W124Club.nl

Alles over de Mercedes W124

Het is nu 20 sep 2018, 09:55

toerental stationair na van D naar N

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Mafkees

toerental stationair na van D naar N

Berichtdoor waterloophai » 03 apr 2018, 23:28

Hallo,
Ik heb een W124 - 300E van 1991.
Als ik de wagen start, dan draait hij stationair tussen 600 en 700 (wat normaal is).
Als ik echter een stuk gereden heb en rem aan een rood licht, dan gaat hij in stilstand ook terug naar een 700.
Als ik daarna dan echter naar N schakel en de rem los, dan hoor ik het toerental iets omhoog gaan en draait hij rond de 1000.
Is dit normaal? Ik heb geen ervaring.

Met dank.
waterloophai
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 23 feb 2018, 16:41
Roepnaam: Danny
Type wagen: 300E
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: toerental stationair na van D naar N

Berichtdoor Wietse » 04 apr 2018, 10:57

Als de motor warm is dan vind ik 1000 toeren te veel, 750/800 lijkt mij de norm. In zijn D 700/750.
Wietse
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 01 jan 2012, 13:19
Woonplaats: Dordrecht
Roepnaam: Wietse
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: Ouder
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W123 300TD 1979
280CE 1977, Matiz 1999 daily driver, Mini 1989


Re: toerental stationair na van D naar N

Berichtdoor Jadystana » 04 apr 2018, 13:31

Als je de auto op dat moment uit zet en weer aan, draait ie dan vervolgens wel netjes 700 toeren?
Avatar gebruiker
Jadystana
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 471
Geregistreerd: 17 jan 2010, 22:20
Woonplaats: Amsterdam
Type wagen: 300TE-24
Bouwjaar: 1992
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: toerental stationair na van D naar N

Berichtdoor waterloophai » 05 apr 2018, 00:18

[quote="Jadystana"][/wquote]
Dat heb ik nog niet geprobeerd (sta dan gewoonlijk aan een verkeerslicht). Ik zal het eens doen.
Laatst bijgewerkt door Bram Jansen op 05 apr 2018, 07:01, in totaal 1 keer bewerkt.
Reden: Vanwege het niet hebben van onbeperkte ruimte niet quoten met een er direct bovenstaand bericht svp
waterloophai
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 23 feb 2018, 16:41
Roepnaam: Danny
Type wagen: 300E
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: toerental stationair na van D naar N

Berichtdoor Rojo124 » 05 apr 2018, 12:45

Misschien wordt de microswitch niet goed ingedrukt bij gas los
Of hij is kapot en dan wordt de stationairregeling (stappenmotor IACV )niet ingeschakeld...oid
________________________________________________
W124 260E 1986 Rauchsilber-metalliclack (702)
Avatar gebruiker
Rojo124
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 875
Geregistreerd: 06 feb 2011, 19:59
Woonplaats: Rotterdam
Type wagen: 260E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: toerental stationair na van D naar N

Berichtdoor Jadystana » 06 apr 2018, 14:15

Even los van het onderwerp zelf; Bij het verkeerslicht hoef je de auto niet in neutraal te zetten, gewoon rem ingedrukt houden. Hoogstens na stoppen na paar seconden even laten kruipen zodat je de blokjes verplaatst op de schijf als die al iets afgekoeld is (geen idee of dat echt noodzakelijk is, dat heb ik ooit begrepen).

M.b.t. het onderwerp, bij mij doet hij dit soms ook (niet altijd) en uit/aan lost het op. Ik heb toen begrepen dat het een soort "noodloop" is (niet te verwarren met de huidige noodloop, want dat is een "limp-home mode" begreep ik). Oorzaak kunnen we meerdere zijn, waaronder die genoemd door Rojo.
Avatar gebruiker
Jadystana
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 471
Geregistreerd: 17 jan 2010, 22:20
Woonplaats: Amsterdam
Type wagen: 300TE-24
Bouwjaar: 1992
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: toerental stationair na van D naar N

Berichtdoor waterloophai » 06 apr 2018, 15:40

Hij heeft het inderdaad niet altijd. Zoals bvb. vandaag (warm) had hij het totaal niet.

Ik had ergens gelezen dat je de automaat aan de verkeerslichten wel op N moet zetten om oververhitting van de automaat tegen te gaan. Ik weet het niet hoor. Ben een leek op dat gebied.
waterloophai
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 23 feb 2018, 16:41
Roepnaam: Danny
Type wagen: 300E
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: toerental stationair na van D naar N

Berichtdoor Rojo124 » 06 apr 2018, 18:14

gewoon op D laten staan en voet op de rem....maar goed heb je al onder je luchtfilterhuis gekeken....of de microswitch goed wordt ingedrukt ?

als de microswitch niet goed mee doet ..dan gaat de KE-jet in noodloop/mechanische injectie.

en hoe start de auto...wat is het verbruik ... gewoon goed ?
________________________________________________
W124 260E 1986 Rauchsilber-metalliclack (702)
Avatar gebruiker
Rojo124
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 875
Geregistreerd: 06 feb 2011, 19:59
Woonplaats: Rotterdam
Type wagen: 260E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: toerental stationair na van D naar N

Berichtdoor waterloophai » 06 apr 2018, 23:01

Starten doet hij perfect. (koud en warm).
Om het juiste verbruik te kennen heb ik er nog niet genoeg mee gereden.
Alleen nog maar stad en provinciale wegen mee gedaan. Kan het pas uitrekenen als ik terug getankt heb, maar afgaande op de benzinemeter, denk ik dat ik rond de 15 liter / 100Km zal zitten.
waterloophai
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 23 feb 2018, 16:41
Roepnaam: Danny
Type wagen: 300E
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten