[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 379: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
Roest verwijderen koelkanalen motorblok. : Techniek

W124Club.nl

Alles over de Mercedes W124

Het is nu vr maart 29, 2024 11:17 am

Roest verwijderen koelkanalen motorblok.

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Roest verwijderen koelkanalen motorblok.

Berichtdoor Onspietje » wo maart 24, 2021 9:11 pm

Hallo Mercedes liefhebbers,
Mijn OM603 heeft al 30 jaar in mijn boot gedraaid. Nu staat hij boven de vloer en heb ik de krukas keerringen vervangen. Bij het demonteren van het koelsysteem is mij opgevallen dat er roestwater uit het koelsysteem kwam. Het koelsysteem is des tijds gevuld met koelvloeistof. Het koelsysteem bestaat uit stalen buizen die onder de boot in het water zitten. De roest kan van deze buizen komen. Ik ben nu bang dat het motorblok aan het verzanden is met roest. Er zou een risico kunnen zijn dat één cilinder te weinig koeling krijgt. Dit zal lang onopgemerkt blijven omdat de thermostaat de temperatuur over 6 cilinders regelt en de gemiddelde temperatuur niet te hoog wordt. Vraag 1 is of er een manier is om te controleren of de cilinders nog voldoende koelwater krijgen? Vraag 2 is zijn er middeltjes om roest uit het koelsysteem de spoelen?
Onspietje
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 13
Geregistreerd: di nov 03, 2020 10:19 pm
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1991
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Roest verwijderen koelkanalen motorblok.

Berichtdoor RD500sec » vr maart 26, 2021 3:06 pm

Je kunt het koelsysteem spoelen met citroenzuur.
Dat is als poeder te verkrijgen on line of bij de drogist, dit meng je met water en je hebt een zuur die de koelkanalen weer schoon maakt.
Daarna spoelen met water en weer vullen met koelvloeistof.
Koelvloeistof wel periodiek verversen dt voorkomt corrosie in het systeem.
RD500sec
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 433
Geregistreerd: vr okt 03, 2014 4:27 pm
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam:
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Ouder
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Roest verwijderen koelkanalen motorblok.

Berichtdoor Onspietje » vr maart 26, 2021 6:15 pm

Is dit citroenzuur niet schadelijk voor o.a. de aluminium onderdelen in het koelsysteem zoals waterpomp en thermostaathuis?
Onspietje
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 13
Geregistreerd: di nov 03, 2020 10:19 pm
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1991
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Roest verwijderen koelkanalen motorblok.

Berichtdoor RD500sec » vr maart 26, 2021 10:51 pm

Citroenzuur wordt ook bij de dealer gebruikt voor reinigen van koelsystemen, ook bij de 8 cilinder aluminium blokken.
Het haalt corrosie en (kalk)aanslag weg.
Na het reinigen is het belangrijk om te spoelen met water, voordat je het systeem weer vult met koelvloeistof.
RD500sec
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 433
Geregistreerd: vr okt 03, 2014 4:27 pm
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam:
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Ouder
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Roest verwijderen koelkanalen motorblok.

Berichtdoor -SK- » za maart 27, 2021 9:30 pm

@Onspietje: Zoals RD500sec het beschrijft met citroenzuur (E330), is door Daimler-Benz voorgeschreven voor de W124 (zie ook WIS W124). Zo zou ik het ook toepassen op jouw motorblok.

Mocht je per se geen citroenzuur willen gebruiken, dan is Forté 'bio degreaser & cooling system flush' een alternatief.
Dat ga ik trouwens nog voor een VW gebruiken, waarbij ik intern geen corrosie verwacht. Citroenzuur lijkt me in jouw geval wel het juiste (en betere) product.

Omdat je melding maakt van buizen onder de boot waar je intern roest verwacht, kan je deze buizen (al dan niet separaat van het motorblok) misschien als laatste stap spoelen met een fosforzuuroplossing (20-25%). Dat laat je zo'n 20-30 minuten (mijn schatting, afhankelijk van het % fosforzuur) zitten in het buizensysteem. Daarna flink spoelen met water (meerdere keren). Het fosforzuur vormt de nog aanwezige roest (wat er nog zit na de citroenzuurspoeling) om. Op die manier heb je niet meer zo snel roestwater door je motorblok. Fosforzuur is wel iets om erg voorzichtig mee te zijn (veiligheidsbril op e.d.), 't is erg agressief.

Citroen- en fosforzuur kan je bijvoorbeeld kopen bij http://www.braumarkt.com

Voor betere koeling het volgende:
1)

2) Zoals je wel weet, koelt de motorolie ook het blok.
Voor extra veiligheid kan je dus een oliekoeler met thermostaat monteren.

Veel succes met je klus.
Heb je een foto van het blok en je boot?
-SK-
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1255
Geregistreerd: za jan 21, 2012 11:48 pm
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten