W124Club.nl

Alles over de Mercedes W124

Het is nu wo apr 08, 2020 11:58 am

Startprobleem 230E

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Mafkees

Startprobleem 230E

Berichtdoor Giovanni » vr dec 13, 2019 9:50 am

Beste forumleden,

Ik heb me gisteren hier even voorgesteld in de rubriek die daarvoor voorzien is, ik volg reeds meerdere maanden enkele topics hier op dit forum en heb al enkele mooie tips en tricks kunnen lezen.
Nu zit ik echter met een startprobleem in mijn 230E (Bwj 1990) waar ik zelf geen weg mee weet en ook vrij bizar is.
Ik zal het hier trachten zo kort en duidelijk mogelijk te schetsen;

De wagen is in mijn bezit sinds deze zomer, ze had sindsdien reeds enkele kleine irritante problemen waarvan sommige reeds opgelost. Een daarvan was het starten dat niet vlot ging, in de vorige maanden heb ik dan ook heel wat vervangen (lijstje hieronder). De wagen startte vorige weken veel beter ( behalve koudstarten deed ze enkel achter 3-4 pogingen).
Twee weken geleden had ik echter gemerkt dat ik toen ik van de winkel kwam de sleutel erg lang moest draaien voor deze aansloeg, dat was nog niet gebeurd. De wagen had daarna 4 dagen stilgestaan (vochtig en vriesweer), toen ik ze de woensdagavond wou starten ging het niet. Na enkele malen was de batterij volledig op.
Intussentijd had ik een nieuwe OVP onderweg; ik dus de batterij binnen opladen en de dag nadien de wagen starten met de nieuwe OVP en volle accu. Ze startte na 3 pogingen meteen. Ook het weekend erna de wagen zonder problemen kunnen gebruiken ( koudstartprobleem blijft wel) en ze reed ook veel vlotter.
Toen ik echter thuis kwam en even een nieuwe rubberen slang op de carter stak ( deze was volledig gescheurd) wou de motor opnieuw niet aanslaan! Meermaals geprobeerd maar niets. Even de voltage op de accu gemeten en deze was weer aan de lage kant (12,1V) en terwijl ook de spanningsregelaar (borstel waren maar 0,4mm), de accu verloor ook steeds stroom zelfs zonder dat deze was aangesloten.
Ik dus deze week nieuwe batterij (Varta 12V, 77Ah, 780A) besteld, de vorige was een vreemd merk waar ik nauwelijks info over kon vinden. Tevens nieuwe spanningsregelaar van het merk Beru. Gisteren dus de nieuwe batterij erin ( nog de oude spanningsregelaar want de nieuwe is toegekomen met een gebroken borsteltje :( ), maar opnieuw niets. De motor wil niet aanslaan.
Zelf weet ik niet goed waar ik moet zoeken, vooral omdat de wagen vorig weekend nog goed startte en vlotter rondging..
Iemand enig idee?
Wat er reeds is vervangen;
- Verdelerkap en rotor
-Olie en filter
- Brandstofpomp en filter
-Bougies (kabels zijn nog in goede staat)
- Temperatuursensor en die sensor voor de ventilator (blauwe kop)
-OVP
-Bobine
-Accu
- Nieuwe antenne Hirschmann
- Thermostaat en koelvloeistof
- Slang carterventilatie en pakking kleppendeksel
-Co2 is afgesteld in een garage gespecialiseerd in oldtimers
- Stappenmotor ( origineel was kapot, nu is het aftermarket maar heeft het steeds goed gedaan en hoor ook dat het zichzelf test wanneer sleutel in stand 2 staat)

Dat is het zowat.. Ik hoopte tijdens het verlof een nieuwe Poly-V riem, spanner en trillingsdemper te steken, maar blijkbaar heeft de Benz andere plannen :(

Alvast bedankt!

Groeten,
Giovanni
Giovanni
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 21
Geregistreerd: do dec 12, 2019 8:50 pm
Roepnaam: Giovanni
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1990
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Startprobleem 230E

Berichtdoor John00 » vr dec 13, 2019 7:58 pm

Let wel...dat de bougie kabels er goed uit zien wil niet zeggen dat ze goed zijn..spreek uit ervaring..vervangen kan zeker geen kwaad.

Gr John
Avatar gebruiker
John00
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 96
Geregistreerd: za okt 09, 2010 1:13 pm
Woonplaats: Tiel
Roepnaam: John
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W124
W201
W123CE


Re: Startprobleem 230E

Berichtdoor RolandKersten » vr dec 13, 2019 8:07 pm

Das lastig.
Heb je ook eens het brandstofpomp relais gecheckt?
Of stond dat ook al bij je lijstje?
Heb zelf een W123 230E gehad en heb 2 keer toe dat relais stuk gehad.
Zelfs een monteur heeft mij toen een tip gegeven om een draadje met 2 stekkertjes
in de auto te leggen, mocht het relais het begeven. Je kunt deze namelijk kortsluiten.
Weet ik niet direct uit het hoofd welke nummers, maar anders weet iemand dit wel op het forum.
Of gewoon eens googlen.
Daarnaast meteen de vraag: hoor je de brandstofpomp aanslaan met het op contact zetten van de auto?
Is dat niet het geval, dan is het zeker het relais.

Succes ermee.

Ro
RolandKersten
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 319
Geregistreerd: wo maart 23, 2011 11:00 pm
Woonplaats: Geldrop
Roepnaam: Roland
Type wagen: E220T
Bouwjaar: 1996
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Suzuki gsx 1100 1981, zelfbouw


Re: Startprobleem 230E

Berichtdoor Giovanni » vr dec 13, 2019 8:37 pm

Heren,

Bedankt voor jullie reacties! Had deze middag ergens gelezen dat het kon voorvallen dat bij het stilleggen van de motor intern de brandstofpomp iets slecht in elkaar zo kunnen vallen en met een tikje erop dit zou moeten verholpen zijn.. guess what ze is zonder aarzelen terug gestart!
Natuurlijk ben ik hier heel tevreden over, maar ik vind het toch vreemd dat een 1 maand oude pomp dit voorheeft.. misschien gewoon pech gehad?
De nieuwe batterij doet het wel zeer goed, meet 14V met draaiende motor zonder nieuwe spanningsregelaar. Wel merk ik nog een heel miniem lekje op aan een koperen ringetje vd brandstofpomp..
Giovanni
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 21
Geregistreerd: do dec 12, 2019 8:50 pm
Roepnaam: Giovanni
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1990
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Startprobleem 230E

Berichtdoor RolandKersten » vr dec 13, 2019 11:47 pm

Hmm de brandstofpomp, kan me bijna niet voorstellen na een maand.
Hoe is het brandstof filter? Zit er naast, mocht ik mij herrineren.
en het relais? Als het bovenste niet goed is, gaat het relais ook kaduk..

Maakt de brandstof veel herrie?
Is ook een teken dat deze het bijna begeeft.
Een tik helpt wel, wordt hij vaak ook meteen stiller, maar is voor korte duur.

Ro
RolandKersten
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 319
Geregistreerd: wo maart 23, 2011 11:00 pm
Woonplaats: Geldrop
Roepnaam: Roland
Type wagen: E220T
Bouwjaar: 1996
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Suzuki gsx 1100 1981, zelfbouw


Re: Startprobleem 230E

Berichtdoor Giovanni » za dec 14, 2019 6:00 am

Hallo Roland,

De filter is enkele maanden geleden vervangen, ik heb ook reeds een cleaner gebruikt en tak steeds met superplus 98 van Esso. Ik had ook eens getracht het relais door te verbinden, maar dat hielp niet.
Ik neem aan als hetzelfde zich nog eens voordoet en een tikje op de pomp het verhelpt er toch een probleem mee is? Is Bosch het beste merk voor de pomp? Ik zien op sites veel verschillende Bosch pompen van hetzelfde OE nummer maar met grote prijsverschillen, mij lijken die allemaal hetzelfde.. Iemand enig idee wat het verschil is?

Groeten,
Giovanni
Giovanni
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 21
Geregistreerd: do dec 12, 2019 8:50 pm
Roepnaam: Giovanni
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1990
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Startprobleem 230E

Berichtdoor Giovanni » za dec 14, 2019 12:18 pm

Ik zal, wanneer ik deze kerst de poly v riem / spanner/ trillingsdemper vervang, de boel nog eens doormeten en voor de rest alles in de gaten houden..
Giovanni
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 21
Geregistreerd: do dec 12, 2019 8:50 pm
Roepnaam: Giovanni
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1990
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Startprobleem 230E

Berichtdoor RolandKersten » ma dec 16, 2019 5:46 pm

Tja het verhaal benzinepompen.
Zien er allemaal aan de buitenzijde hetzelfde uit, alleen mega prijsverschillen.
Mij ook een raadsel, kan ik je niet bij verder helpen helaas.
Lastig probleem dus...

Ro.
RolandKersten
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 319
Geregistreerd: wo maart 23, 2011 11:00 pm
Woonplaats: Geldrop
Roepnaam: Roland
Type wagen: E220T
Bouwjaar: 1996
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Suzuki gsx 1100 1981, zelfbouw


Re: Startprobleem 230E

Berichtdoor RD500sec » ma dec 16, 2019 9:18 pm

Ik lees nog wel dat je een brandstoflek(je) hebt bij de pomp.
Dat zou kunnen betekenen dat de druk in het systeem weglekt, afhankelijk van waar het lek zit. Dat kan je startprobleem veroorzaken.
Los van dat, dat lekje hoort dicht, even een setje nieuwe koperen ringen plaatsen zal dit verhelpen.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 865
Geregistreerd: vr okt 03, 2014 4:27 pm
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Ouder
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 190E 2.6
500SEC


Re: Startprobleem 230E

Berichtdoor Giovanni » di dec 17, 2019 1:15 pm

@RD500sec

Het lekje is werkelijk miniem, je moet erop staan kijken en dan zie ik het lichtjes nat worden bij het koperen ringetje het dichtst bij de pomp ( zat bij de pomp geleverd dit). Zo wil ik echter niet blijven rondrijden, heb dus al 3 nieuwe ringetjes besteld bij MB zelf.. Zal alles volgende week normaliter installeren en zo stevig mogelijk vastdraaien, de vorige pomp zat alleszins muurvast..
Giovanni
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 21
Geregistreerd: do dec 12, 2019 8:50 pm
Roepnaam: Giovanni
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1990
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Startprobleem 230E

Berichtdoor Giovanni » di dec 17, 2019 8:24 pm

Blijft de druk dan ten alle tijden behouden? Ik dacht dat die enkel werd opgebouwd op het moment dat je het contact van de wagen aanzet, of zie ik dit verkeerd? Ook lijkt de accumulator mij nog het origineel te zijn, maar dit heeft toch geen invloed op het starten met koude motor?
Daarnet weer hetzelfde; drie daagjes stilgestaan, moeilijk starten, maar eenmaal aan liep ze heel vlot. Nadien motor uit en meteen zonder problemen starten.
Giovanni
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 21
Geregistreerd: do dec 12, 2019 8:50 pm
Roepnaam: Giovanni
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1990
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Startprobleem 230E

Berichtdoor Giovanni » do dec 19, 2019 1:19 pm

Momenteel zit er ook wel redelijk weinig benzine in de tank ( met het gedacht dat ik volgende week nog wat aan de pomp moet sleutelen). Nu heb ik her en der gelezen dat dat niet zo een goed idee is om weinig brandstof tijdens de winter in de tank te laten.. Maar denk toch niet dat dat zo een groot probleem zou mogen geven voor enkele dagen stil te staan
Giovanni
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 21
Geregistreerd: do dec 12, 2019 8:50 pm
Roepnaam: Giovanni
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1990
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Startprobleem 230E

Berichtdoor Giovanni » do dec 19, 2019 5:10 pm

Zonet de wagen weer gestart in twee pogingen.
Naar tankstation, proberen starten niets. Wou weer niet meer starten. Uiteindelijk met meerdere tikken op de pomp en brandstofrelais haar in gang gekregen en snel naar huis! Het lek aan aan de pomp is denk ik groter geworden
Giovanni
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 21
Geregistreerd: do dec 12, 2019 8:50 pm
Roepnaam: Giovanni
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1990
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Startprobleem 230E

Berichtdoor Rauchsilber » zo dec 22, 2019 12:04 pm

Hoi Giovanni, ik heb ook een 230E (de mijne is van 85) en had een vergelijkbaar probleem met starten. Koude start meestal redelijk maar wanneer ik de auto met een warme motor afzetten en vervolgens een half uur later wilde starten, dan had hij soms geen zin en moest hem dan lang doorstarten, meestal een seconden of 20 voor hij aansloeg. Het vreemde was, de ene keer starte hij wel goed en de andere keer weer niet, dus geen peil op te trekken. Van alles vervangen, ongeveer alle onderdelen die jij ook al vervangen hebt. Op den duur bleef de drukaccumulator nog over en dat was bij mij de oorzaak. Deze dus vervangen en nu start hij super, zowel koud als warm.
Rauchsilber
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 7
Geregistreerd: zo apr 21, 2019 10:07 am
Roepnaam: Toine
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W202 C200 Combi 1999
Opel Kadett 2.0 GSI Cabrio 1988
Peugeot Boxer 3.0 HDI 2011


Re: Startprobleem 230E

Berichtdoor RD500sec » ma dec 23, 2019 2:22 am

Dd drukaccumulator houd het systeem langere tijd op druk, om te voorkomen dat bij warme motor dampbellen in de brandstof komen en zo warme startproblemen ontstaan.
Een lek bij de pomp zal de drukaccu snel in druk laten dalen en zo kan er bovenstaand probleem ontstaan.
Bij het op contact zetten wordt het systeem op druk gezet door de pomp even te laten lopen, maar dat werkt onvoldoende als er geen druk meer in het systeem is.
Een KE jetronic heeft meer dan een K jetronic last van een slechte koude start Bij te weinig druk in het systeem, omdat de luchtmassameter en de EHA hun werk niet goed kunnen doen. Onder de drie bar openen ook de injectoren niet
Dus ook de koude start wordt beïnvloedt.

Voordat je verder zoekt, zorg ervoor dat het lek dicht is.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 865
Geregistreerd: vr okt 03, 2014 4:27 pm
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Ouder
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 190E 2.6
500SEC


Re: Startprobleem 230E

Berichtdoor Giovanni » ma dec 23, 2019 2:10 pm

Bedankt voor jullie reacties.
Zonet even een nieuwe multiriem, spanner en demper gestoken.
Het probleem voor het starten blijft en heb nog niet de tijd gehad om het lek te dichten. Ik kan duidelijk horen wanneer de pomp aanslaat en wanneer niet. Punten 8 en 7 bruggen op de fpr heeft hier geen invloed op.. Ben van plan om eventueel de oude pomp terug te plaatsen als test.
Giovanni
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 21
Geregistreerd: do dec 12, 2019 8:50 pm
Roepnaam: Giovanni
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1990
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Startprobleem 230E

Berichtdoor RD500sec » di dec 24, 2019 1:14 pm

Als ik je goed begrijp, verbind je pin 7 en 8 in de sokkel van het brandstofpomprelais door en gaat de pomp niet draaien?
Dat is niet goed.
Maar dat hoeft niet aan de pomp te liggen, ook de bedrading kan de oorzaak zijn, meet eerst eens aan de pomp of je er 12volt krijgt met doorverbonden relais sokkel.

Als er in het verleden een alarm in de auto heeft gezeten, kan het best zijn dat de draad naar de pomp is onderbroken om het alarm aan te sluiten, na verwijderen alarm weer is verbonden, maar nu problemen geeft.

Komt er wel 12 volt aan, probeer dan eens of een bolletje van een koplamp hier fel op brand, twee draadjes aan de lamp en op de + en de - houden van de pomp met doorverbonden pinnen in de sokkel van het brandstofpomprelais.
Brand hij fel, is de bedrading goed, en zit het in de pomp.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 865
Geregistreerd: vr okt 03, 2014 4:27 pm
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Ouder
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 190E 2.6
500SEC


Re: Startprobleem 230E

Berichtdoor Giovanni » vr dec 27, 2019 1:30 pm

Heb eindelijk de tijd gevonden om onder de auto te kruipen, terug de oude pomp gestoken.. geen lekjes en hoor hem telke male mooi aanslaan. Het lag dus wel aan die nieuwe pomp..
Giovanni
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 21
Geregistreerd: do dec 12, 2019 8:50 pm
Roepnaam: Giovanni
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1990
Automaat: Ja
LPG: Nee


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast