[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
Toerental automaat en handbak : Techniek

W124Club.nl

Alles over de Mercedes W124

Het is nu vr apr 19, 2024 5:49 am

Toerental automaat en handbak

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Toerental automaat en handbak

Berichtdoor kever » ma dec 14, 2009 1:36 pm

Beste Benzers,

ik ben me aan het oriƫnteren op de aanschaf van een 250D of 300D. Ik sta voor het dilemma: 4-traps-automaat of 5-handbak?
Ik heb al e.e.a. erover gelezen op dit forum. Ik begrijp daaruit dat de betrouwbaarheid en duurzaamheid bij goed onderhoud niet veel uitmaakt en dat ook het verbruik bij een automaat niet veel hoger is. Een vraag waarop ik nog geen antwoord weet, is: wat is het verschil in toerental bij bijv. 120 k/h tussen een 5-handbak en een 4-trapsautomaat? Of maakt dat weinig uit?
kever
 


Re:Toerental automaat en handbak

Berichtdoor PaulSnip » ma dec 14, 2009 8:36 pm

Bij een 300E maakt het behoorlijk verschil. Mijn 300E met handbak draait bij 120 km per uur ca 2300 toeren. En bij de "Autobahngeschwindigkeit" van 180 km per uur nog slechts 3500 toeren. Heerlijk relaxed dus. Het verbruik ligt tussen de 1 op 10 en 1 op 13. Bij een automaat ligt dit zo tussen de 1 op 8 en 1 op 10.

Eerlijk is eerlijk, een automaat past beter bij een Benz. Het rijdt heerlijk relaxed en het had ook mijn voorkeur. Maar nu ik eenmaal aan de handbak gewend ben, zie ik daar de voordelen ook wel van in.

p.s. (Niet meer op zoek naar een W123?;) )
PaulSnip
 


Re:Toerental automaat en handbak

Berichtdoor kever » ma dec 14, 2009 9:09 pm

Paul, dank voor de reactie. Ben benieuwd hoe die verschillen uitpakken bij een diesel.

p.s.(eerst lang aan een W123 gedacht, maar neig nu toch naar W201 of W124, liefst 2.5, dit vanwege comfort en het roestspook bij de 123. En, zoals je vast nog weet :laugh: heb ik geen haast...)

vr.gr.
Klaas
kever
 


Re:Toerental automaat en handbak

Berichtdoor Bemerbenz » di dec 15, 2009 7:24 pm

Mijn vorige 300D 5/handbak maakte minder toeren dan de huidige 320 4/automaat bij dezelfde snelheid, maar de dieselmotor was een stuk minder snel en luidruchtiger (zkr bij lage buiten temperaturen). Het is een individuele keuze, de ene vindt zelf schakelen geen probleem en de andere wil niet anders als een automaat. Persoonlijk vind ik een automaat wel de voorkeur hebben, je zit wat rustiger achter het stuur en wil je een keer versnellen dan trap je wat harder op het gaspedaal, de automaat schakelt zoals je wilt. Als ik moest kiezen tussen een 200 diesel met automaat en een 300 benzine met een handbak, koos ik toch de laatste vanwege het hogere motorvermogen (zoals gezegd, het is waaraan je prio geeft, dus gewoon zelf eerst proberen en dan je keuze maken)
Bemerbenz
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron