door RD500sec » do jun 08, 2023 9:49 am
Het laadstroom lampje zorgt ervoor dat de velddiode in geleiding komt, dat start de alternator op.
Bij een te sterk lampje (hoger wattage) komt de diode pas later in geleiding, (dus bij gas geven) en begint dan pas te laden. Dat blijft zo tot de motor stil wordt gezet, na opnieuw starten zal hetzelfde gebeuren. Laadstroom lampje blijft aan na starten, gaat uit na gasgeven en blijft dan uit.
Als er meerdere lampjes branden en uitgaan na gesgeven, dan weer gaan branden bij lager toerental, kan het zijn dat de massa verbinding tussen blok en carrosserie, of tussen accu en carrosserie niet goed is, of je hebt aan de + kant een slecht contact makende draad in de connectoren. Meet over de draad, van connector tot connector, er mag geen (nauwelijks, hooguit achter de komma) spanningsverschil zijn. Kijk ook of de kabel van de alternator geen sluiting maakt tegen de langsbalk.
Kun je in de bedrading niets vinden, zal het naar alle waarschijnlijkheid de alternator zijn.
Met vriendelijke groet, Richard