

Het is nu vr apr 19, 2024 12:53 am

Road trip naar het Mercedes-Benz museum + fabriekstour

Hier kun je reisverhalen met foto's kwijt die je met je W124 hebt gemaakt.

Road trip naar het Mercedes-Benz museum + fabriekstour

Berichtdoor RNRS001 » vr aug 18, 2017 4:44 pm

Ik nam mijzelf al enkele jaren voor om de beroemde automusea van Europa te bezoeken. Een jaar of 5 geleden in Turijn geweest, en nu op naar Stuttgart, waar Mercedes en Porsche gevestigd zijn. Ik vroeg mij al jaren af of het nou écht de moeite is en heb besloten er het één en ander over te plaatsen, mochten anderen ook het idee hebben om dit te doen. Je komt op het internet veel verslagen tegen, maar weinig die een beetje diepgang hebben, dus bij deze.

In Stuttgart kun je bij beide merken een bezoek brengen aan het museum en de fabriek. Ik koos bij Porsche alleen voor het museum, wat werkelijk prachtig is, maar ik vermoed dat weinig mensen hier op het forum daarin geïnteresseerd zijn, vandaar dat ik het bij Mercedes-Benz laat. Ik typ wel vaker reisverslagen voor andere reizen die ik maak, dus ik ben mij er van bewust dat het een redelijke lap tekst is. Vanwege de opmerkingen hier door de moderators wat betreft schijfruimte heb ik besloten niet al mijn foto's hierop te zetten. :)

De fabriekstour:
Je begint de tour met een filmpje waarin mensen van Mercedes zeggen hoe geweldig Mercedes is (Wij maken auto's net als dat andere merken auto's maken maar het verschil is dat wij auto's met een ster maken) Je ziet een heleboel mooie beelden, en het is uiteraard 1 grote reclamecampagne, vermoedelijk bedoelt om ervoor te zorgen dat je direct na het bezoek naar de dealer rijdt om een auto te bestellen. Maar het voelde nogal aan als een "Wij van WC Eend..." filmpje. Goed, door naar de fabriek.

In de fabriek worden de C, E en S klassen gemaakt. Maar wat je ziet is maar een fractie van hoe een auto in elkaar gezet wordt. De montage van de motor en versnellingsbak zie je niet, de spuiterij mag je niet in omdat het een stofvrije omgeving is, je hoort heel vaak hoe het aluminium in elkaar gedrukt wordt maar die vorming zie je ook niet, het enige wat je echt ziet is hoe de voorschermen erop gezet worden, het dak erin wordt gezet, het chassis en de carrosserie bij elkaar komen en hoe de stoelen + het dashboard in de auto worden gemonteerd. En vrijwel alles wordt door robots gedaan. Erg indrukwekkend hoe snel dit gaat, maar na een uurtje begreep ik het wel. Tijdens dit alles loop je door de fabriek en hoor je allerlei weetjes over hoe goed het personeel behandelt wordt, wat een werkgelegenheid er wel niet gecreëerd wordt en mag je natuurlijk vragen stellen. Maar niet te kritisch, want dat wordt echt afgekapt met een onzinantwoord.

Vol trots vertelde de gids dat Mercedes-Benz maar liefst 5 lagen verf gebruikt, en dat al sinds 1993. De meesten hier weten dat Mercedes-Benz een flink roestprobleem heeft gehad in de jaren 90 maar een vraag hierover werd snel afgekapt met een gemaakte lach en de opmerking "Dat lag niet aan de verf". Dat drukte bij mij de pret nogal. Ik snap dat hij niet gaat uitweiden over het falen van zoiets groots, maar dat had ook anders gekund, denk ik dan. Ze zullen er echt niet minder auto's door verkopen.

Het museum:
Na de fabriek, op naar het museum. En het museum is prachtig. Het gebouw is ontworpen door een Nederlands architectenbureau en het is echt geweldig ingericht. Er staan niet alleen auto's, nee er staan ook busjes, campers, vrachtwagens, touringcars, echt van alles. Echter, Mercedes-Benz heeft natuurlijk een hele rijke geschiedenis, maar flink wat delen uit die geschiedenis werden overgeslagen. Ik miste een heleboel vrachtwagenhistorie, en ook de periode van Mercedes-Benz in de jaren 90 werd overgeslagen. Alsof ze zelf ook wisten dat het medio 1993 wel over was qua legendarische modellen. Hier en daar stond nog een prototype en je kwam later nog een verdwaalde C klasse tegen of zo, maar voor de echte pareltjes moest je toch flink wat jaren terug. Die flinke jaren terug komen echter wel goed aan bod. Natuurlijk zie je de 300SL Gullwing, maar ook modellen die ik nog nooit gezien had. En als je het museum uit bent kom in je de lobby waar auto's staan die door Mercedes-Benz zelf gerestaureerd zijn. Een W124 coupe uit 1993 met 20.000 kilometer op de teller mocht mooi 50.000 Euro kosten. Een W124 sedan uit de jaren 80 met 120.000 op de teller kostte 20.000 Euro. En dan zijn de auto's dus in nieuwstaat. :)

Is het de moeite?

Als je helemaal gek bent van alles Mercedes-Benz en lichtelijk fanaat bent van het merk, dan zul je het waarschijnlijk anders beoordelen dan ik. Ik ben niet gek van Mercedes-Benz, ik vind auto's leuk en dan de W124 inmiddels leuker dan andere auto's. Echt bewondering of adoratie voor het merk heb ik niet. Ik vind dat ze na de W124 flink de weg zijn kwijtgeraakt en pas de laatste paar jaar weer mooie auto's maken. Als je geen bewondering hebt voor het merk, maar het gewoon ziet als 1 van de automerken, dan kun je de fabriekstour echt wel overslaan. Het musea is echter 1 van de mooiste automusea ter wereld. Ik mocht in de fabriek geen foto's maken, in het museum echter wel. Ik zal een paar foto's laten zien:

Foto_01.jpg
Foto_01.jpg (80.76 KiB) 1548 keer bekeken

Foto_02.jpg
Foto_02.jpg (94.68 KiB) 1548 keer bekeken

Foto_03.jpg
Foto_03.jpg (117.03 KiB) 1548 keer bekeken


Stond er overigens ook nog een W124 in het museum? Jawel, eentje uit Portugal. Van een taxichauffeur geweest. Met 1.800.000 kilometers op de teller. :)

Voor diegenen die dit overwegen en zich afvragen of het ook nog een beetje leuk is om er naartoe te rijden; Nee, niet echt. Overal wordt in Duitsland aan de weg gewerkt, en je auto lekker opentrekken lukt gewoon niet. Pas toen wij richting Italië gingen en voorbij Stuttgart waren geraakte de wegen leger. Dus mijn advies; doe het in een paar dagen en ga door het midden-rijngebied. Daar is het leuk rijden, en als je tijd over hebt probeer dan door te rijden naar Mulhouse, in Frankrijk. Daar staat pas een automuseum, met een wel heel bijzondere Mercedes-Benz die je in het Mercedes-Benz museum niet tegen komt:

Foto_04.jpg
Foto_04.jpg (189.92 KiB) 1548 keer bekeken


:)

Sebastiaan
RNRS001
 


Re: Road trip naar het Mercedes-Benz museum + fabriekstour

Berichtdoor ScareMercy » vr aug 18, 2017 5:48 pm

Toevallig afgelopen dinsdag ook geweest en ik deel je mening over het museum. De hele oude stukken zijn erg mooi, maar ik mis toch een hoop van de jaren 60, 70 en 80. Laat dat nu net hetgeen zijn waar ik voornamelijk in geïnteresseerd ben. Ook vond ik het tegenvallen dat er niets te vinden was over de 190E 16V, op een testmodel dat 5 meter hoog hing na de uitgang met een kort filmpje na. Terwijl dit toch een model was waar een leuke geschiedenis achter zit.
Avatar gebruiker
ScareMercy
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 228
Geregistreerd: do apr 29, 2010 10:53 pm
Woonplaats: Siebengewald
Roepnaam:
Type wagen: E320
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.:


Keer terug naar Op reis met mijn W124

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast