[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
stuurkogel : Techniek

W124Club.nl

Alles over de Mercedes W124

Het is nu wo apr 24, 2024 6:16 pm

stuurkogel

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

stuurkogel

Berichtdoor Rikus » zo maart 30, 2008 11:06 am

Wellicht interessant. Ergens de komende weken heb ik het vervangen van een stuurkogel op de agenda staan. Ik wou het ditmaal vastlegen met foto of video. Wellicht ook een leuke suggestie voor andere sleutelaars. Beelden zeggen zoals gezegt vaak meer dan woorden.

Zelf mag ik het in ieder geval altijd graag zien...

vriendelijke groeten,

Rikus
Avatar gebruiker
Rikus
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 73
Geregistreerd: zo maart 23, 2008 8:24 pm
Woonplaats: Haarlem
Type wagen: 300D Turbo
Bouwjaar: 1992
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re:stuurkogel

Berichtdoor Harrie » zo maart 30, 2008 9:22 pm

Goed plan Rikus.
Zet het dan in het juiste topic, zodat andere leden dit straks ook weer terug kunnen vinden.
Op deze manier kunnen we een mooie vraagbaak samen stellen.
Het staat en valt met de input van de leden.
Veel succes, groeten Harrie Puite.
Harrie
 


Stuurstang = vervangen

Berichtdoor Rikus » za apr 19, 2008 8:20 pm

Vandaag was het dan zover, tijd om de stuurstang met de defecte kogel te vervangen. Het betrof hier dus de stuurstang tussen de 2 draagarmen, parallel aan de stuurdemper.

Allereerst heb ik de auto op bokken gezet en de voorste- en achterstebodemplaat verwijderd. Vervolgens heb ik de bout van de stuurdemper vewijderd zodat deze los is van de stuurstang. De moeren op de kogels zijn vanaf onder lastig los te draaien omdat er eigenlijk geen ruimte is om bv een sleutel op de zetten. Die aan de bestuurderskant is redelijk eenvoudig los te draaien van bovenaf met een ratel een bv twee flinke verlengstukken. Aan de passagierskant dien je hiervoor eerst een schildje onder de turbo te verwijderen (weet eigenlijk niet of alle W124 modellen dit schildje hebben). Dit is heel eenvoudig, het laat zich verwijderen door de twee moertjes los te draaien. Nu kun je ook deze kant van bovenaf los draaien.
Het is overigens net mogelijk om de bouten met sleutel 19 vanaf onderen (met die beperkte ruimte) los en vast te draaien, maar vooral voor die eerste slag waar je even kracht voor nodig hebt is het aan te raden om een ratel met verlengstukken de gebruiken).

Goed, ik had de stang nu van alle bouten ontdaan, maar nu komt het eigenlijk, de kogels moesten los en deze zitten vaak goed vast geklemd. Daarvoor heb je normaal een aantal oplossingen. Meestal gebruikt men een vork die tussen het gewricht wordt geslagen. Of een speciaal gereedschap die de kogel er ahw uit trekt. Mijn gereedschap was vandaag "de hamer'. Met een paar flinke repeterende wel geplaaste klappen schrikken de kogels zo los. Niet op de kogels zelf slaan maar op het metaal waar ze in vast zitten. (evt kun je nog van bovenaf met een flinke pen de kogel los slaan). Warm stoken en dan los slaan is ook een optie, maar ook dit was niet voorhanden.

Goed de stang had ik nu in zijn geheel verwijderd. De nieuwe terug monteren was een stuk eenvoudiger. Je hangt hem op zijn plek, draaid de moeren er handvast op en schroeft de stuurdemper alvast weer vast. Nog 1 lastigheidje zijn de meedraaiende kogels bij het aandraaien van de moeren. Om dit te voorkomen heb ik de krik onder de kogels gezet met een blok hout er tussen. Op deze manier zet je de kogel vast en kun je de moeren weer goed aandraaien. Voor dat de bodemplaat er weer onder kon moest ik nog wel even het schildje onder de turbo terugmonteren en klaar was die weer!

Groeten, Rikus
Avatar gebruiker
Rikus
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 73
Geregistreerd: zo maart 23, 2008 8:24 pm
Woonplaats: Haarlem
Type wagen: 300D Turbo
Bouwjaar: 1992
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re:Stuurstang = vervangen

Berichtdoor Harrie » zo apr 27, 2008 5:26 pm

Beste Rikus.

Mooie reportage, en goed gedaan, zeker de tip van het houten blok.
Inderdaad, als je de kogel niet klem zet, draait hij mee, maar omdat de de conus taps toeloopt
klemt hij als je deze aandrukt, en draait hij niet meer mee bij het vastzetten.
Keurig gedaan, wat is het volgende projekt???

Groeten Harrie Puite.
Harrie
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten