[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
Tikken klepstoters? : Techniek

W124Club.nl

Alles over de Mercedes W124

Het is nu do maart 28, 2024 1:39 pm

Tikken klepstoters?

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Tikken klepstoters?

Berichtdoor denrei » wo nov 21, 2018 1:46 am

Sinds 2 maanden / 2000km, heb ik een tikkend geluid in mijn W124 200. Lees overal dat klepstoters bij koude motor tikken en bij warm worden minder. Bij mij is dit juist andersom.

Verder wat kernmerken:
- Starten gaat wat moeizaam na +- 1 week stilstaan, maar geen tikken hoorbaar (ook niet bij versnellen).
- Na ongeveer 15 minuten ontstaat het tikken
- Tikken alleen bij redelijk versnellen (of bij bergopwaarts)
- Bij hoger toerental lijkt te minder te zijn (dus alsof hij vanaf een bepaald koppel tikt)
- Tikken is pas weg bij afkoelen
- Tikken loopt gelijk met toerental.
- Tikken komt uit motorblok, ook hoorbaar bij 120km/u vanuit binnen met ramen dicht. Ik vind het redelijk luid.
- "Verbruikt" ong. 1 L olie per 1000km (is al jaren zo)

Heb 500km geleden nieuwe 10W40 half syntetische olie en oliefilter vervangen. Leek eerst minder te tikken, maar vooral bergopwaarts weer duidelijk hoorbaar.

3 vragen:
- Hoe kan ik dit tikken verhelpen?
- is het schadelijk ermee door te rijden?
- Wil komende weekend het kleppendeksel eens opmaken en kijken of er speling of slijtage te zien is. Of zijn additieven bij olie in dit geval hulpzaam, voordat ik (zonder ervaring) dit deksel ga opmaken?
denrei
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 13
Geregistreerd: vr apr 29, 2016 1:09 pm
Roepnaam:
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Tikken klepstoters?

Berichtdoor ScareMercy » wo nov 21, 2018 11:09 pm

Ik zou ook je nokkenas eens goed bekijken. De eerdere M102 motoren staan erom bekend dat ze de nokkenas opvreten wat ook een tikkend geluid oplevert dat voldoet aan je beschrijving.
Avatar gebruiker
ScareMercy
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 228
Geregistreerd: do apr 29, 2010 10:53 pm
Woonplaats: Siebengewald
Roepnaam:
Type wagen: E320
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.:


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast